• Anonym

Skulle du låta dina vänner betala för din fest?

En vän och hennes vän fyller snart år (jämnt) och ska ha en fest tillsammans.  

I inbjudan står de att de BJUDER på mat och dryck.
    Sen står det att de vill ha pengar.

Jag är lite kluven.
    Är det okej att låta vännerna betala ens födelsedagsfest?

Jag tycker det är helt okej att skrammla pengar till en fest som man har utan "tema", i goda vänners lag.

Vad tycker ni? Hur brukar ni göra när ni anordnar födelsedagsfest?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-12 08:11:16:
    jag har varit lite otydlig. vad som menas med att de vill ha pengar = De vill att man ska betala för maten/drycken som dom "bjuder" på
  • Svar på tråden Skulle du låta dina vänner betala för din fest?
  • Anonym

Är det födelsedags kalas då skulle jag bjuda på festen.

Men visst kan man önska sig pengar, om det är till något speciellt, men då tycker jag att man skriver det också vad pengarna ska gå till.

Jag blev själv inbjuden till en sån fest av några bekanta, och då tog dom betalt om man kom..... Vi hoppade över den festen. Det känndes så sniket från deras sida, betala för att dom ska ha kalas och "bjuda" på något att äta.

• Anonym

Nope jag skulle inte betala för mat & dryck jag inte fått vara med och välja själv , om man nu ska vara "petig" står det att dom bjuder och det kostar tycker jag du ska ge dina vänner ett lexikon med ordet att bjuda understruket..... det var VÄLDIGT snålt i mina ögon.....

men som du själv skrev att "skramla" är helt okej men att uttrycka sig på det sättet är sniket och snålt i mina ögon....

• Anonym

Ah. inte bara jag som tycker så då.. Har inte bestämt om vi ska gå ännu. Är 20 mil bort.

• kurteva

Menar de inte att det önskar sig pengar i present då?
    Det var väl en födelsedags fest?

Hur kan mamma veta allt hon varnar mig för?
  • Anonym

Lite roligt är att inbjudan står det " Vi bjuder på mat och dryck till SJÄLVKOSTNADSPRIS (!!!) å summa...  vad hände med självkostnadspriset?? Sen får man betala för varje drink etc som man vill dricka. inga stora summor men väl uträcknat för att det ska täcka deras kostnader!!

• Anonym

Nej. de önskar sig inte pengar. Man skall betala själv för maten/drycken de "bjuder" på ...

• iina74

Det beror på vad pengarna skall annvändas till.

När min svåger fyllde år så ville han inte ha preseneter, utan pengar till HD:n som han ville köpa och det tyckte jag va ok.
    Vet du hur mycket pengar som det handdlar om?

Tycker att det är så jobbigt att köpa presenter, skönt och slippa tänka på vad mottagaren vill ha.
    Tycker isåfall att pengar är bäst så får födelsedagsbarnet köpa vad han/hon vill.

• Anonym

oj, jag har nog varit otydlig.

Om de önskar sig pengar är det inte mig emot!! tycker man får önska sig vad man vill.

Det är att dom vill att man ska BETALA för maten/drycken de "BJUDER" på.

• LuMa

För min del så skulle det vara helt okej med en sån fest.
    Dock skulle jag nog inte köpa någon present åt dom istället utan hellre lägga pengarna på att äta och dricka på festen.

• Anonym
    LuMa skrev 2007-10-12 08:09:48 följande:
    För min del så skulle det vara helt okej med en sån fest.Dock skulle jag nog inte köpa någon present åt dom istället utan hellre lägga pengarna på att äta och dricka på festen.
    mm, men ska inte det framgå i inbjudan då.
    typ "eftersom vi väljer att ta betalt av våra gäster så vill vi inte ha några presenter"??

Prisklassen på presenten har i nuläget bottenvärde.. om jag ens tar mig dit..
Svar på tråden Skulle du låta dina vänner betala för din fest?