• Annica30

Sjuklön från FK o läkarintyg??

Det är så, att jag är sjukskriven på halvtid. FK betalar min sjuklön. Läkarintyget var till den 10/10. Jag har tid hos läkaren den 24/10. Inte så lätt att få tider dit. Jag jobbar fortfarande halvtid, så läkaren får skriva ut läkarintyget retroaktivt. Kan jag lämna in de till FK i efterhand, eller hur funkar de? Eftersom de är ett litet hopp från läkarintygets slut, tills jag ska till läkaren..

Nån som vet??

• Svar på tråden Sjuklön från FK o läkarintyg??
  • Anonym

Läkare, jag förstår att det görs motvilligt! Det är ju ganska mycket du ska skriva under på, menar jag. Hur ska man veta att patienten inte har mått bättre, när man inte har träffat denna, tex? Ett intyg, är ju ett intyg, trots allt.

Men som sagt, varför undrar ts...om hon redan har gjort så här tidigare?

• Anonym

jag brukar citera patienten på intygen: Det är svårt att vara objektiv när det gäller värk, sömn, trötthet osv
    nästa år kommer nya intyg - igen. När pat är sjukskriven så pass länge som fk anser vara normalt för just den diagnosen men fortfarande inte klarar av sitt jobb, då ska vi fylla i ännu längre, ännu omständigare intyg. Om man då som patient struntat i att be om förlängning innan intyget gått ut -ja, då får man troligen problem med att få ut några pengar

• Annica30

Min sjukskrivning gäller foglossning, som tyvärr inte blir bättre, snarare sämre. har desutom legat inne på sjukhus för akut njurstensanfall, så de har inte varit så lätt att gå till läkare då. Samt att denna läkare är på plats EN dag i veckan.

• Annica30

Det är att få läkarintyg retroaktivt, som jag har fått innan. Det var ju de ni hakade upp er på. Men de var INTE de som var frågan!!

• Anonym

Jamen, det har vi ju skrivit hela tiden?! Att det inte alls är säkert att fk godkänner ett retroaktivt intyg, alltså. Du kan aldrig vara säker på det, jag skulle inte ens våga lita på det. Men varför inte be läkare på avdelningen du låg inne på, sjukskriva dig i efterskott, då? Om det passar in i tiden för när den gamla gick ut?

• Annica30

Jag låg inne under tiden jag var sjukskriven, men då var de jobbet som betalade min sjuklön..

• Anonym

det är aldrig någon nackdel att ringa fk och fråga om det är något man undrar.

• Anonym

Det största problemet är väl att du utan sjukintyg måste arbeta. Stannar du hemma utan det så är du olovligt borta från arbetet (arbetsvägran) vilket är grund för uppsägning. Det tycker jag skulle vara ett större problem än risken att inte få pengar under 14 dagar.

• Annica30

Ha ha ha, lämnar tråden..

• Anonym (sjukis)

läste inte allas inlägg nu,

men en läkare fixade retroaktivt intyg till mig en gång.

nästa läkare gjorde det inte "det är emot lagen" sa hon..

så de finns inga garantier...du får gå till en annan läkare akut-snabbt å fixa intyg...kanske skulle tänkt på det innan intygen gick ut?

om d e samma läkare som skriver hela tiden kanske du kan komma i telekontakt med honom så han skckar intyg påengång?

Svar på tråden Sjuklön från FK o läkarintyg??