• olin79

hormonplitor????

hej hej!
    vår lilla dotter är idag 16 dagar, och har börjat få plitor runt ögonen och i ansiktet men främst runt ögonen och ögonlock,kan även bli lite "fnasigt" där det är som värst. varierar från dag till dag? var värre häromdagen och rätt bra igår men värkar komma nu igen? tacksam för svar från en orolig pappa.

• Svar på tråden hormonplitor????
  • JosJos

Du kan ju kolla med BVC, men min tjej hade alla möjliga konstigheter i ansiktet när hon var så liten; finnar, plitor, prickar, flagningar, torra områden...tror att det är rätt vanligt i början. Men eftersom det är kring ögonen kan du ju dubbelkolla hos BVC...

• Mumsi

Vår dotter var helt prickig i hela ansiktet i den åldern, inget farligt alls. Var även röd på ögonlocken och lite torr, gick över efter någon vecka eller så.

• MrsHolly

Vår lilla hade hormonplitor och de kom och gick, men de var tydligast efter amning eller när hon var arg (=varm). Men när hon närmade sig tre månader var de helt borta... BVC-sköterskan sa att de kunde ha hela ansikte och huvud och ändå ner på bröstet, men riktigt så mycket hade inte tjejen här... Det ser kanske inte så roligt ut, men de känner ju inget och de går över. Jag blev så snopen först när min lilla bebis inte såg ut som i reklamerna och var så där slät och felfri... men hon var ju världens vackraste i alla fall ;)

• Granada

Jag var ocksâ orolig för min son som hade just plitor i hela ansiktet, ögonlock, huvud, nacke och bröst. Vissa dagar var det bättre andra sämre och han blev torr och röd. Var rädd att det var allergi men det var just hormonplitot eller babyacne som de ocksâ kallas. Läste att man inte skulle smörja för det kan bli värre men det gjorde jag ändâ dâ han blev sâ torr. Han hade det säkert en mânad eller mer men nu vid 3 mânader är det helt borta. Nu fightas vi med skorv istället haha.

• gunilla m

En till som känner igen sig. Sonen har haft mängder med prickar, då framförallt på kinderna, öronen och i pannan. Fick ingen rek att smörja till en början men sedan blev det väldigt torrt och han blev irriterad i huden. Rek Locobase att smörja med men det förvärrade det hela... provade istället rapsolja och det fungerade utmärkt. Märkte en förbättring med en gång. Nu smörjer jag sonen morgon och kväll, han har inte lika många plitor men jag gör det i förebyggande. Han är drygt två månader idag och har ännu plitor som kommer och går.

• JosJos

MrsHolly - ja, jag känner igen tänket. Man blev lite besviken att hon inte hade sån len, fin babyhud...ens perfekta lilla spädis har finnar! Huja! Men det ordnade ju upp sig till slut...

• Emsor1

ja håller det sig bara till ansiktet, nacke å kanske halsen är det nog hormonplitor. Min dotter såg ut som en prickig korv när hon va så gammal:)

• Oceanpet

Min tjej hade samma sak, de forsvann strax innan hon blev 3 manader. Jag laste att anledningen till att 3-manaders bebisar alltid far spela nyfodda pa film och i reklam ar just detta - de har sa dalig hy innan dess...

Svar på tråden hormonplitor????