• LuRiGaBlAdLuSeN

Vad sätter sprätt på en hunds tröga mage? Gärna några snabba svar!

Fick en fråga nyss från en vän vars hund inte gör 2an så ofta den borde. Vad kan man ge en hund så att magen får en jämn rytm, hon kanske är för hård?
    Kan man klippa ner lite katrinplommon i maten, tänkte det hjälper ju människor, om det funkar på hundar oxå? Ibland droppar jag lite olja i min lillas foder, smörjer väl mest tarmen, sätter kanske inte fart på det sättet?

Nån som har lite bra tips?

• Svar på tråden Vad sätter sprätt på en hunds tröga mage? Gärna några snabba svar!
  • FridaE

Ja olivolja skulle nog funka. Annars vet jag inte, har aldrig varit med om en hund som är hård i magen, snarare tvärtom.

• lotta27

olivolja är jättebra, men inte för mycket för då får ett omvänt problem!!

• LillaLulla

Hur ofta bajsar den då? Katrinplommon kan nog kanske vara aningens för "kraftigt" kanske...

• Ex ungue leonem

Äter din hund torrfoder? om den gör det så häll matolka en matsked ovanpå maten och rör om.annars kan du prova med att ge den blötlagt (lite lösare) torrfoder alltså.

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • LillaRonjaa

Vet inte riktigt vad som "sätter sprätt" på magen men bra för magen överhuvudtaget är ju fil, ris, olja.. Just nu kommer jag inte på mer.

• LillaRonjaa

Be henne kolla över fodret också. Det är många foder som innehåller nästan bara spannmål. Alltså nästan ingen kött alls.
    Min hunds förra foder innehöll nästan bara spannmål fast hon baja för mycket Nu har vi ett BRA foder, lite dyrare men mycket bättre. Inte mycket spannmål i utan mer kött.
    Kanske har hon ett bra foder..

Men vet du hur skiten ser ut när den väl kommer ut. För verkar den normal och inte hård så tror jag inte att det är någon fara. Endel hundar bajsar mer, andra mindre.

• Ex ungue leonem

Vad är det för hund?

• LuRiGaBlAdLuSeN

Ja det var ju då som jag skrev inte min egen hund, utan en väns.
    Hunden äter ett bra foder, royal canin. Hon får sin motion med råge, ute väldigt mycket och promenerar och lägger spår och tränar i allmänhet.
    Vet inte om jag missuppfattat vad som skrivits, men det känns nästan som om folk dömmer, bara för att jag har en liten hund på min pres-bild så tror folk att man är en riktig soffpotatis som aldrig tar sig ut med hunden. Men man måste väl inte ha en stor hund bara för det. Jag som är chi-ägare kom just in från en 3 timmar lång skogsvandring med unghundskursen vi går på där vi la spår. Så om någon funderade över det så är det inte fallet.

Men då antar jag att hon helt enkelt är en hund med lite känsligare mage, och ska tipsa henne olja, ris och fil!
    Tackar!

• Ex ungue leonem

Hur är det med hunden din? Har du fått några  bra tips på att hålla den lilla magen i trim?

• LillaRonjaa

LuRiGaBlAdLuSeN: Kom på att jag glömde nämna det! Våran förra hund tålde inte alls ris ch blev väldigt lös i magen pga av det. Nu vet jag inte hur vanligt detta är men be henne tänka på att börja försiktigt med allt.

När det gäller fil så är det A-fil hon ska köpa och det ÄR skonsamt för magen, vanlig fil har inte samma verkan.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Det har ordnat sig, en liten skvätt olja funkade prima! Tack för tipsen!

Svar på tråden Vad sätter sprätt på en hunds tröga mage? Gärna några snabba svar!