• Victorys mom

Australien

Tänkte kolla erfareneter av Australien. Det är stort jag vet men vi funderar på att åka dit i mars-april någon gång. Vart tycker ni vi skall åka? Sonen kommer då vara 2½ så vi är inne på att mellanlanda på vägen ett par nätter/väg. Sedan hyra en husbil och åka runt så gott man kan. Vi är väl ute efter djur, natur och att dyka men självklart vill man också se så mycket som möjligt som skall ses när man väl är där! Kom gärna med bra tips! Vad tror ni om Quensland?

• Svar på tråden Australien
  • Victorys mom

piff och puff? Åker alla till Thailand?

• guztav06

Jag har bott i Australien ett tag och rekomenderar att ni åker runt kusten men även i en bra bit i landet då det finns mer att se där! Tycker jag iallafall. Kan inte tipsa om nå särskilt då jag upplevde allt som underbart men se till att åka runt så mycket som möjligt bara! Och glöm inte hatt, solskydd och t-shirten på!

• Lycaon pictus

Jag har aldrig varit i Australien själv. Men fått höra lite från de osm har bott där. De pratar ofta om vägen upp på östkusten. Särskilt exotiskt *lär* vara  Brisbane, Frasier island och cairns

Söt som socker!!!
  • sydneygirl

Hej hopp!

Jag har bott några år därnere och kan kanske ge lite råd.

1. Mellanlandning är en BRA idé. Vi försöker alltid göra det när vi åker emellan sverige och Australien (sambon är därifrån)

2. Det är LÅNGA avstånd. Sista biten upp mot Cairns är inte direkt kul, mest sockerrörsplantor längs med vägen. Vägen går inte intill kusten på så sätt att man ser vattnet liksom.

3. Sydney är en otrolig stad som är väl värd att se! (ok, lite partiskt här )

4. Runt Brisbane är det mysigt, med Byron Bay, Noosa, etc. Goald coast och Surfers Paradise är också kul. Fraiser Island har jag personligen inte varit på, men hört att det ska vara underbart där.

5. Airlie Beach och Whitsundaysöarna är något jag själv suktar efter! Här har ni ju revet också för dykning.

6. Cairns är bra utgångsställe för regsnskogen, krokodilsafari och förstås revet. Finns många fina ställen runt här, Josephine Falls, Kuranda, mm. Åka upp till Cape Tribulation och Port Douglas är en härlig utflykt. Men - det är slutet av regnsäsongen då, så det kan ju vara lite sämre väder. Jag har varit där två gånger i februari, och visst har det inåt land varit regnigt, men ut mot havet har det båda gångerna varit strålande solsken och varmt som vanligt

Bäst är nog att ni tänker ut vad av allt ni vill se och sen försöker göra upp en plan. Tänk på avstånden som sagt, ni vill ju inte sitta i bilen hela tiden.

www.australienguiden.se/ tips på hemsida.

• Deia

sydneygirl: Vilken bra sammanfattning! Precis så tycker jag också.

Eftersom min son bor i Melbourne blir det en del resor här också.
    Här kommer ett tips på StopOver som jag ska kolla upp till nästa resa. Lite omväxling mot Asien!
    www.air-mauritius.de/home/content/view/72/97/

• Victorys mom

Tack för ditt svar Sydneygirl. Precis den typ av sammanfattning som jag behöver känns det som. Det är stort som bara den och aldrig varit där och 4 veckor är inte lång tid på sig att upptäcka ett land som har allt det där. Jag vill gärna veta mer av er andra också så man kan jämföra.

• Deia

Med tanke på väder och "stingers" så ska ni nog lägga Cairns sist i planeringen. Om man flyger ut från Cairns så är det inte SÅ långt till t.ex Singapore 4-5 timmar bara.

Ni kanske ska fundera på att flyga inrikes någon sträcka för att inte behöva sitta i bil så mycket. Lågprisflyg finns numera flera stycken t.ex Flying Blue.

Ok, här kommer lite kommentarer på sydneygirls sammanfattning:
    1. Mellanlandning, bra speciellt om man har småbarn.
    2. Oj, vad stort Oz är, fundera på inrikesflyg.
    3. Sydney, min favoritstad i världen. Här finns SÅ mycket att se (stränder som Manley och Bondi, Blue Mountains, olika Zoo och Aquarium) eller att bara vara och uppleva. Man känner sig ganska snart "hemma".
    4. Runt Brisbane skulle jag välja Noosa framför Surfers P. Fraiser Island är kul, men där kan man inte bada p.g.a hajar. Det blir en del bilåkning för att se ön.
    5. Whitsundays är en dröm om man bortser från priset då!
    6. Cairns är också en favorit. Ja, inte själva stan då, utan allt man kan se och uppleva omkring. Framför allt djur och naturlivet norr om. Och om ni har husbil är ni ju inte beroende av att bo i Cairns!
    När det gäller revet så finns ett yttre och ett inre. Det inre är ganska "slitet". Försök komma till det yttre om vädret tillåter.

Och som guztav06 säger, kör bara en bit inåt land, så upplever man något helt annat! Massor av kängurur t.ex! Det är kul att ha sett lit "Outback" fast personligen gillar jag kusten bättre.

• Deia

Jo, jag kom på en sak till.
    Hyr gärna en guide någon dag, t.ex i regnskogen (eller i outbacken) norr om Cairns. Dom kan berätta SÅ mycket om olika växter och djur.
    Vi fick syn på en hel del som vi inte upptäckt annars, bl.a en echidna.

Svar på tråden Australien