• lillsmurfen

Är man dam när man är 31?????

Gick en morgonpromenad med sonen idag och möter då en förskolegrupp. Fröken säger till barnen " ja men flytta er då ser ni inte att det kommer en dam med en barnvagn?"
    Jag började nästan skratta, DAM! JAG! nähä du, kalla mej tjej, kvinna tja t om där kommer en med barnvagn, men dam är jag inte. Dam är någon typ 50-60+ i min mening. Jag är ju 31 och inte ser jag ut som jag är äldre heller. Vilka kallar ni dam? Det lite "kuliga" i saken är att hon som sa det var 50+ så hon om någon var ju en dam
    Visste inte under vilken rubrik jag skulle sätta detta så det fick bli namn

• Svar på tråden Är man dam när man är 31?????
  • Alfelina

Jag har oxå reagerat över att personer i 50- 60 års åldern kallar oss runt tretti för Dam eller tant när dom ska prata till ett barn. Varför det.
    Ska vi säga Tack, kärringen för att du släppte förbi mig, hihi

• Signatur

Första gången jag blev kallad för tant var när jag var 20 och sommarjobbade på ett apotek. Mamman som kallade mig tant var nog dubbelt så gammal som jag...tant kunde hon vara själv.
    Jag kommer inte använda ordet tant om någon inför mitt barn (om det verkligen inte är en tant på typ 90 med rullator *och* dramatenvagn).

• biene

Har själv varit "dam" sedan jag var 25 och flyttade till Tyskland!!! Eller "die junge dame" (unga damen). Det brukade mamma säga till mig när jag var liten och ville ha min vilja fram... Känns helknas!

• Mamma Ia

I frankrike blir man ju kallad "mademoiselle" eller "madame", och DET kändes konstigt tyckte jag när jag bodde där ett tag. Det kändes väldigt uppstyltat liksom, att så fort du klev in i en affär eller dyl, blev tilltalad "Bonjour mademoiselle". Här hemma säger vi ju mest "hej".

• Nattvinge

Jag är lite kärringen mot strömmen där. Jag kallar migsjälv "Tant" när jag pratar med barn jag känner. Och jag har inte ens passerat 30 Tycker att det låter kul

"Dam" däremot har jag aldrig refererat till någon som. Kanske var det hennes (förskolefrökens) sätt att benämna en kvinnlig person på ett, för henne, välmenande vis? Och för förskolebarn så är alla över 20 "gamla" och därigenom damer? Jag tyckte att 12 åringarna var urgamla när jag var 6 år...

Trevlig fredag på er!
    /Nattvinge

• Ejnie

Damer, kvinnor, tanter... allt är vuxna personer av kvinnokön...

Tant är väl i relation till den tilltalades ålder: En 20-åring är ju tant för en 5-åring, men inte för en 15åring...

Kvinnor är väl alla över 18, de under är flickor.

Dam, tja, egentligen ett mellanting mellan kvinna och tant som gäller från 18 och uppåt, men onekligen kräver vis resning

Kärring - aldrig!

Tjej är en person över 60 eller under 18... skulle aldrig DRÖMMA om att kalla mig för en tjej på snart 40... det är stark 40-talistvarning på "tjej" liksom på "qvinna"

• Ejnie

Ps. att kalla någon för "damen" är väl mer normalt än "kvinnan"? Språkligt alltså?

"Ge pengen till tanten/damen." (i kassan på affären till ett barn)
    Inte "Ge pengen till kvinnan"...

• NinaFina

Jag tycker det är bättre att bli kallad "dam" än "tant", eftersom tant låter så illa i mina öron. Dam klingar bättre tycker jag.

• Gravid o Lycklig

Kanske ett uttryck hon använde när hon pratade med barnen..? För dem är du en dam. Jag skulle inte använda ordet kvinna om jag pratade med små barn, utan just ordet dam, eller kanske "mamman".

Jag får höra att jag är en dam. -"Hur mår damen idag?" etc. Jaa, jag vet, det är ett uttryck det med, at fråga hur damen mår..

Tänk på det Ejnie sa! Denna 50-åriga dam som sa detta tror jag inte hade för avsikt att få dig att känna dig gammal

• Gumlan

förra året när jag var 24 så var jag dam skulle få hjälp med att bära ut en möbel jag köpt & tjejen i kassan ringde lagret och sa "jag har en dam här som skulle behöva hjälp att bära" tilläggas bör ju att jagser itne ut att va älde än 20! haha, så det är nog olikavad dam är!

Svar på tråden Är man dam när man är 31?????