• Bakeapple

Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?

Nästa helg ska jag och barnen åka till ett stort äventyrsbad ganska långt hemifrån. Vi har varit där tidigare någon enstaka gång, kanske en gång per år eller så.

Vi har 2 killar och 7-åringen brukar duscha och byta om med pappa inne i herrarnas omklädningsrum och 4-åringen brukar duscha med mig inne på damernas. Nu ska jag åka själv med barnen då maken jobbar nästa helg.

7-åringen tycker att det är pinsamt att byta om med tjejerna och vill helst duscha själv inne på herrarnas. Är jag larvig som oroar mig för hur han ska klara det på egen hand? Ser ofta det värsta framför mig - han hittar inte, han halkar i duschen, han blir lessen, han blir kidnappad, han träffar en pedofil typ... Eller är han fortfarande tillräckligt liten för att följa med mig och lillebror in på damernas? Han är ganska liten och de flesta tror att han är ett par år yngre än vad han egentligen är.

Hur gör ni med era halvstora killar? Kan man lugnt släppa iväg honom själv? Han är ganska klok och förståndig för sin ålder kan tilläggas.

• Svar på tråden Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?
  • strojes

Det är ju svårt att säga när man inte ser barnet. Själva duschandet klarar han säkert av (han duschar ju i skolan efter gympa och så. Och någon gång blir ju den första som han får duscha själv så varför inte... Men jag förstår din oro. Har han ingen kompis som kan följa med till badet så de iaf kan hjälpa varandra på herrarnas.

• Tuppilupp

jag tycker han kan vara med inne på damernas.han är ju så liten det är väll ingen som bryr sig om det.

• Pochahontas

Jag hade låtit honom gå in på herrarnas. Det är ju bara att kolla i efterhand så att alla grejor är med. Är man sju år, så klarar man det.

Fast nu känner jag ju iofs inte din son, det gör du ju bäst själv...

Då var man fru Byrlén...
  • Nattviolen

Be någon i personalen att "hålla ett öga" på din son. Inte för att han inte skulle klara sig själv, men för att han inte ska utsättas för någon snuskgubbe. Det är klart att det är pinsamt för en 7-åring att följa mamma in på damernas.

• Karpet

Jag hade också låtit honom gå själv på herrarnas. an vill ju det själv och jag gissar att det är för att han tycker att det vore pinsamt om det fanns andra t ex 7-åriga tjejer i omklädningsrummet. Vilket ju är förståeligt då jag antar att han är i åldern då tjejbaciller är ungefär lika farligt som kärnvapen.

En del större badanlggningar har ju personal även i omklädningsrummen, du kan ju kanske ringa och kolla om det är så dit ni ska. Då kan du ju känna dig lite tryggare. Eller så tar bjuder du med dig någon annan man, en bror, kusin, morfar etc.

• Anna1111

Min 7-åriga tjej skulle fått varit själv inne hos damernas om hon endast haft manligt vuxet sällskap, hon skulle vägra byta om inne på herrarnas och tycker det är obehagligt när det är större killar inne på damernas. Det brukar inte vara något problem att hitta inne på badhus, följa med strömmen kan man ju, eller fråga andra. 7 år tycker inte jag är så litet.

• Bakeapple

Jo, det lutar nog åt att han får prova att duscha själv. På vårt badhus där vi bor är det tunna väggar emellan, så man kan prata med varandra genom dörren när man byter om, dock är det inte så på äventyrsbadet..

Han skulle ju säkert klara av det jättebra, det är bara jag som blir nervös

• Anna1111

Känner igen det. *pirr pirr*

• Norpan81

hmm min stora kille är visserligen bara 6, men han ahde inte fått byta om själv, fast det beror mest på att han just nu har huvudet under armen om han ens har det med sig. Men om ett år kanske han hade klarat det galant?

TS...Egentligen så är ju det mest besvärliga som kan hända att han tar sina saker och kommer över till damernas om han inte fixar det.

Svar på tråden Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?