Älgfärs
Hej allihopa..
jag har fått en klump (1 kg) älgfärs daterat förra hösten (alltså oktober 06) som har varit i fryst stadium hela denna tiden.
Vågar man använda detta? och vad ska nollkollaren jag göra med färsen? :D
Hej allihopa..
jag har fått en klump (1 kg) älgfärs daterat förra hösten (alltså oktober 06) som har varit i fryst stadium hela denna tiden.
Vågar man använda detta? och vad ska nollkollaren jag göra med färsen? :D
Självklart vågar du använda det.
Gör pannbiffar, lasagne, köttfärssås eller nåt av den.
Ptja äkgfärs är ju magrare än vanlig färs o har lite vilt i smaken men man kan använda den precis som vanlig färs. Ang tiden den har varit frusen så får du titta så den inte frystorkat. Den brukar bli vit då.
trevligt med snabba svar :D
Jag blev glad för färsen, det var bara att jag blev lite skrajsen att använda den sen.. sägs det inte att det är högst 4-6 månader i frysen för färs?... men det kanske inte gäller älgfärs.. hur lång är hållbarheten egentligen..
Den blir ju vit om den har varit frusen för länge..det är ju inte så att den ruttnar. Sen när du tinar den så känner du ju på lukten om det är nåt som är galet..
eftersom älgfärs är magrare håller den sig längre i frysen än vanlig färs..
Absolut ingen fara! Älgfärs är magert kött & har lång hållbarhet & vore jag som du skulle jag njuta gott av en härlig söndagsmiddag med familj & vänner med ett fat fyllt av älgfärsbiffar kryddade med enbär & vitlök, fyllda med fetaost och till det hasselbackspotatis med skysås & vinbärsgelé! Gott!!