Inlägg från: Lisen08 |Visa alla inlägg
  • Lisen08

Ni borde skämmas!

Förstår inte hur man kan uttala sig negativt om personer (oavsett om det är invandrare eller icke invandrare) om man inte vet exakt vad just den personen har varit med om tidigare i livet och i vilken miljö personen i fråga lever i just nu.

Den miljö många invandrare kommer ifrån och sedan får växa upp i här i Sverige är ju orsaken till att de ger upp och tappar motiveringen.

Att växa upp och redan som liten få stämpeln som mindre värd, måste vara den absolut sämsta starten för ett barn.

De svenskar som växer upp i de mindre ansedda områdena är ju knappast mer skötsamma än invandrarna.

Om man nu får prata om att det finns en positiv sak med mordet på 15-åringen förra helgen, så var det att det bl a var Östermalmskillar som utförde brottet.
    Invandrarmotståndarna gråter sig säkert till sömns på grund av det...

• Lisen08
    Kinne79 skrev 2007-10-15 12:25:19 följande:
    Tyvärr hade de ju inte direkt svenskklingade namn.
    Mkt möjligt, men dom tillhör ju inte direkt den samhällsklass som många kanske hade väntat sig (eller hoppats på).
  • Lisen08
    Kinne79 skrev 2007-10-15 12:37:40 följande:
    Jag förstår precis vad du menar, och jag var också "glad" att det hände i överklassen, men hade blivit ännu "gladare" om nu grabbarna haft svenska efternamn. (För att vissa skulle få sig ytterligare en knäpp på näsan)
    Jo, det hade ju varit snäppet bättre, det håller jag med om.
    Tragisk händelse.

Tycker att det är bra att det är ungdomarna själva som protesterar mot våldet också.
  • Lisen08
    smurfisar skrev 2007-10-15 12:45:11 följande:
    ingen som vill svara
    Men det är ju inte invandrarens fel.
  • Lisen08
    Kryxan skrev 2007-10-15 14:40:06 följande:
    Men alla nationeliteter missköter väl sig.Men varför ska sverige finna sig i att en invandrare kommer hit och gör det?DU har inte sett problemet?Kollat på efterlyst någon gång?Hur ofta hör du "blond-blåögd och talade flytande svenska" ?Vet du att 98% av alla våldbrott i sverige begår av folk med invandrar bakgrund?Eller sitter du bara och yttrar dig utan fakta?
    Men menar du att det beror på deras etniska bakgrund och hudfärg och inte på den miljö dom vuxit upp i?
  • Lisen08
    Pormoicheia skrev 2007-10-15 14:53:10 följande:
    Men är det inte hanteringen av invandringen som är ett problem, inte invandrarna själva?
  • Lisen08

Måste säga att jag är tacksam för att inte vara invandrare i Sverige.

Fy så kränkande att från dag 1 bli dömd som mindre vetande, brottslig osv.

• Lisen08
    Pormoicheia skrev 2007-10-15 15:28:17 följande:
    Jag pratar om allt som har med invandringen att göra. Hanteringen av invandring och invandrare är just vad jag pratar om.Men det besvarade fortfarande inte min fråga.Varför räknas man per automatik som rasist bara för att man är av åsikten att invandring medför problem?
    Kanske för att det är en generalisering?

Precis som att säga att cyklister är hemska i trafiken och alla dessa hundägare som inte tar upp efter sina jyckar.

Att påstå att "invandring medför problem" är för mig att generalisera och vända det hela till något negativt.
    Alla positiva sidor med invandringen ryms liksom inte i uttrycket.
    Uttrycket lutar sig mot ordet "problem".
  • Lisen08
    Pormoicheia skrev 2007-10-15 16:23:51 följande:
    Visserligen. Men det är ju lika illa att helt enkelt anta att någon är enbart negativt inställt till invandringen bara för att denne diskuterar just dom negativa delarna av den.
    Ja, självklart drar man den slutsatsen.
    Det är ett känsligt ämne, så det får man nog räkna med.

