• Shaun the sheep

Bajsar mer sällan efter smakportioner.

Vår son började med smakportioner för några veckor sen. Innan detta bajsade han
    ungefär 2 ggr/dag. Nu händer det nåt kanske varannan dag, och då är det inte
    speciellt mycket som kommer..
    Inatt sov han jättedåligt (vaknade minst 12 ggr på 7 timmar) och jag märkte att han försökte, men att inget kom..

Nu undrar jag vad jag ska göra, ska jag sluta med smakportioner några dagar och se om det blir bättre? Eller ska jag vänta på att det kommer igång av sig självt?

Alla förslag mottages tacksamt!

Vilmer ♥070529♥
  • Svar på tråden Bajsar mer sällan efter smakportioner.
  • Blå Flygare

Har du gett majs eller mortot? De är stoppande. Ge istället päron eller lite, lite katrinplommon. Det har motsatt effekt.

• Lady Bling

Min dotter har samma problem. Testa som Blå Myran skriver med päron och katrinplommon. Man kan också ge aprikospure, som också är lösande. Testa att ge nu något av dessa alternativ till smakportionen nu. Sen när magen kommer igång igen, försök att inte ge morot eller majs för ofta, och ge då lite av dessa pureeer till "efterrätt" efter smakisen eller senare samma dag, så att det inte blir samma problem igen. Risgröt och majsgröt är också stoppande, liksom banan. (Dock ska tydligen övermogna bananer vara lösande istället, men vet inte om det stämmer.

Sen är det förstås naturligt för barnet att inte bajsa lika ofta när man börjar ge mat, eftersom den inte är lika lättsmält som mjölken och bröstmjölken är ju även lätt laxerande. Om ditt barn mår dåligt är det ju en annan sak. Skulle det gå alltför många dagar mellan gångerna och barnet mår dåligt kan man försöka att pilla lite försiktigt med en termometer i rumpan på barnet. Ta gärna lite vaselin eller olja på toppen av termometern så att den inte irriterar för mycket. Då stimuleras oftast tarmen så bajset kommer ut om det inte är alltför hårt. Man ska inte pilla för ofta, men någon gång ibland kan det behövas för att hjälpa barnet. Fick detta tips både på BVC och vårdcentralen.

• nasse1

har hänt samma här! Lillan har oxå varit ledsen för att det inte kommer. Så nu har jag gett katrinplommon för att förebygga det får se om det fungerar.

Hade ett uppehåll med smakisar i 4 dagar o det var då hon bajsade. Men nu har hon fått två dagar smakisar o inte bajsat än..(gav katrinplommon igår)

Hur mycket plommon ska man ge ?räcker en tsk?

• Lady Bling

nasse1: Skrev en tråd förut och frågade hur mycket man kunde ge (till ett barn på 4-5 månader) och det varierade mellan 1-2 msk till en halv burk. Allt beroende på om barnet var förstoppat eller normalt i magen. Om man ger för mycket kan barnet ju få magknip och diarre, men man får prova sig fram. Om ditt barn är förstoppat skulle jag nog ge mer än en tesked, tror inte att så små mängder ger någon större effekt då. Om man fryser in puren som isbitar brukar en isbit vara rätt lagom tycker jag. Det är nog ungefär 1-2 msk, beroende på hur stor "isbitslådan" är.

• nasse1

fragglan: okej jag har gett "en isbit" då jag trott att hon e förstoppad. Men det har ju inte gett ngr resultat än HOn verkar inte ha besvär idag dock, gav henne plommon precis efter smakisen..

• Shaun the sheep

Jag har inte gett majs, han har däremot fått vetegröt en gång om dagen (fast han äter knappt en msk ens) och sen potatis och broccolipuré.

Jag provade messmör igår och imorse, nån sa att det kunde hjälpa. Men, jag ska springa till affären senare, då köper jag hem päronpuré, katrinplommon har vi testat men det funkade inte /:

Idag provade jag dessutom med termometern, och det kom lite lite bajs, det motsvarade kanske en msk.. jag hoppas det kommer nåt snart, eller efter att vi provat päron!

Hade tänkt göra ett uppehåll med smakisar, och sen kanske bara ge varannan dag,
    vad tror ni om det?

Vilmer ♥070529♥
  • Blurran

Hej dollheart och övriga!
    Min dotter har samma problem som er med förstoppning men min bvc sköterska sa att man inte ska sluta ge smakportioner för den sakens skull. Viktigt att fortsätta med mat ändå. Ändra istället smakerna till lösande pureér som ex päronpure,gärna ett eget köpt småmjukt päron som du river i rivjärnet på det näst minsta rivet. Egengjord puré innehåller ju inget tillsatt vatten som tydligen köpta pureér gör vilket kanske ger större effekt på magen.
    Jag ger hon även 1-2 tsk linfröolja fördelat under dagen i hennes mat(dels som smörjmedel, dels att den innehåller omega-oljorna om man äter lite fisk) som jag iallafall gör.
    Hon har stora problem med magen så hon har även fått laktulos-pulver utblandat i maten.
    Ingen jätte-effekt ännu men hoppas på bättring snart.
    Kan man slippa hjälpmedel som lavemang och laktulos mm, så vore ju det bäst. Testa rivet päron iallafall och hör med din bvc sköterska vad hon tror om linfröolja. Smakar äckligt men i havregröt försvinner smaken tack o lov.
    Min dotter har ätit smakisar och utökat till hela portioner på ca två-tre veckor så det har gått fort.
    Jag ger som sagt allt för att hjälpa min lilla gasande och förstoppade dotter som jag lider så med. Hoppas det löser sig för din son också snart.
    Mvh Blurran

• Shaun the sheep

Blurran:

Tack så mycket för svaret! Köpte färdig päronpuré igår, och det älskade han,
    det var nog favoriten hittills :P
    Men, jag ska köpa ett vanligt päron och riva själv också, så får vi se om det blir bra i lillens mage.

Tack så mycket för alla svar!

Vilmer ♥070529♥
  • Blurran

Hej igen!
    Ville bara meddela att man bör inte ge linfröolja till sina barn. Det finns för mycket A-vitamin i det och det får ju barnen ändå via sina AD-droppar.
    Läste in mig på ämnet och det kan rent av vara skadligt för barnen om det blir överdosering.
    Jag ska själv sluta med oljan bums då jag läste detta.
    Fick tipset själv från en familjelivs-medlem om oljan att den skulle vara bra.
    Kör med de vanliga oljorna som BVC rekommenderar istället. Det ska jag göra. Raps/olivolja tror jag de säger.
    Ha det bra!
    Mvh Blurran

Svar på tråden Bajsar mer sällan efter smakportioner.