• Splach

Moraliskt rätt? EL förbjuden mot hundar, men inte mot andra djur, som hästar, grisar, kor etc..

Nej jag förespråkar nu inte EL halsband, men jag undrar är det verkligen moraliskt rätt, att förbjuda elen vid träning av hund, men inte när det gäller andra djur?

Tyvär cirkulerar mycket okunnighet runt EL halsband, som EL chocker, filmer på uppstäla EL halsband på youtube där folk slängs baklänges osv.. detta är i själva verket inte sant.
    Ett elhalsband ger förvisso ifrån sej el, men det är lite mer konsentrerat till en liten yta på ca 5-6 cm runt i en ring eller hur man ska förklara, beroende på styrka känns det olika mycket, att ta av sej skorna och stå barfota på marken och ta i ett stängel känns många gånger mer än ett elhalsband.
    Ändå tycks inte detta vara okej!
    för att inte tala om strömmen som är i stängslen mot rovdjur som vissa personer har, eller till tjurar, tänk er en blöt mule mot dom.

Men den knapphäniga elstöt en hund får är förbjuden? 

all sorts elstängsel är med förbjuden att använda mot hundar, har jag för mej, detta gör ju att egentligen är det förbjudet att ha elstängsel där hundar vistas, vilket är nästan överallt? 

• Svar på tråden Moraliskt rätt? EL förbjuden mot hundar, men inte mot andra djur, som hästar, grisar, kor etc..
  • isisisis

Du har helt rätt.

Hundar behandlas som människobebisar,medans andra vilda djur knappt har något värde alls annat än i frysboxen!

• Im Fabulous

Håller med TS till fullo. Dock vill jag bara tillägga att det inte är förbjudet att ha elstängsel i närheten av hundar. Dock får man ju inte ha för högt voltantal med risk för att hundarna skadas.

• Im Fabulous

Men å andra sidan har vi elstängsel av säkerhetsskäl. Som hästintresserad och hästägare sedan många år vet jag att hästarna inte får stötar speciellt ofta. På sin höjd en gång var tredje månad. Hästarna har lärt sig att staketen innebär obehag och håller sig ifrån dem. Vilket hindrar dem ifrån att rymma. En häst som rymmer och hamnar på en stor landsväg är ett riktigt mardrömsscenario.
    Och tyvärr är hästar tillräckligt smarta för att faktiskt kunna både krypa under och hoppa över staket om de saknar respekt för stängslen.

• Jonna S
    Isis: Hundar ÄR bäbisar.
  • ThatsHot

håller med hundar är bäbis ju

• Splach
    Im Fabulous skrev 2007-10-11 19:55:22 följande:
    Men å andra sidan har vi elstängsel av säkerhetsskäl. Som hästintresserad och hästägare sedan många år vet jag att hästarna inte får stötar speciellt ofta. På sin höjd en gång var tredje månad. Hästarna har lärt sig att staketen innebär obehag och håller sig ifrån dem. Vilket hindrar dem ifrån att rymma. En häst som rymmer och hamnar på en stor landsväg är ett riktigt mardrömsscenario. Och tyvärr är hästar tillräckligt smarta för att faktiskt kunna både krypa under och hoppa över staket om de saknar respekt för stängslen.
    Ja vist, men så funderar jag lite lätt, för i tiden, bygde man rejäla stacket istället, och hästarna höll sej inne..
    rymningar förekommer ju även med hästar som har EL stängsel, dock kan man ju undra, varför denna tabu mot hunden?
    bara för att folk vill få hunden till någonslags bäbis, vilket den aldrig kommer bli, en hund är en hund, ett djur, inte en bäbis!
    En häst på vägen, är mardrömssenario, men en stor hund är lika mardrömssenario tycker jag.
    JAg hr själv hållt på mycket med hästar, och vet vilken respekt dom kan ha för tråden, respektive och ingen respekt alls, hur smarta dom är och vet när strömmen är av och inte osv.
    Samtidigt vet jag att ett rejält staket även det håller hästen på plats minst lika effektivt som lite ström.

Det finns mycket som är lagligt att använda sej av med andra ord, vem höjer ögonbrynen om någon rider förbi med en piska i handen? och hur många höjer inte ögonbrynen och någon går förbi med en piska och sin hund? eller en lätt smäll på röven på hästan, för den inte går, gö det på en hund så är du djurmisshandlare.

Jag förespråkar inte EL, men i vissa fall kan jag tycka att det kanske borde vara lagligt, för kunniga människor..
  • goldcoast

Vi har en hage med elstängsel.

Djuren lär sig efter 1-2 ggr att det är ström i tråden.

Det är absolut ingen farlig ström i trådarna.

Min dotter på 7 år har kommit åt tråden flera ggr.

Även jag har vart på tråden 100 tals ggr.

Det sticker till sen är det borta.

Anledningen till att vi har en "elhage" är att där på våren/försommaren betar våra tackor med ungar.
    Elstängslet håller räven borta dessutom. Rävar går annars in i hagar biter huvudet av lammungarna tar med sig huvudet men lämnar kvar en sönder tuggad kropp.

Det har med säkerheten att göra oxå för våra djur.

Lammungarna lär sig snabbt att det sticker till i nosen om dom luktar på tråden.

dom blir rädda,vilket är meningen. MEN ABSOLUT INTE SKADADE

Självklart har man jordat och gjort som man ska då man hanskas med el.

Men att använda elhalsband det tycker jag är otäckt.
    Då ska man inte ha hund om man måste använda elhalsband.
    Man måste kunna hantera hunden på ett korrekt sätt.

HEJHEJ!!

• flixflax

Elstängsel är väl inte jämförbart med elhalsband. Elhalsband sitter ju på halsen hela tiden. Elstängsel väljer ju djuret själv att gå till.

Vi har elstängsel i närheten hemma åt det håller går inte min hund alls efter att ha åkt på en stöt. OCh el stängsel får man väl ha runt tomten om dte är för att lära hunden.

• Im Fabulous

Min mamma har elstängsel runt sin tomt för att förhindra att hennes ena handhundska rymma (vilket han gjorde dagligen innan elstängslet kom dit)

Man är orolig för att hunden ska rymma och bli påkörd, och risken för det är väldigt stor i ett större villaområde. Elstängslet har varit skitbra. Hunden håller sig på tomten - För hans egen skull. Man kan ju inte förklara för honom hur farliga bilar är....

Svar på tråden Moraliskt rätt? EL förbjuden mot hundar, men inte mot andra djur, som hästar, grisar, kor etc..