• Lindisen75

Mjölkersättning. Vilken sort? Hur tidigt?

Blev rekommenderad av BM att ge lite mjölkersättning som tillägg till amningen på kvällen då vår son inte verkar gå upp riktigt som hanska i vikt. Han är bara tre veckor.  Igår köpte jag därför Sempers mjölkersättning på apoteket. Det står att den är från 4 veckor och att den är mot förstoppning, men amningen kan ju inte göra barn förstoppade... Menar de att just denna mjölkersättning inte  kan leda till förstoppning men att andra kan det eller har jag köpt fel ersättning? Är detta någon slags medicin? jag kan inte få tag på min BM idag lör så jag kollar med er. Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Mjölkersättning. Vilken sort? Hur tidigt?
  • Meandyouforever

Mjölkersättning är väl densamma vad det än är, på apoteket finns det ju mjölkfria osv. NAN 1 och 2 är skonsammare mot bebismagar än Sempers. Många som fått problem av Semper har övergått till NAN och fått gladare bebisar. Bebis bajs är löst när de ammas och av ersättningen blir det fastare och de kan bli lite hårda i magen men då blandar du i lite olja vilken som helst jag tog olivolja det smörjer tarmarna och så bajsar de igen.

• listo

"Vanlig" modersmjölksersättning kan göra att barnen blir hårdare i magen, en del barn blir till och med förstoppade. Om man får de problemen kan man köpa den ersättning som du har köpt, som är "snällare" för magen.

Du kan köpa vanlig ersättning i matbutiken, det finns Nestlés NAN, och Sempers BabySemp. Jag har aldrig använt den sort du har köpt, men jag tror inte det är några problem att ge den även om barnet inte har några problem med magen.
    Är du osäker kan du ju alltid köpa ett paket vanlig ersättning på Konsum eller ICA och avvakta med den andra sorten tills du hunnit prata med BVC eller BM.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Lindisen75

Ni som anväånder mjölkersättning, använder ni pulver som blandas eller mjölkersättning på tetrapak?

• Meandyouforever

tetra när vi ska iväg och hemma pulver, förbereder i kyl så man bara kan greppa en flarra

• listo
    Lindisen75 skrev 2007-10-13 09:36:43 följande:
    Ni som anväånder mjölkersättning, använder ni pulver som blandas eller mjölkersättning på tetrapak?
    Vi har använt pulver eftersom det är mycket billigare.
    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
Svar på tråden Mjölkersättning. Vilken sort? Hur tidigt?