Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Varför är nunnor heltäckta?

Orkar inte googla på det när det finns så många kristna här som troligen kan svara på det.

• Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?
  • Velour

Hehhe, inte fan vet jag För mig får det gå topless om de vill, inget jag bryr mig om.

Men jag undrar varför de måste vara heltäckta? Förutom ansiktet då.

• Velour

Okej, men är det inte nåt förtryck? För, står det i Bibeln att man måste göra så? Om inte, vem har bestämt att nunnor ska vara täckta?

• Velour

Fan att min tråd skulle bli så fucked up. Måste det sluta med att handla om Islam????

• Velour

Muminpappa,

varför är nunnor heltäckta? Står det i Bibeln? Om inte, vem har då sagt att de ska gå klädda sådär?

Tycker du att nunneklädsel är svensk sed? Tycker du det är förtryck eller helt okej? Tycker du att man ska utöva sin religion precis som det är sagt att man ska eller ska man anpassa sig till det utvecklande samhället?

• Velour

Okej. Har de huvudduk? För det tror jag att alla nunnor har gemensamt?

Men vad är det som avgör det att nunnor i olika länder klär sig olika?

siamusen skrev 2007-10-13 22:34:11 följande:
    Nunnorna här i Frankrike är inte alltid heltâckta utan har kjol och blus fôr det mesta. De har inte ens alltid doket pa sig sa vitt jag sett.Dock klär de sig inte utmanande heller iofs.
  • Velour

Men om de klär sig sådär så betyder ju det att de tycker så som du har skrivit o då blir det väl ett självändamål?

Solitär skrev 2007-10-14 11:56:10 följande:
    Hursomhelst, man kan betrakta nunneklädseln som en uniform. Nunneklädseln är en tjänstedräkt, liksom polisuniformen. Nunnorna är i tjänst för stt kloster dygnet runt, året om. Att den ser ut som den gör i många ordnar har att göra med att den avspeglar ett mode som rådde för flera hundra år sedan. T ex Birgittanunnorna är klädda i enkla kläder som skall avspegla hud fattiga människor var klädda, men för väldigt länge sedan. Sedan tror jag inte att heltäckande klädsel är något självändamål för nunnorna.
  • Velour

Det är faktiskt sant, det som Halal skriver.
    Finns nog en annan orsak till att de ni anser är "dumma" inte får några priser. Kanske av politiska orsaker? Vet ej...men det finns nåt bakom kulisserna allt.

enkelt skrev 2007-10-14 15:49:00 följande:
    Var kommer majoriteten av alla nobelpristager i tex matematik och fysik ifrån för land? ;)
  • Velour

Japp..finns alltid en förklaring, men inte förklaringar som dina.

Men tro som du vill, ditt problem.

enkelt skrev 2007-10-14 16:41:06 följande:
    Haha, säkert
  • Velour

Men sluta nu, va? Var inte så inskränkt.
    Bara för att man inte hör talas om forskare, professorer och dylikt i våra länder så betyder det inte att de inte finns.

Jag är fortfarande helt säker på att det finns nåt politiskt bakokm.

enkelt skrev 2007-10-14 18:41:00 följande:
    Yeah right Som att säga att man borde ha fått alla rätt på ett prov i skolan, bara frågorna var rätt ställda.Lägg ner fantasierna
  • Velour

It's all about media..och bristen på ork att ta reda på vad som orsakar allt.

yuzz skrev 2007-10-15 18:32:25 följande:
    Ja det tror jag med!Detta är ju rena rama rasismen. Är inte det den går ut på rasismen?!? Att dem tror att det inte finns någon smartare än den vita "rasen".Skrämmande.
  • Velour

Iran ingår inte i arabvärldens totala misslyckanden när det gäller vetenskap.
    De är inte ens en del i arabvärlden.

Jovisst, judarna är intelligenta när det gäller mkt, annars skulle de inte styra världen som de gör.

• Velour

Intressant utveckling av diskutionen..

• Velour

Nice. Inte.
    Det var för att man enligt religiösa föreskrifter borde vara gift innan man skaffade barn?

ros72 skrev 2007-10-29 10:29:29 följande:
    Jag vet att en ogift kvinna i 1800-talets samhälle blev gravid fick en röd huvudbonad som skulle skilja sig mycket från den gifta kvinnans. För att andra skulle veta vad hon hade gjord - fått barn som ogift. (där kommer begreppet hora) Hon blev aldrig accepterad i samhället.Även deras barn blev inte riktigt accepterade i samhället.
Svar på tråden Varför är nunnor heltäckta?