• October

Hur länge koka rödvin för att få bort alkohol?

Jag älskar rödvinssås och whiskeysås, jag har alltid trott att det räcker att det (storm)kokar en kort stund, ca 5 min för att man ska ha kokat bort all alkohol, nu läste jag nånstans att man bara har fått bort en del av alkoholen då, inte all. Hur gör jag då för att garantera mig om att ingen sprit kvarstår? Man vill ju med gott samvete kunna servera till barn och gravida och de som ska köra.

• Svar på tråden Hur länge koka rödvin för att få bort alkohol?
  • October

Verkligen ingen som vet?

• AnnaGBG

Om man kokar det i några minuter så får man bort såpass mycket alkohol så det inte är mätbart. Egentligen behöver det inte ens koka utan det räcker att du värmer det till över 76 grader.

• October

Åhh tack snälla, då kan jag servera rödvinssås utan dåligt samvete.

• Ellieott

alkohol har en kokpunkt på 78 grader. Så har det ens börjat koka så är alkoholen borta! Du kan vara luugn!

• AnnaGBG
    Ellieott skrev 2007-10-11 19:59:45 följande:
    alkohol har en kokpunkt på 78 grader. Så har det ens börjat koka så är alkoholen borta! Du kan vara luugn!
    78 var det kanske, ja. Sorry!
  • AnnaGBG

Hm?

När jag var gravid testade jag några ggr att koka vin just för att de alkoholfria är så jääääkla äckliga ( druvjuice... )

Maxtiden jag kokade var 5 minuter och då gick det alltså inte ens att mäta procenthalten i vinet ( som smakade ren skit!! ). Det var alltså under 0,5% enligt min alkomätare.

• AnnaGBG

Jag mätte även innan, och det gav samma resultat som det stod på flaskan

• October

Konstigt, men om man reducerar vinet till en sås så kokar den ju ganska länge, visst borde alkoholen var väck då?

Svar på tråden Hur länge koka rödvin för att få bort alkohol?