• Linn13

    pappans eller mammans efternamn på gemensamma barn?

    precis så enkel fråga som det låter, är det viktigt vems efternamn barnet får?skriv gärna och berätta hur och varför ni röstade som ni gjorde... antagligen får vårt barn min sambos efternamn,och mitt som mellannamn iallafall tills han friat och vi gift oss, då vi alla tar hans namn helt.


    Lilla Sparven i magen, BF 13 mars 2008
  • Svar på tråden pappans eller mammans efternamn på gemensamma barn?
  • Kryxan

    Bådas, om inte försäldrarna är gifta och har samma.

  • Kryxan

    Bådas, om inte försäldrarna är gifta och har samma.

  • Linn13

    fast kan ju bara få ett efternamn, vilket?det andra blir jumellannamn.


    Lilla Sparven i magen, BF 13 mars 2008
  • Dino78

    Min  sambos efternamn är finare än mitt, ovanligt (mitt med iofs) och så kortare. Passar dessutom mycket bättre ihop med förnamnet.


    DIF i själ och hjärta
  • Spegel

    Våra barn har mitt efternamn. Vårt är mer orginellt än sambons, enda anledningen... Och om vi i framtiden mot förmodan skulle gifta oss (ingen av oss vill det i dagsläget) och nån av oss ska byta namn ( tror inte det skulle hända vid ett ev. bröllop heller) så skulle det bli han som bytte till mitt.

  • Hanny

    För mig var det viktigt att vår son fick mitt efternamn, men jag skulle inte byta efternamn vid eventuellt giftemål heller...

  • Bast

    Jag tycker att man ska ta det namn som "känns bäst", oberoende ifall det är mammans eller pappans.
    Men jag röstade på "pappans" i detta fall eftersom att du skriver att du ändå tänker ta hans namn den dag han friar och ni gifter er. Om då barnet tar pappans namn så är det ju redan klart för barnets del och ni slipper allt med namnbyte på barnet iallafall.
    Känns som "överkurs" att ha ditt namn som mellannamn "tills dess att han friat". det är ju precis lika mycket ditt barn även om ni har olika eftenamn.

  • Linn13

    jag vet, men känns så fel att vi inte har samma namn alls...konstigt ju, det e ju ett barn jag burit massa månader,så heter vi inte samma...löjlit kankse..men men...


    Lilla Sparven i magen, BF 13 mars 2008
  • Sodaspring

    Jag har "eget" efternamn. Bara min familj (farfar och nedåt) som har det. Min sambo har jättevanligt efternamn. Därför valde vi det. Om vi gifter oss någongång så ska vi ta mitt namn. Men Anthony heter sambons namn som mellannamn.


    ღAnthony jan 06ღKian i magen (november 2007)ღ
Svar på tråden pappans eller mammans efternamn på gemensamma barn?