LillaPuh78
''Men måste göra dig besviken på den punkten.''
Synd trodde verkligen du hade kommit på nåt.
''Du förstår, när vi "blev" människor och tappade pälsen och dessutom flyttade oss norrut för att följa byten, så blev vi tvugna att skydda oss mot elementen.''
Du menar när vi hade varit apor? Eller fiskar? Men då hade du ju skrivit fjäll kanske - ah kvittar.
''Alltså började vi klä oss i hudar och det har sen utvecklats.''
Fantastiskt. Man bara baxnar hur det går framåt.
''Men idealen vad man ska klä sig i har ändrats genom åren, och på medeltiden kanske man på ett annat sätt blev medveten om smuts då man flyttade till större samhällen.''
Tror du? Jag tror å andra sidan att människan nog även före det var rätt medveten om att vara ren och hel, även om man då kanske inte förstod kopplingen till att vissa sjukomar kan florera under sådana omständigheter. Men man kan ju aldrig så nog veta.
''Men det fanns säkert fler skäl till att kvinnorna dolde håret på den tiden, och att nunnorna valde just den stilen.''
Jodå jag vet att det fanns andra orsaker än att ha smutsigt hår som är orsaken så det finns bättre alternativ än smuts skulle jag nog våga påstå.
''Det var bara en teori jag la fram.''
Intessant sådan.
''Vill du veta helt säkert får du snickra ihop en tidsmaskin och åka dit och fråga. ''
Skulle vara intressant jag har alltid varit lite äventyrslysten av mig och beredd att riva svåröverkomlig hinder. Kanske finns begagnade att köpa rent utav? Skulle ju spara enorm TID så att säga.
''Tänk på att dräkten i sig har ursprung sen innan nunnornas tid så du får åka en bra bit... Have fun!''
Tack och ingen fara, var inte orolig, jag brukar inte bli åksjuk - bra om man ska resa långt.