• Anonym (ok lr inte)

Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar

Jag och mina barns pappa är icke rökare och har alltid varit överrens om att vi ska
    göra vad som står i vår makt för att våra barn inte ska börja röka.

Min dotter  har vid en del tillfällen berättat att hon rökt frukttobak ur vattenpipa.
    I morgon fyller lillebror år och hon vill köpa en vattenpipa till honom.
    Jag är inte orolig för att dom ska röka starkare gejer utan vad jag undrar är hur farligt är egetnligen fruk"tobaken" som röks ur den här typen av pipa?
    Finns det nikotin och tjära i den och i så fall hur mcyket jämfört tex med vanliga cigaretter.
    Kan detta vara en inkörs port till annan nikotionanvädning?

Min spontana reaktion var ALDIRG i livet att nån av dom ska få ha en..men jag vet alldeles för lite om det här för att kanske ta en rättvis ställning.

Så ni som har bra och ritkigt fakta eller erfarenhet,.,snälla svara så jag vet vad lillebror ska få av storasyster i morgon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-12 16:12:06:
    Ska tillägga direkt då att jag oroar mig inte alls i nuläget för att det skulle röka tyngre grejer än den tobak man kan handla på livs. Utan det är kopplingen till cigaretter och nikotin jag oroar mig för.
  • Svar på tråden Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar
  • Suri

Jag har haft samma dilemma. Min son köpte en vattenpipa när vi var i Turkiet. Jag var Anti som tusan, men ville inte bråka om det på semestern.
    Väl hemma fick han inte ta den med till kompisar utan isåfall röka hemma. Det här var ett år sedan. Han var då 15. Jag tror att han har tänt den en-två ggr. Men han är stolt över den och har den på en hylla i sitt rum.
    Antar att de röker med sina kompisar hur man än gör. Men det är som i tidigare inlägg. Det är ju alldeles för bökigt att göra iordning den för att man skall röka dagligen.

På FL är man själv, men aldrig ensam
  • Suri

Vill förtydliga att jag menar att de röker tobak ur vattenpipa, inte cigg. Min son röker inte/har inte börjat röka vanliga ciggaretter.

På FL är man själv, men aldrig ensam
  • lillronya

Vi har också vattenpipa här hemma, som min man och våra vänner ibland puffar ur.
    Jag, som själv aldrig rökt cigg eller nåt annat, skulle inte kunna tänka mej att röka vattenpipa heller. Jag gillar inte själva tanken att röka alls...
    Våra barn som nu är i tonåren och där under får inte heller prova vattenpipan!!! För jag tror att det kan vara en inkörsport till annat nikotinanvändade.
    Jag skulle alltså inte låta dottern ge lillbror en vattenpipa!

• Wagram

TS: Jag hittade det har pa
    www.goaskalice.columbia.edu/2456.html

"Some people feel that smoking a hookah is safer than other methods of tobacco smoking since the water is thought to filter out the harmful compounds before the smoke is inhaled. But, compared to cigarettes, little research exists on the health risks of hookah smoking. To date, there have been no studies looking specifically at the consequences of smoking the non-tobacco substances that are used for flavoring. The little research that does exist, though, shows preliminary evidence that suggest hookahs are not any safer than cigarettes, and as with cigarettes, effects may include a higher chance of developing heart disease and/or lung cancer. On the other hand, because hookah smoking is usually a social activity, those who use hookah pipes might not be smoking as often or as much as cigarette, cigar, and pipe smokers."

Det ar alltsa ingen som riktigt vet. Jag laste nyligen att man far i sig mer nikotin nat man roker vattenpipa an vanlig pipa, men ar inte saker pa hur sant det ar. Rent spontant skulle jag tycka att om ni ar emot att roka sa kan ni inte ga med pa att de roker vattenpipa. Det later som en motsagelsefull (och inte speciellt effektiv) kompromiss.

• Wagram

Ok, Hittade lite mer information pa www.mayoclinic.com/health/hookah/AN01265

Den har kallan ar tillforlitlig, eftersom the Mayo clinics betraktas som de basta sjukvardsinrattningarna i USA.

"There is a myth that hookah smoking is safer than smoking cigarettes because the hookah smoke is filtered through water before it is inhaled. But recent studies have found that hookah smokers actually inhale more nicotine than do cigarette smokers because of the massive volume of smoke they inhale [...]

Although many believe that the water in the hookah filters out all the "bad stuff" in the tobacco smoke, this isn't true. According to a recent World Health Organization (WHO) advisory, a typical one-hour session of hookah smoking exposes the user to 100 to 200 times the volume of smoke inhaled from a single cigarette. Even after passing through the water, the tobacco smoke produced still contains high levels of toxic compounds, including carbon monoxide, heavy metals and cancer-causing chemicals (carcinogens). Hookah smoking also delivers significant levels of nicotine ? the very addictive substance in tobacco.

The trend of hookah smoking has doctors and public health experts concerned because ? despite the claim of many users ? smoking from a hookah is just as dangerous as smoking a cigarette."

• Cheesypoof

Jag skulle tro att det inte finns någon som röker vattenpipa *istället* för cigaretter och vice versa. Vidare tror jag inte det finns *någon* som gått från vattenpipa till cigaretter.

Vill man nikotinslava då är vattenpipa för ineffektivt för att vara en "bra" lösning på det problemet

• Anonym (ok lr inte)

Tack för mer eventuell fakta Kitty Shark,

Jag ser det inte som en kompromiss...det har aldirg varit frågan om att röka cigaretter, det här är en helt fristående fråga

• Cheesypoof

Alla studier fokuserar tydligen på folk som säger "det är inte farligt för det är typ vatten i pipan typ och typ då filtrerar det bort tillsatserna själv typ"

Det är totalt irrelevant iom att man röker så lite

• Wagram

Ts: Nja, det verkar som om de tva har mer att gora med varandra an vad man kanske tror.

• Cheesypoof
    Wagram skrev 2007-10-12 16:39:38 följande:
    Ts: Nja, det verkar som om de tva har mer att gora med varandra an vad man kanske tror.
    Ja, de innehåller båda nikotin :)
Svar på tråden Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar