• Anonym (?)

Sjukskrivning, ej ta hand om sina barn

Vad är det som krävs för att man ska ses som oförmögen att ta hand om sina barn?
    Som jag har fattat det är det försäkringskassans läkare som ska sjukskriva och dom kan av vad jag hört vara rätt griniga.
    Det jag menar är. Jag anser att jag inte kan ta hand om dom själv, men alltså jag skulle ju inte ta död på dom om jag var själv, dom får ju alltid den mat dom behöver.
    Kanske låter lite tjorvigt, men jag hoppas ni förstår min frågeställning.

• Svar på tråden Sjukskrivning, ej ta hand om sina barn
  • Kryxan

Det är DIN läkare som sjukskriver dig.
    När du hasr varit sjukskriven en längre tid gör FK läkare ett eget utlåtande och där kan din sjukskrivning upphöra om deras läkare inte anser att det finns grund för att vara långtidssjukskriven.
    Men i första hand är det DIN läkare som sjukskriver.

Ta upp med din läkare att du inte käner dig trygg med att ha hand om dina barn.

*R det psykiska problem du har?

• istid

Jag är sjukskriven och har inte orka at ta hand om dem en hel dag så de går på dagis när min man jobbar.

Dagis ville ha intyg på att läkaren andsåg att det var olämpligt att jag har dem hemma. FK har inget med det att göra.

• Anonym (?)

Ok tack för svaret.

Ja jag har varit sjukskriven en längre tid för depression, sedan upphörde detta då jag blev mammaledig. Vi sa att jag skulle ta kontakt då jag slutade amma för eventuell fortsatt behandling av medicin.
    Du gav mig lite hopp nu, även om jag inte skulle ta död på barnen känns det som om jag själv skulle gå under i processen.
    Jag har inte varit sjukskriven på ett halvår, men under den tiden har jag fått hjälp med barnen. Nu börjar det dra ihop sig till att jag måste vara själv med dom.

• Kryxan

Be dig läkare om hjälp tala om hur det är. Du behöver nog intyg från denne.
    Har ni dagis platser idag?

Anonym (?) skrev 2007-10-15 08:08:43 följande:

Ok tack för svaret.Ja jag har varit sjukskriven en längre tid för depression, sedan upphörde detta då jag blev mammaledig. Vi sa att jag skulle ta kontakt då jag slutade amma för eventuell fortsatt behandling av medicin.Du gav mig lite hopp nu, även om jag inte skulle ta död på barnen känns det som om jag själv skulle gå under i processen.Jag har inte varit sjukskriven på ett halvår, men under den tiden har jag fått hjälp med barnen. Nu börjar det dra ihop sig till att jag måste vara själv med dom.
  • Anonym (?)
    istid skrev 2007-10-15 08:04:45 följande:
    Jag är sjukskriven och har inte orka at ta hand om dem en hel dag så de går på dagis när min man jobbar.Dagis ville ha intyg på att läkaren andsåg att det var olämpligt att jag har dem hemma. FK har inget med det att göra.
    Ok tack för svaret, mina är dock för små för dagis.
  • Anonym (?)
    Kryxan skrev 2007-10-15 08:09:47 följande:
    Be dig läkare om hjälp tala om hur det är. Du behöver nog intyg från denne.Har ni dagis platser idag?Anonym (?) skrev 2007-10-15 08:08:43 följande:
    Nej dom är för små för dagis.
  • Kryxan

Ok.. man kan få hjälp med stödfamilj via komunen.

Kolla med soss

Anonym (?) skrev 2007-10-15 08:10:43 följande:

Nej dom är för små för dagis.
  • istid

Är lite förvånad att du inte varit sjukskriven hela vägen tills nu om läkarna anser att du inte är färdigbehandlad.

Det kommer att gå bra ska du se. Låter som om du håller på att bygga upp ångest? Prata med din läkare så löser sig barntillsynen.

Min man fick vara hemma med tillfällig föräldrapenning när jag var sjukskriven under bebistiden. Då kan man få bråka lite med FK men det var det värt.

Kram

• Anonym (?)
    Kryxan skrev 2007-10-15 08:14:03 följande:
    Ok.. man kan få hjälp med stödfamilj via komunen.Kolla med sossAnonym (?) skrev 2007-10-15 08:10:43 följande:
    Jo jag har funderat på stödfamilj och föreslagit detta för min man, men han är helt emot det.
    istid skrev 2007-10-15 08:16:31 följande:
    Är lite förvånad att du inte varit sjukskriven hela vägen tills nu om läkarna anser att du inte är färdigbehandlad. Det kommer att gå bra ska du se. Låter som om du håller på att bygga upp ångest? Prata med din läkare så löser sig barntillsynen.Min man fick vara hemma med tillfällig föräldrapenning när jag var sjukskriven under bebistiden. Då kan man få bråka lite med FK men det var det värt. Kram
    Jo en del ångest finns alltid närvarande i mitt liv.
    Det var just det jag trodde man kanske skulle kunna fixa att min man gick hemma, vilket skulle vara bättre för min sjukdom känns det som.
    Varför jag inte har varit sjukskriven är för att jag reste till en annan stad ett tag och orkade inte prata med någon där, är alltid jobbigt med nya människor.
  • Kryxan

Då får väl din man ta hand om dom då.
    Anonym (?) skrev 2007-10-16 06:30:49 följande:

Jo en del ångest finns alltid närvarande i mitt liv.Det var just det jag trodde man kanske skulle kunna fixa att min man gick hemma, vilket skulle vara bättre för min sjukdom känns det som.Varför jag inte har varit sjukskriven är för att jag reste till en annan stad ett tag och orkade inte prata med någon där, är alltid jobbigt med nya människor.
  • wellah

jag gick från sjukskrivning till för'ldraledig 4 mån, det höll inte så jag blev sjukskriven igen och pappan fick vara föräldraledig vid sidan om, vi gick hemma nästan ett år båda två innan dottern började förskola. jag är fortf sjukskriven. mig har inte fk eller läkarna ifrågasatt.

• Anonym (?)
    Kryxan skrev 2007-10-16 08:24:52 följande:
    Då får väl din man ta hand om dom då.Anonym (?) skrev 2007-10-16 06:30:49 följande:
    Ja jag hoppas det.
    wellah skrev 2007-10-16 13:20:35 följande:
    jag gick från sjukskrivning till för'ldraledig 4 mån, det höll inte så jag blev sjukskriven igen och pappan fick vara föräldraledig vid sidan om, vi gick hemma nästan ett år båda två innan dottern började förskola. jag är fortf sjukskriven. mig har inte fk eller läkarna ifrågasatt.
    Vad skönt att höra då kanske det finns en chans, tack för att du ville dela med dig.
Svar på tråden Sjukskrivning, ej ta hand om sina barn