• marna

Söka pengar från fond??

Efter att ha varit hem till min hemort och träffat min barndoms kompis mamma som jag i princip bosatte mig hos när jag var liten så undrar jag hur man söker hjälp eller pengar från en fond.

Dom har dåligt ställt och nu har tänderna börjat lossna ur munnen på henne, behöver knappast säga att hon mår dålig över detta.
    Hoon har i grunden dåliga tänder och har gått till tandläkare, men amalgam fyllningarna har hon inte hat råd att byta ut så dom har frätts av jämns med tandköttet.

Jag vill så hjälpa henne men jag har inte mycket pengar själv, iallafall inte det som krävs för att dra ut alla tänder och sätta in löständer.

Undrar alltså hur man gör för att hitta en fond där hon kan söka för tandläkar kostnader???

• Svar på tråden Söka pengar från fond??
  • gullican

www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx

Här kan du fylla i län, ändamål osv och se vilka fonder/stiftelser hon kan söka pengar ur. Det är länsstyrelserna i länen som oftast handlägger ansökningar.

Ett annat alternativ är att söka ekonomiskt bistånd från socialtjänsten. Man behöver inte leva på försörjningsstöd annars utan man kan få beviljat om man under lång tid har levt på en ganska låg inkomst i närheten av normen.

• marna

Ne gav inga träffar på nåt om tänder.
    Måste det vara i ens hemkommun?
    För min hemort är en liten kommun

• vänat

Stora fondboken på bilioteket, sen brukar man kunna letet fonder i bilioteketns datt baser eller mot en kostnda få hjälp av något förtag att hitta några olika fonder att söka pengar ur.

• gullican
    marna skrev 2007-10-14 16:54:03 följande:
    Ne gav inga träffar på nåt om tänder.Måste det vara i ens hemkommun?För min hemort är en liten kommun
    Du behöver inte begränsa sökningen på tandvård. Man kan söka bidrag för fonder som t ex riktar sig till kvinnor, behövande och "povre honteux" som fattiga kallades förr. De som startade stiftelserna är ofta från den rika överklassen från 1800-talet och språket och villkoren i stiftelserna är ofta utformade enligt den tidens samhälle.
  • jannej

kolla på www.globalgrant.se där finns en databas där man kan söka pengar från olika stipendier/fonder, de har en betaltjänst där de utför sökningen åt en, praktiskt om man inte orkar söka själv. Annars brukar olika bibliotek premunera på deras tjänst så man kan själv kan söka i deras databaser.

Ett annat alternativ är att söka på nätet men då det finns så många olika fonder och de ofta har väldigt specifika krav såsom att en person skall vara bosatt/skriven i en viss kommun/församling osv så är det i regel ganska svårt att hitta en fond som är sökbar.

Har hon snackat med socialen där hon bor de kanske kan hjälpa henne om inget annat fungerar. Sedan får man hoppas att regeringen inför den tandvårdsreform som de har sagt att de skall genomföra nästa sommar. Då kommer de subvensionera tandläkarkostnaderna en hel del vilket är bra för dem med dålig ekonomi.

• marna

hittat en fond som riktar sig till behövande, ska ringa dit idag.
    Sen vet jag ju inte om jag kan söka åt henne eller om hon måste söka själv, men det visar sig.

Tack alla för er hjälp

• Twinkle Little Star

Har inget vettigt att bidra med, men vill säga att det är trevligt att se att du bryr dig på ett sådant sätt. Hoppas det ordnar sig!

• lillasnurre

Jag tycker att du ska kolla med kyrkan också. De brukar ofta kunna hjälpa till!

• marna

Toppen, ja jag vill verkligen försöka allt för att hjälpa henne.
    Hon var ett ovärdeligt stöd för min mamma när hon levde och under hennes sista tid och hon har även gett mig många visdomsord.
    Har provat ringt men inte fått tag i personen som man ska prata med gällande en fond, ska prova imorgon igen.

• helenasthlm

Ring en diakon i hennes kommun och hör om hon kan ansöka om ekonomisk hjälp...

Älskar min Angelina!
Svar på tråden Söka pengar från fond??