• Bakeapple

Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?

Nästa helg ska jag och barnen åka till ett stort äventyrsbad ganska långt hemifrån. Vi har varit där tidigare någon enstaka gång, kanske en gång per år eller så.

Vi har 2 killar och 7-åringen brukar duscha och byta om med pappa inne i herrarnas omklädningsrum och 4-åringen brukar duscha med mig inne på damernas. Nu ska jag åka själv med barnen då maken jobbar nästa helg.

7-åringen tycker att det är pinsamt att byta om med tjejerna och vill helst duscha själv inne på herrarnas. Är jag larvig som oroar mig för hur han ska klara det på egen hand? Ser ofta det värsta framför mig - han hittar inte, han halkar i duschen, han blir lessen, han blir kidnappad, han träffar en pedofil typ... Eller är han fortfarande tillräckligt liten för att följa med mig och lillebror in på damernas? Han är ganska liten och de flesta tror att han är ett par år yngre än vad han egentligen är.

Hur gör ni med era halvstora killar? Kan man lugnt släppa iväg honom själv? Han är ganska klok och förståndig för sin ålder kan tilläggas.

• Svar på tråden Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?
  • emmsan2

Jag hade nog tagit med honom till damernas, känner i och för sig inte din grabb. Men han skulle nog få följa med mig även om det mest kanske vore för mitt eget lugn.
    Min kille är 5 och jag kan inte tänka mig att släppa honom själv en på många år, inte för att han inte kanske kan eller så, men på just badhus kan mycket gå fel.
    Sjuka människor, halk risk, hoppar i badet innan man själv hinner ut etc.
    Inte för att skrämmas eller så, men badhus är ju just där det kan hända olyckor + att det är många pedofilernas tillhåll.
    Nej, om jag vore det minsta osäker skulle jag absolut ta med han in på damernas.
    Men samtidigt så "växer" de säkert av ansvaret.

• Bakeapple

Han är klok och förståndig, men har huvudet någon annanstans, så man får väl kolla sedan att han har alla saker med sig. Han klarar det säkert galant, bara det inte kommer någon snuskgubbe..... Och hur stor risk är det egentligen??

• 2bmamma

Usch, det där dilemmat brukar vi också stå inför... Sonen är 6,5 och byter om med mig på damernas men börjar nu att tycka att det är pinsamt, vill inte visa sig osv. Men jag är livrädd för elaka killgäng (min man har stoppat dem från att mobba andra barn redan) och äckliga pedofiltyper... Hjälp, hur gör man?

• helin

om han är tillräckligt stor för att tycka att det är pinsamt att byta i damernas tror jag inte att du ska ta med honom in för då är det att han är för stor

• 2bmamma
    helin skrev 2007-10-14 18:53:39 följande:
    om han är tillräckligt stor för att tycka att det är pinsamt att byta i damernas tror jag inte att du ska ta med honom in för då är det att han är för stor
    Nej, det blir till att se till att det finns ngn manlig vuxen med också!!
  • Max mamma

Vi var på badhuset i sommras Max var då 7 år 10 mån.Jaghad eingen tanke på att han skulle vilja gå in själv till herrarnas å byta om där,inte heller Max kommenterade det.

• 2bmamma

Vår sonen hade nog inte heller brytt sig om det inte varit för att en av hans kompisars pappa hånat honom och frågat om han var en tjej eftersom han bytte om på damernas... Grrr!!

• tjorvig

Jo, det här oroar man sig för. Men vill han inte gå på damernas så ska han ju inte behöva det.

Själv har jag varit med om omvänt problem. Mina döttrar har blivit "arga" för att mammor har sina söner på damernas. Så det är inte bara pojken du ska tänka på, utan alla små flickor också. (Som är på damernas) Inte så kul att stå i duschen och in kommer en jämngammal kille.

• NALLEB

Om grabben själv vill gå in på herrarnas istf damernas så låt han göra det. Han fixar det nog. Bara att bestämma en plats där ni ska mötas efter ombytet.
    Klarar han detta,så är det ett + i kanten från hans sida,han känner sej stor då!

• Emeles

Är det egentligen inte ganska konstigt att det inte finns en liten avdelning inne på herrarnas för pappor med barn (flickor eller pojkar) och en på damernas för mammor med barn?

Det är ju ett ganska vanligt fenomen att föräldrar tar med sina barn på bad, även om de har olika kön, och det är ju inte något NYTT problem! DESSUTOM är det ju så många som bara haaaaatar ungar, oavsett kön, men särskilt det motsatta. (Tänker tjurkärringarna inne på damernas, jag har hört 7åringar bli utskällda för att de är på "fel" ställe...)

bara en liten reflektion... Jag tror att jag varit lite nojig för att släppa iväg min sjuåring (om jag haft en sjuåring, det dröjer ännu ett tag) till herrarnas, men jag är lite överharig. Men OM jag gjort det, skulle jag nog bett personalen hålla ett öga på honom. Inte bara för pedofiler utan även för hala golv och borttappade kläder.

Svar på tråden Kan en 7-åring byta om i damernas omklädningsrum?