• Tre Barnsmorsan

Tanklocket

På vilkan sida sitter tanklocket på din bil?

Om du har flera bilar, rösta på den som du använder mest.

• Svar på tråden Tanklocket
  • Lotlas

Höger! Har bara haft bilar med tanklocket på höger sida!

• K J N

Höger är vanligast, statistiskt sett, vänster näst mest vanligt.

På tredje hand har vi bakom nummerplåten (vanligt på bilar tillverkade i USA samt äldre Mercedes).

• AlexandraK

Blir så trött. Bytar bil rätt ofta. O visst glömmer man alltid var tanklocket sitter? Eller tror att man vet. Så ställer man sig på fel sida av pumpen - går ut och upptäcker det - får gå in i bilen igen - köra runt ett galvt varm för att komma rätt - och upptäcker att man ställt sig fel IGEN!

Varför kunde dom inte sätta tanklocket på samma sida på alla bilar?!

• AlexandraK
    K J N skrev 2007-10-12 23:29:57 följande:
    Höger är vanligast, statistiskt sett, vänster näst mest vanligt.På tredje hand har vi bakom nummerplåten (vanligt på bilar tillverkade i USA samt äldre Mercedes).
    De e superbra m många jänkare. Man slipper tänka. Tanklocket där bak OCH automat.
  • FamiljenHaj
    Madida skrev 2007-10-12 19:43:09 följande:
    Jag fick verkligen tänka efter. Blundade och föreställde mig hur jag körde fram till pumpen
    Jag oxå!!

Och höger
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Auris

K J N skrev 2007-10-12 23:29:57 följande:

Höger är vanligast, statistiskt sett, vänster näst mest vanligt.På tredje hand har vi bakom nummerplåten (vanligt på bilar tillverkade i USA samt äldre Mercedes).
    Och som fyra kommer folkabubblorna där man hittar den under huven (eller var det i trunken? - attans inte ens DET minns jag)
    Jag minns dock väldigt tydligt när jag som 20-åring hade lånat en bubbla som min far för tillfället ägde. Jag gick ur bilen, letade efter tanklocket. Gick runt bilen ett varv, två varv, tre varv... Till sist var jag tvungen att se mig besegrad och gå in på bensinmacken och fråga om någon visste var tanklocket fanns. En hjälpsam kille kommer skrattande ut och visar
  • Auris

För övrigt kan jag säga att jag TROR att vi för närvarande har en bil med tanklocket på höger sida men jag är inte säker och jag tänker inte gå ut i kvällsmörkret och titta efter

• Auris
    AlexandraK skrev 2007-10-12 23:44:05 följande:
    på bubblorna sitter de väl på framskärmen - nära dörren?
    ???
    Inte på den vad jag minns. Fanns inget synligt tanklock hur många varv runt bilen jag än gick...
    Det är ju över 10 år sedan nu (usch nu avslöjar jag hur gammal jag är) så minnet har grumlats lite men jag har bestämt för mig att man faktiskt var tvungen att öppna huven. Konstigt eftersom tanken brukar sitta bak på "normala" bilar
  • TessaS

Kör Toyota Yaris till vardags och där sitter den till vänster... TROR jag... bilen får ju fulltank bara jag kör förbi en tapp, så jag kommer knappt ihåg...

• K J N

Gamla bubblor har locket inuti bagaget, nyare har en lucka ovanför framskärmen - då kan man tanka utan att behöva öppna bagaget.

Den mest värdelösa konstruktionen jag har träffat på är Audi TT vars tanklock sitter vänt UPPÅT. När det har regnat och sedan fryser på så blir luckan omöjlig att öppna då den helt enkelt fryser fast.

Massor av vatten ligger runt kanten på det runda hyperdesignade tacklocket och när det då sedan fryser så blir locket förseglat. Man får ställa en plastpåse med hett vatten på locket för att tina det så att man kan tanka bilen.

En annan detalj som många bilar ifrån USA har gemensamt med äldre Mercedes är handbromsen av typen pedal/krycka.

Många är de som har lånat min bil men som inte kommer iväg för att de inte förstår hur handbromsen fungerar...

• Auris

KJN: Tack för upplysningen! Då var det i bagaget den var. Svårt att hitta om man inte vet...

Handbroms i pedalform hade vi på vår Citroen också.

• Nandez

Den sitter på höger sida.

En alldeles underbar dag, maken är på väg hem från San Francisco.
  • jennyfannyemil

Ford har tänkt till... det sitter en liten "pil" bredvid besinmätaren i bilen som visar vart tanklocket sitter. Jättebra. vi har två bilar, en vänster tankare och en högertankare så jag slipper tänka och undrar vem som sitter vart.
    Det är bara att titta på besinmätaren :)

AlexandraK skrev 2007-10-12 23:33:45 följande:
    Blir så trött. Bytar bil rätt ofta. O visst glömmer man alltid var tanklocket sitter? Eller tror att man vet. Så ställer man sig på fel sida av pumpen - går ut och upptäcker det - får gå in i bilen igen - köra runt ett galvt varm för att komma rätt - och upptäcker att man ställt sig fel IGEN! Varför kunde dom inte sätta tanklocket på samma sida på alla bilar?!
  • Gorban

K J N skrev 2007-10-13 07:51:46 följande:

Den mest värdelösa konstruktionen jag har träffat på är Audi TT vars tanklock sitter vänt UPPÅT. När det har regnat och sedan fryser på så blir luckan omöjlig att öppna då den helt enkelt fryser fast. Massor av vatten ligger runt kanten på det runda hyperdesignade tacklocket och när det då sedan fryser så blir locket förseglat. Man får ställa en plastpåse med hett vatten på locket för att tina det så att man kan tanka bilen.
    Så har även Volvo P1800 det.
  • Gorban

En japansk tillverkare byggde en minibuss där tanklocket satt på samma sida som skjutdörren bak. När föraren tankade så kunde inte passagerarna få upp skjutdörren. Bilen hann gå i produktion innan detta upptäcktes. Men det var ganska många år sedan.

Svar på tråden Tanklocket