• mikio

Kan man göra havregrynsgröten kvällen före man äter?

Tänkte försöka äta havregrynsgröt på morgonen, men orkar inte hålla på att krångla innan jag ska iväg.
    Snabbvarianten i micron finns ju, men jag vill ha en variant där man kokar med ett rivet äpple också.

Det känns som att risken finns att det bara smakar klister av det på morgonen så jag vågar inte prova. Någon som vet om det funkar?

• Svar på tråden Kan man göra havregrynsgröten kvällen före man äter?
  • MaddeMamman

Det tar ju längre tid att värma upp, men du har kanske tänkt äta den kall.

• Jii

Men det tar ju bara 2 minuter i micron! Jag svarar NEJ det går INTE att värma

• BabyEm

du kan värma i micron men det blir inte lika gott. bli juh som sagt klistrigare. men gör den något tunnare än vanligt på kvällen då för den blir mycket tjockare dagen efter

• Jii

Du kan säkert ha rivet äpple i gröten även om du kör den i micron.

• Ellah

Ja, klart man kan, det gör jag. Men den tar faktiskt längre tid att värma på morgonen, cirka 2 min.

Jag brukar göra min med mosad banan, och ringla akaciahonung på, och det pallar jag inte med på morgonen, så jag gör en kvällen innan och tar med till jobb.

• Thursday

Herregud, det tar ju två minuter i mikron? Och varför skulle du inte kunna ha i ett rivet äpple i det?

• MaddeMamman

så här gör vi:

1pkt snabbhavre eller fiberhavre (el halvt paket av var)
    3msk strösocker
    3tsk salt
    1 påse torkade äpplen i småbitar ( aprikoser, russin hasselnötter)
    blanda allt i en stor burk med lock.

på morgonen tar du 1 dl av grynen + 2 dl vatten, 2 min i mickron = färdigt, servera m mjölk

• BabyEm
    MaddeMamman skrev 2007-10-14 19:38:38 följande:
    så här gör vi: 1pkt snabbhavre eller fiberhavre (el halvt paket av var)3msk strösocker 3tsk salt1 påse torkade äpplen i småbitar ( aprikoser, russin hasselnötter)blanda allt i en stor burk med lock.på morgonen tar du 1 dl av grynen + 2 dl vatten, 2 min i mickron = färdigt, servera m mjölk
    socker i gröten *???
  • MaddeMamman

jag gör till barnen och de vill ha den lite sötare. Det blir rätt många portioner på ett paket fibergryn. så 3 msk är inte mycket i sammanhanget, de har ju ingen sylt till

Svar på tråden Kan man göra havregrynsgröten kvällen före man äter?