• kristinaa75

Diska flaskor

Hur "noga" behöver man diska flaskor om man steriliserar dem i en apparat efteråt? Räcker det att skölja av noga med vatten eller måste man ha diskmedel också?

• Svar på tråden Diska flaskor
  • Veizades

vet inte.. vi kokar flaskorna med jämna mellanrum och så brukar vi diska ur dem med lite diskmedel och vatten efter varje måltid..
    Eller ja, vi använder inte diskmedel efter varje måltid men iaf 1 gång/ dag

Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Natimaria
    Veizades skrev 2007-10-12 11:20:27 följande:
    vet inte.. vi kokar flaskorna med jämna mellanrum och så brukar vi diska ur dem med lite diskmedel och vatten efter varje måltid..Eller ja, vi använder inte diskmedel efter varje måltid men iaf 1 gång/ dag
    Detsamma här!
  • kristinaa75

Tack för svaren, men min fråga var att om man steriliserar dem i apparat, hur diskar man då flaskorna innan?? BVC-sköterskan säger att diskningen av flaskor är superviktig. Man skall diska i först kallt sen varmt och sen kallt vatten igen för att inte riskera bakteriebildning i flaskorna. Nu börjar mina händer få eksem av allt vatten så jag undrar lite om en steriliseringsapparat skulle kunna minska allt diskande ngt?

• VASL

Jag tror att diskningen med diskmedel + varmt vatten tar bort den feta hinnan på napparna och i nappflaskorna. Steriliseringven dödar eventuella bakterier.
    Jag sköljer med kallt vatten efter varje matning och en gång per dag så diskar jag med diskmedel + varm vatten och sen kokar jag dem några minuter.

Svar på tråden Diska flaskor