Hej hopp!
Jag har bott några år därnere och kan kanske ge lite råd.
1. Mellanlandning är en BRA idé. Vi försöker alltid göra det när vi åker emellan sverige och Australien (sambon är därifrån)
2. Det är LÅNGA avstånd. Sista biten upp mot Cairns är inte direkt kul, mest sockerrörsplantor längs med vägen. Vägen går inte intill kusten på så sätt att man ser vattnet liksom.
3. Sydney är en otrolig stad som är väl värd att se! (ok, lite partiskt här
)
4. Runt Brisbane är det mysigt, med Byron Bay, Noosa, etc. Goald coast och Surfers Paradise är också kul. Fraiser Island har jag personligen inte varit på, men hört att det ska vara underbart där.
5. Airlie Beach och Whitsundaysöarna är något jag själv suktar efter! Här har ni ju revet också för dykning.
6. Cairns är bra utgångsställe för regsnskogen, krokodilsafari och förstås revet. Finns många fina ställen runt här, Josephine Falls, Kuranda, mm. Åka upp till Cape Tribulation och Port Douglas är en härlig utflykt. Men - det är slutet av regnsäsongen då, så det kan ju vara lite sämre väder. Jag har varit där två gånger i februari, och visst har det inåt land varit regnigt, men ut mot havet har det båda gångerna varit strålande solsken och varmt som vanligt
Bäst är nog att ni tänker ut vad av allt ni vill se och sen försöker göra upp en plan. Tänk på avstånden som sagt, ni vill ju inte sitta i bilen hela tiden.
www.australienguiden.se/ tips på hemsida.