Tack för alla svar. Uppskattar att få info om vad andra blivit rekommenderade av sina läkare.
Jag ringde f.ö. och hörde med dem på Apoteket, men de kan "bara" det som står i Fass - och det har jag kollat upp på webben.
Dexofen är A-klassat, d.v.s. man har inte sett några skador under graviditet - men det finns ju inga garantier, förstås, så är det ju.
Det står också att det finns risk för beroende, men det finns ingen beskrivning om hur man kan använda preparatet för att undvika beroende. (Fass brukar heller inte innehålla den typen av information.)
En del erfarna läkare har genom studier av sina patienter kunnat se var ribban för beroende ungefär kan tänkas ligga (även om det naturligtvis är olika för olika individer) och kan därför rekommendera hur man ska använda läkemedlet, men det är inte alltid möjligt att hitta en som är erfaren vad gäller just ett specifikt preparat. Den läkaren jag har kontakt med har inte kunnat hjälpa mig med detta, därav min fråga.
Jag tror de flesta resonerar så att ju färre läkemedel under graviditeten, desto bättre - och det gör jag också. Jag tycker man ska vara _mycket_ restriktiv med läkemedel under graviditet. Dessvärre kan man hamna i situationer i livet, t.ex. p.g.a. sviter efter olyckor, där man inte klarar av det utan läkemedel.
Ni som också har så ont, vet säkert vad jag pratar om...
*Kram* på er alla som känner igen er.