• Anonym (ok lr inte)

Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar

Jag och mina barns pappa är icke rökare och har alltid varit överrens om att vi ska
    göra vad som står i vår makt för att våra barn inte ska börja röka.

Min dotter  har vid en del tillfällen berättat att hon rökt frukttobak ur vattenpipa.
    I morgon fyller lillebror år och hon vill köpa en vattenpipa till honom.
    Jag är inte orolig för att dom ska röka starkare gejer utan vad jag undrar är hur farligt är egetnligen fruk"tobaken" som röks ur den här typen av pipa?
    Finns det nikotin och tjära i den och i så fall hur mcyket jämfört tex med vanliga cigaretter.
    Kan detta vara en inkörs port till annan nikotionanvädning?

Min spontana reaktion var ALDIRG i livet att nån av dom ska få ha en..men jag vet alldeles för lite om det här för att kanske ta en rättvis ställning.

Så ni som har bra och ritkigt fakta eller erfarenhet,.,snälla svara så jag vet vad lillebror ska få av storasyster i morgon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-12 16:12:06:
    Ska tillägga direkt då att jag oroar mig inte alls i nuläget för att det skulle röka tyngre grejer än den tobak man kan handla på livs. Utan det är kopplingen till cigaretter och nikotin jag oroar mig för.
  • Svar på tråden Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar
  • Anonym

Alltså det är oki tror jag. Jag röker ofta det, bara frukttobak. Har hört att om man röker det en timme så blir det en halv cigg. Men jag vet itne alls egentligen.
    Stannar kvar i tråden, skulle också vilja veta..

• Cheesypoof

Jag och min sambo har flera stycken vattenpipor eller Hookah som de också kallas.

Tobaken som röks ur den saknar tjära men innehåller precis som vanlig tobak nikotin. Nikotinet är precis som i vanliga cigaretter "farligt" och mängden är jämförbar med den som finns i samma mängd cigarettobak. Att vattnet i pipan filtrerar bort allt farligt är en myt, det är snarare så att tobaken ej innehåller tjära och är därmed inte så jobbig att röka.

Det som gör att vattenpipan är mycket mindre skadlig än vanliga cigaretter är att man helt enkelt inte orkar röka den så ofta. Jämför med cigaretter som du röker kanske 20 om dagen mot vattenpipan som du garanterat använder 1 kanske max 2 gånger i veckan. Det är alldeles för bökigt att stoppa den för att röka oftare.

Ställ gärna fler frågor om du har!

• Cheesypoof

Och nej, det är ingen inkörsport till annan nikotinanvändning

• Cheesypoof

Ytterligare ett tillägg:

Att röka "starkare" grejor i en vattenpipa är rent vansinne så det behöver du inte ens tänka på :)

• Anonym (ok lr inte)

Cheesypoof, tack för snabbt o utförligt svar.

Så det jag hört om att det finns tobak utan nikotin baserad på torkad frukt är alltså bara snack?
    Säger jag ja, säger jag alltså ja till att mina barn får röka några "cigaretter"(motsvarande mängd nikotin) ca en gång i veckan?

• Cheesypoof

Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 16:10:32 följande:

Cheesypoof, tack för snabbt o utförligt svar.Så det jag hört om att det finns tobak utan nikotin baserad på torkad frukt är alltså bara snack?Säger jag ja, säger jag alltså ja till att mina barn får röka några "cigaretter"(motsvarande mängd nikotin) ca en gång i veckan?
    aw

Tobak innehåller per definion nikotin. Det finns annat du kan röka som inte är tobak men det lär de inte göra :)
    Sk Frukttobak är tobaksblad som ligger och drar i melass och får därför smak och doft. Det är fortfarande tobak, fast med smak av något, äpple är vanligast

Säger du ja till att de får röka vattenpipa så säger du ja till att de röker ett par cigaretter i veckan ja, utan tvekan.
  • Fru U

Har verkligen surfat runt för att försöka hitta svar till dig för den här frågan var intressant

Hittade dock inte mycket

http://www.fragbite.com/?threadID=393542&commentNr=30 (samma frågeställning)

Hittade att en del frukttobaker innehåller 0.5% nikotin (per 50gram tobak). Det verkar dock vara så att all frukttobak inte innehåller nikotin utan det beror på vilket märke man använder

Live and let live
  • Anonym (ok lr inte)
    Cheesypoof skrev 2007-10-12 16:13:19 följande:
    Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 16:10:32 följande: awTobak innehåller per definion nikotin. Det finns annat du kan röka som inte är tobak men det lär de inte göra :)Sk Frukttobak är tobaksblad som ligger och drar i melass och får därför smak och doft. Det är fortfarande tobak, fast med smak av något, äpple är vanligastSäger du ja till att de får röka vattenpipa så säger du ja till att de röker ett par cigaretter i veckan ja, utan tvekan.
    oj vad trist...då måste jag alltså säga nej o börja tjata om det här med ..*suck*
  • Cheesypoof

Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 16:16:30 följande:

oj vad trist...då måste jag alltså säga nej o börja tjata om det här med ..*suck*
    Kom ihåg att om de påstår att de inte tänker röka tobak i den utan någon örtblandning så ljuger de för dig.
Svar på tråden Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar