Moraliskt rätt? EL förbjuden mot hundar, men inte mot andra djur, som hästar, grisar, kor etc..
Nej jag förespråkar nu inte EL halsband, men jag undrar är det verkligen moraliskt rätt, att förbjuda elen vid träning av hund, men inte när det gäller andra djur?
Tyvär cirkulerar mycket okunnighet runt EL halsband, som EL chocker, filmer på uppstäla EL halsband på youtube där folk slängs baklänges osv.. detta är i själva verket inte sant.
Ett elhalsband ger förvisso ifrån sej el, men det är lite mer konsentrerat till en liten yta på ca 5-6 cm runt i en ring eller hur man ska förklara, beroende på styrka känns det olika mycket, att ta av sej skorna och stå barfota på marken och ta i ett stängel känns många gånger mer än ett elhalsband.
Ändå tycks inte detta vara okej!
för att inte tala om strömmen som är i stängslen mot rovdjur som vissa personer har, eller till tjurar, tänk er en blöt mule mot dom.
Men den knapphäniga elstöt en hund får är förbjuden?
all sorts elstängsel är med förbjuden att använda mot hundar, har jag för mej, detta gör ju att egentligen är det förbjudet att ha elstängsel där hundar vistas, vilket är nästan överallt?