• Isel

Prematur och magbesvär...hur hjälpa?

Har förstått att det är vanligt att prematurer kan ha det lite jobbigt med magen så jag undrar hur ni hjälper era barn med detta?

Min son har magknip och svårt att bajsa.. förmodligen pga järndropparna och jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa honom.. masserar magen, har tempat honom... Enl. bvc sköterska skulle jag inte blanda olja eller messmör i maten.
    Nån som ger sempers ersättning.. vad den nu heter. Den skulle visst få ges från 3 veckor.. måste de vara tre v korrigerat??

Tar gärna emot tips!!!

• Svar på tråden Prematur och magbesvär...hur hjälpa?
  • Nettis1975

Vi hade samma med vår dotter och förmodligen var järnet orsaken.

Järnet orsakade trög och hård mage. För det gav vi Laktulos. Laktulos kan även ge gaser som resulterade i att vi ga Minifom. Det var som om vi hamnade i en ond cirkel, men det funkade.

Detta gav vi efter råd från vår hemsjukvårdare.

Massage var också något vi gjorde. Temepn är där emot många läkare som säger aja baja till, men jag vet att det finns de som säger att man ska göra så också. Vi har aldrig gjort det.

• Anns krypin

Hejsan vill tala om att jag har oxå ett prematurbarn hon föddes den 22 juli 2 månader förtidigt..

Jag ammar henne nu & ger henne ersättning å jag kan berätta att jag använder minifom innan varje måltid å tro det eller ej men det hjälper mycket bra..

Ersättningen jag ger är Semper Lemulac å den är skpnsam mot magar å inte alls trögbildande som andra kan vara..

• Kaffekopp

Isel, ger du Niferex? I såna fall kan du försöka att ge det vid två tillfällen per dag istället för en som man egentligen ska göra, det kan göra att barnet får en trög mage.

• Isel
    Kaffekopp skrev 2007-10-14 13:15:47 följande:
    Isel, ger du Niferex? I såna fall kan du försöka att ge det vid två tillfällen per dag istället för en som man egentligen ska göra, det kan göra att barnet får en trög mage.
    Vi ger niferex, tre droppar två gånger om dagen. Enligt de anvisningar vi fått så är det två gånger om dagen som gäller.. Har läst att man kan blanda ut det m lite vatten.. får prova det men först och främst lär vi se till att hjälpa honom att få ur sig det som finns i tarmen just nu för han har det jobbigt och vill bajsa men kan inte..
  • Nettis1975
    Isel skrev 2007-10-14 13:21:10 följande:
    Vi ger niferex, tre droppar två gånger om dagen. Enligt de anvisningar vi fått så är det två gånger om dagen som gäller.. Har läst att man kan blanda ut det m lite vatten.. får prova det men först och främst lär vi se till att hjälpa honom att få ur sig det som finns i tarmen just nu för han har det jobbigt och vill bajsa men kan inte..
    Jag tycker du ska vända dig till BVC eller neonatal om hur du ska gå tillväga
  • Kaffekopp

Det är ju inte bra att tempa för mycket heller och reta tarmen, men du kanske ska prova Lactulos i maten om han har så svårt att bajsa? Ammar du eller ger du ersättning?

• Isel

Nej, tycker inte heller om att använda tempen...men man tar ju till de tips man fått när man desperat vill hjälpa sitt barn... det tipset har vi fått från både bvc och neo... men jag förstår att man inte ska ta till det jämt och ständigt!
    Kvällen idag är i allafall räddad då sonen lyckades bajsa efter eftermiddagsmålet... men det kan ju inte fortsätta såhär. Vi ska till neo imorrn för provtagning så man får ta och höra sig för om lactulos eller sempers ersättning...kommer fortfarande inte ihåg vad den heter.
    Sonen får både bröstmjölk och ersättning (NAN1)..ungefär 50/50. Magbesvären kom först nu när vi ökade dosen järn från två till tre droppar....

• Kaffekopp

Ja, järnet kan ställa till det ordentligt med magen =( Ni gör rätt i som pratar med Neo hos er som känner lillen bäst (förutom ni själva då förstås).
    Är det Lemolac som ni menar kanske? Baby Semp brukar också vara känt för att göra premisar förstoppade, men ni har ju ändå bröstmjölk och det borde avhjälpa det.
    Hoppas att ni hittar något bra! :)

• miniliten
    Isel skrev 2007-10-14 19:26:48 följande:
    ................................. Vi ska till neo imorrn för provtagning så man får ta och höra sig för om lactulos eller sempers ersättning...kommer fortfarande inte ihåg vad den heter.Sonen får både bröstmjölk och ersättning (NAN1)..ungefär 50/50. Magbesvären kom först nu när vi ökade dosen järn från två till tre droppar....
    den ersättningen du menar tror jag är, bifidus, gjord av semper, den inehåller lactulos, vi har kört med den till våra prematurer sen tidigt tidigt då dom har jätteproblem med magen o har fortfarande så vi måste ta upp på bvc imorrn vad vi ska göra.
    men som sagt tror det ä BIFIDUS du menar, finns bara på apoteket o ä snordyr tyvärr men för dom flesta hjälper det men tyvärr inet för mina småttingar =(

lycka till nu o hoppas magen blir bättre snart!!
  • TissTassTess

Här kommer jag och blandar mig i...
    Min lilla pojke e född i v 23 och är nu nästan 2 månader (korrigerad ålder).
    Vi har testat med det allra mesta men utan resultat. Magen vill bara inte funka som den ska. Väran läkare på neo sa att det kommer att vara så första och kanske andra året också. Vilket inte verkar vara så kul med en unge som inte kan bajsa på över ett år.
    Och frågar man på bvc så finns det inget man kan göra (förutom att ge miniform), men det är ju mog magknip och gasiga magar, det hjälper dom ju inte att bajsa.
    Det är ju väldigt troligt att det är järndropparna som ställer till det. Vi ger 3 ddr morgon och kväll (egentligen ska han ha 5 ddr, men en läkare sa till oss att det är viktigare att han får i sig regelbundet än att han får hel dos).
    Jag blev trött på alla råd som inte funkade och alla bannor för att man gör "fel", så nu provar jag mig fram med både lactulos, messmör och katrinplommonjuice (det tycker han e jättegott). Och magen har blivit betydligt bättre. Men skulle aldrig våga tala om för en bvc-sköterska att jag ger min 2 månaders son såna saker (fick bannor för att jag gav han vatten mot hans jobbiga hicka).

Så nu har jag fått lägga mig i här också!!!

Önskar alla här lycka till med bebisarnar tröga magar!

Svar på tråden Prematur och magbesvär...hur hjälpa?