• Rådvill

Hur ska man reagera - bomben slog ner igår !

Min sambo har varit sur och otillgänglig lite till och från den senaste tiden. Igår kom det fram varför - hon kände sig inte hemma i vårt hus (som vi köpte tillsammans för 1,5 år sedan). I vårt hus bor (förutom hon och jag, mina två barn (19 och 17) på vv boende samt hennes dotter (13) va helg. Det är de veckor som min barn är hos oss som hon tycker att hon inte är med i "familjen". Mina barn är ju äldre än hennes och de sköter sig själva (lite problem med att plocka upp o sånt kanske). Till saken hör att hennes dotter under uppväxten mest bott hos sin far med lite kontakt med mor. Vi har inga gemensamma barn. För min del verkar det som att, trots att vi pratade igenom allt innan vi köpte hus vad det gäller mina och dina barn etc, inte riktigt förstått vad det innebär att ha en stor familj. Kanske hon tycker att de inkräktar på "hennes" saker. Hon har ju levt själv den mesta tiden. På något sätt känner jag mig "arg" men mest ledsen och tycker att hon nu gett mig två val - antingen henne eller barnen. Vad tycker Ni - och hur ska jag gå vidare. Känner att vi inte pratat igenom detta ännu men behöver lite tips för ett fortsatt prat. Hon sa - nu har jag sagt vad det var, punkt slut (ungefär). Vad svarar man på det? Till saken hör även att när mina barn åker eller kommer, hon varken säger hej eller hej då och har väldigt svårt för att prata med dom (typ obefintligt). Jag har tidigare försökt förklara att om hon tycker att något är fel så måste hon säga det själv till dom. Vi bor ju faktiskt tillsammans. Jag har tagit hans dotter till mitt hjärta och det fungerar jättebra. Just nu mår jag jättedåligt och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. Ena stunden tänker jag - om jag väljer barnen, de har jag ju bara kanske 5 år till och sedan är de utflugna, sedan sitter jag där ensam. Om jag väljer min sambo (som jag verkligen älskar) så har jag förhoppningsvis henne resten av livet (vilket var ju tanken) och barnen har jag nog ändå. Kan det verkligen lösa sig, tror ni?

• Svar på tråden Hur ska man reagera - bomben slog ner igår !
  • tjötas

Om det verkligen är ett ultimatum som gäller så hoppas jag att man som föräldera alltid, alltid väljer barnen.

• AannaH

välj barnen i såfall om du måste välja..Hon visste ju innan att du hade barn så då får hon ju ta dom oxå. De är ju inget man väljer bort

• Lyckogrisen

Jag tycker inte man kan klaga och visa på vilka problem man upplever och sedan sätta punkt. Du kan ju fråga henne vad hon har för förslag till att det ska bli bättre, vad hon vill.

Men, att hon inte hälsar på barnen gör ju inte saken bättre. Jag hade nog frågat henne vad hon vill uppnå med det.
    Tycker det är ganska omoget och faktiskt oroväckande.
    Det verkar som något som rör dina barn sitter väldigt djupt hos henne. Kanske är det jobbigt för henne att se er kontakt när hon inte har samma umgänge med sin dotter?

Det som är positivt är att ni faktiskt har börjag prata om problemet och då finns där ju större chans att försöka lösa det.

Jag tycker ni ska gå på familjerådgivning innan ni tar några förhastade beslut.

• Anonym

Vill du leva resten av livet med någon som tvingar dig att välja mellan henne och barnen, då? Vad säger det om vad hon är för slags människa, eg? Som jag ser det, älskar hon ju inte dig mer, än sin ensamhet? Hon verkar inte vilja anpassa sig till ett liv tillsammans med dig, och era barn? Trots att de är ganska stora, och det handlar om en ganska kort period i era liv? Det är inte meningen att bara en ska anpassa sig.

Låt henne inte skrämma dig till att välja henne framför dina barn. Det finns andra kvinnor, men dina barn, de ska du inte behöva välja bort! Läs lite mer om hur otäcka kvinnor kan bli, när det gäller bonusbarn. Var inte en sådan pappa som låter kvinnan komma före barnen. Det sveket bör inga barn utsättas för.

• Lyckogrisen

Och jo, OM du skulle behöva "välja" mellan sambon och barnen så är väl svaret redan självklart?
    Dina barn skulle aldrig förlåta dig och jag tror inte du skulle förlåt dig själv heller...

Kanske bätte då att leva som särbo??

• Yrslan

Välj barnen men jag skulle nog försöka prata igenom det hela med sambon. Antingen får man ta hela paketet eller så får man gå... Sambon kanske måste jobba med sina känslor och prata med någon familje terapeut, eller båda kanske behöver det.

• Flindran

Men vilken hemsk människa som ber dig välja mellan henne och barnen!
    Man väljer väl inte bort sina barn!?

• Anonym

Kan ni inte sätta er ner allihopa och prata igenom saken.
    Hon är ju vuxen och ska kunna hantera en sådan situation mest med tanke på att hon själv har ett barn.
    Upplever din sambo orättvisa, vill hon vara mer delaktig- låt henne var med mer, tex i beslut, i barnens intresse.......Låt absolut inte barnen känna sig ovälkomna hos Er, ni har ju trots allt 3 barn.......
    Mår hon dåligt av annan anledning?
    Jag kan verkligen förstå om dina barn tycker hon är märklig när hon inte säger hej eller hejdå till dem.
    Behandlar hon sin egen dotter så??
    Och visst, ungdomar är väl inte kända för sin pedantism, men herregud, dem är på väg in i vuxen världen, dem kommer förmodligen inte att bo hemma så värst länge till och hur gör ni då???
    Ska du då vända hennes dotter ryggen???
    Tala med din sambo och kräv en förändring i hennes attityd mot dina barn........

• Edah

Det känns som om ni skulle behöva någon utomstående med i era samtal - familjerådgivning kanske? Går hon med på det?

Lycka till!

• Jambosana

Mogen brud. SkrikandesMan fattar ju att hon inte bott ihop särskilt mycket med sin dotter, isåfall skulle hon föstå att du aldrig skulle välja bort dina barn.

VÄLJ DINA BARN! Är det ens ett val man behöver fundera på? Om du har en sån tramsig sambo är hon inte värd att väljas. Byt ut.

Svar på tråden Hur ska man reagera - bomben slog ner igår !