• Utopia

Kärlek och sex mellan syskon - ok eller förkastligt?

OBS!!!! Efter kaoset på FL så bytte denna tråd namn:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m2403729.html

Jag startar därför en ny tråd, denna, med rätt namn, och så kan vi fortsätta diskutera i denna. Detta är den ursprunliga trådstarten i tråden ovan:

All form av incest (sexuell kontakt mellan anhöriga) är idag förbjudet enligt lag. Även sexuella kontakter mellan vuxna anhöriga. Och det är angående det jag frågar mig: är detta egentligen rätt och konsekvent, med avseende på synen vi idag har på sex och individers rättigheter att vara fria? Alltså, att vuxna människors samliv är kriminaliserat - om de är syskon.

Jag är ute efter era personliga åsikter i frågan. Alltså inte svar som ?det är olagligt, därför är det fel?. Vi vet att synen som människor i samhället har på sex, och därmed lagen, förändras hela tiden. Homosexualitet var förut kriminellt och de fick inte gifta sig. Men det har förändrats. Tycker ni att lagen om sexuella kontakter mellan syskon borde vara kvar? I så fall varför? Eller borde den förändras?

Nu är den här frågeställningen ganska hypotetisk, då jag inte vet hur många människor det kan röra sig om i samhället. Men nu låter vi det vara hypotetiskt, det vill säga OM det fanns människor som blev kära i sina syskon, vad borde lagen säga om de? Borde syskon få gifta sig? Borde de få adoptera barn? Varför inte i så fall? Finns det någon som har statistik på detta eller undersökningar som visar på det ena eller andra som rör detta ämne, så vore det väldigt intressant att få höra vad de säger.

OBS!!! Detta är ett känsligt ämne, så diskutera sakligt och med respekt och följ FLs regler! Begås övertramp ? anmäl! Och det är helt ok om tråden kommer att handla om mer än det som står här i TS. Och jag vill nämna att detta är en fråga som ?knoppats av? av från en annan tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-4-117/m2154 111-124.ht...

• Svar på tråden Kärlek och sex mellan syskon - ok eller förkastligt?
  • adrenalin

DaCiss:
    Så du tycker på allvar att det inte framkommit några argument mot incest i den här diskussionen?

Jag har fortfarande inte fått svar på vad en "vuxen" människa är. En person som är över 18? Jag fattar inte! Tycker man att syskonsex är så jäkla naturligt så borde man väl få ha sitt syskonsex från första gången man får stånd av att se syrrans häck.

• DaCiss

adrenalin:

nej jag tycker inte det. Vilket argument är hållbart? Det enda som ens kommit nära är den att två syskon som får barn riskerar att få gravt missbildade och sjuka barn, inavel. Men då kommer frågan, bör det inte vara olagligt då också för personer med genetisk överförbara sjukdomar att skaffa barn? Och då är det bara frågan om skaffa barn. Nu får ju inte ens syskon gifta sig. Så om argumentet bara ligger på om barnen blir missbildade då borde det ju även gälla att de som har överförbara sjukdomar inte ens ska få gifta sig med någon. Om rätt ska vara rätt alltså.

• adrenalin

DaCiss:

Men jag har fortfarande inte fått svar på frågan ! Vad är en "vuxen" ? När är det okej för syskon att ligga med varandra, eftersom de är stora nog att kunna avgöra det själva?

Det är inte normalt att ha sex med sitt syskon. Det är inte normalt att ha sex med sina föräldrar. Man är familj - inte älskare!
    Skulle du stödja dina barns sexuella förhållande? Jag skulle aldrig i livet kunna acceptera något sånt.

• DaCiss

Ja vuxen är ju ett svårt begrepp. Men annars så tycker jag att reglerna ska vara lika för alla. Byxmyndig är man ju inte alltid bara för att man kan få stånd. Och syskon eller ej så min helt personliga åsikt är att man inte ska ha sex som alltför ung. Som för mig innebär under 16-17 års åldern nånstans. Men det kan jag inte bestämma för andra. Jag tycker bara ingen är mogen för sex som alltför ung och man hör så många gånger av folk som ångrar deras tidiga sexdebut.

Men jaja, nu ska jag inte babbla på mycket mer om det. Men ja, jag tycker det ska vara lika för alla. På vilket vis skulle Kalle och Anna skadas om de hade sex med varann som 16 åringar och de var syskon? Hur skulle de skadas om de var grannar? Skadas de alls och gör de det då pga av att de är syskon eller att de är 16 och har sex överhuvudtaget eller för någon annan orsak?

• adrenalin

Jag anser att det är skadligt att ha en sån relation till sitt syskon. Om jag skulle få reda på att min sambo haft sex med sin syster så skulle jag göra slut med honom direkt. Jag vill inte ha en pojkvän som har en sån osund relation till sin egen syster.

och ponera att sex mellan syskon skulle bli lagligt - tror du inte många skulle skadas av det? att många skulle missbruka det? Det är ofta ojämn maktbalans mellan syskon. Det kanske inte du vet, men så är det.
    Samma mellan föräldrar och barn.

Jag får rysningar av att människor vill legalisera incest. Vad är det för bonnsamhälle vi kommer leva i? Tycker det är nog illa som det är på vissa ställen i norrland.

• DaCiss

Men vad har saken att göra med hur jag känner inför saken med mina barn? Varför ska mina känslor för mina barn blandas in i frågan om det är rätt att det finns en sådan här lag? Jag ser liksom inte vad det har för vikt i frågan.

Kanske en dålig jämförelse men Alex kanske tycker det är helt ok att mörda någon, känslan är helt rätt men lagen säger en annan sak. Ens egna känslor får ju inte styra sådana saker tycker jag.

Jag själv vet inte hur jag skulle reagera om mina barn blev kära i varann. Men jag skulle inte fundera på vad jag gjort för fel, jag skulle inte vilja ta livet av mig och jag skulle inte avvisa mina barn för det!

• DaCiss

"och ponera att sex mellan syskon skulle bli lagligt - tror du inte många skulle skadas av det? att många skulle missbruka det? Det är ofta ojämn maktbalans mellan syskon. Det kanske inte du vet, men så är det.
    Samma mellan föräldrar och barn. "

Med tanke på hur det ser ut idag med mansvåldet i hemmet så kanske man borde göra en lag mot att män får gifta sig med kvinnor också för det är många män som missbrukar sin makt över sina kvinnor också. För där är det ofta också ojämn maktbalans.. Det finns förhållanden där kvinnan har mer makt också, så ser det ju ut i många förhållanden, syskon eller ej. Men inte kan vi ju göra lagar mot det för det, för då skulle ingen få vara i ett förhållande för man vet aldrig när någon får mer makt och kanske missbrukar den.

• DaCiss

Men nu måste jag hoppa i säng, mina barn och min man ropar Gonatt, får fortsätta diskussionen en annan dag!

• adrenalin

DaCiss:
    Jag tycker det är självklart att dina barn har med lagen att göra. Skulle det vara lagligt att ha syskonsex skulle det vara lagligt för allas barn.

Och visst är många normala ickebesläktade relationer också osunda - men jag trior risken är större mellan syskon. Man är då uppvuxna med varandra och har en speciell roll i familjen. Brorsor kan lätt få väldig respekt hos sina småsyskon och skulle det vara rätt att han utnyttjade det för att få sex? Det tycker inte jag.

Ännu mer tydligt är detta när det gäller föräldrar och barn.

• Utopia

Adrenalin ->
    ?Så du tycker på allvar att det inte framkommit några argument mot incest i den här diskussionen??

Det är klart att det finns argument, tycker jag i alla fall, man ju kan ju alltid hävda att ?det kan bli så och så?, men frågan är om dessa ?kanske?, och ?det kan hända att? gör att man ska ha en lag som säger att om man gör detta, så riskerar man upp till ett års fängelse.

?Jag har fortfarande inte fått svar på vad en "vuxen" människa är. En person som är över 18? Jag fattar inte! Tycker man att syskonsex är så jäkla naturligt så borde man väl få ha sitt syskonsex från första gången man får stånd av att se syrrans häck.?

Ja, ännu fler försök till provokation *suck* Jag försöker förbise det. Jo det där med vuxen. Jag måste nog säga att jag tycker att det är lite låg ålder egentligen, för att kunna bestämma om, och med vem man vill ha sex när man är 15 år, som lagen säger idag. Rätt få nog är redo för det, psykiskt. Fast å andra sidan är man väl mogen rent kroppsligt för det. Går det att ha en lag som säger 18 år tro?? Jag tror inte att det är möjligt att ändra det, så det är nog 15 år då som skulle vara aktuellt. Visst blir man ?vuxen? vid olika åldrar. En del 25 åringar kan ma ju tvivla på om det är vuxna *harkel* Men nog måste jag säga att jag ändå är för en åldersgräns för ?vuxenhet? istället för nån sorts prövning som skulle tala om om man var mogen för att ta sina egna beslut eller ha sex eller så. Men det kanske går att lösa på nåt annat sätt? Ett "vuxenkörkort"!

En viktig sak som du verkar glömma bort när du kommer med dina historier och scenarior om hemska utnyttjande brorsor etc, är att sex är redan idag FÖRBJUDET om den ena parten inte vill ? oavsett ålder och släktskap! Och bryter nån mot det, så handlar det inte bara om att de bryter mot incestregeln (om det samtidigt handlar om incest), utan då är det våldtäkt eller sexuellt utnyttjande eller liknande. Tror du att en 15-åring som bor med en lika gammal syster, tänker på vad som står i lagen, om själva incestdelen är laglig eller ej, om han nu saknar spärrar mot att förgripa sig på sin syster och ha sex med henne mot sin vilja? Tror inte jag. Den lagen gör ingen skillnad i att sånt fall.

Svar på tråden Kärlek och sex mellan syskon - ok eller förkastligt?