Om jag skulle diskutera blondiner som ett "problem", så skulle nog de flesta få intrycket av att jag hade en del fördomar mot just blondiner.
  • Lisen08
    Pormoicheia skrev 2007-10-15 17:35:48 följande:
    Men då beror det ju helt på hur man uttrycker sig.Det är stor skillnad mellan "blondiner är ett problem" och "blondiner medför ofta problem".
    Men om jag skriver att "blondiner medför problem".

Vilken respons kan jag då vänta mig av de som läser?
  • Lisen08
    bebbe made in italy skrev 2007-10-16 15:27:55 följande:
    Nä abslolut inte, men i stället för att klaga på hur skitkass sverige är kan dom väl vara lite glada att dom blivit väl motagna här och slipper leva i krig och förtryck. Jag är trött på folk som klagar...
    Så man ska klara av att komma från en traumatisk upplevelse som  t ex ett krig och plötsligt vara tacksam över livet när man kommer till Sverige och får bo i en barack i utkanten av någon kommun som egentligen inte vill ha några invandrare där?

Varför skulle invandrare klara av posttraumatsik stress bättre än andra som upplevet hemska saker i livet?

För mig är det helt orimliga krav att ställa på en människa.

Att leva under förtryck och sedan komma hit till Sverige och fortsätta bli förtryckt.
    Är det något man ska var lycklig över?

Då borde ju all världens krigsveteraner vara överlyckliga eftersom kriget är slut och de kom hem helskinnade?
  • Lisen08

Blir mörkrädd när jag läser vissa inlägg

Är innerligt tacksam för att jag slipper vara invandrare och därmed dömd iom det.

• Lisen08
    Astoria Blue skrev 2007-10-16 17:04:51 följande:
    [citat]Blir mörkrädd när jag läser vissa inlägg Är innerligt tacksam för att jag slipper vara invandrare och därmed dömd iom det.[/citatJa eller bli dömd för att vara en svensk dum hora på 6år och pissad på. Där kan man ju snacka om att bli dömd.
    Men då är det väl ändå den individen du är förbannad på?

Tycker du automatiskt illa om alla svenskar för att en grinig svensk surkärring tränger sig i busskön på morgonen?

Det är generaliseringarna jag vänder mig emot.

Varje enskild människa måste i ett utgångsläge vara lika mycket värd som någon annan.

Begår denna person sedan ett brott eller beter sig illa så är det givetvis en person man troligen håller sig borta ifrån, oavsett om det är en svensk eller invandrare.
  • Lisen08
    Astoria Blue skrev 2007-10-16 17:16:58 följande:
    För att klargöra en sak: Hade det varit en svensk som gjort detta mot min dotter, hade jag inte dunkat honom i ryggen för det. Men att vi tar oss på att ta in folk och ställa upp för dessa när vi knappt klarar av att reda upp våra egna ungdomar, det ger jag inte mkt för. Svensk eller ickesvensk!!
    Jag tror att en anledning till att vi har vissa problem med våra egna barn är att vi (vissa) planterar åsikter i deras huvuden redan när de är små.
    Ren och skär indoktrinering.

Vad gör du t ex själv för att hjälpa invandrarna att intregreras?

Respekt ska visas åt båda håll och det du beskriver hände med din dotter är ju helt vedervärdigt.

MEN, berättigar det verkligen till att döma en hel grupp med människor?

Skulle du själv vilja bli bemött med förakt av t ex ett gäng engelsmän vars erfarenhet av svenskar är = falska, tråkiga, lömska och opålitliga?

Berättigar det att de kan döma dig som en opålitlig och lömsk människa?
  • Lisen08
    ixxia skrev 2007-10-16 17:35:20 följande:
    jobbade på min syrras cafe igår, där satt en mörkhyad tjej och snackade om stans "alla äckliga turkjävlar"  hon va trött på "svartskalle idioten XXXXX" mm, mm, ingen som reagerade på det av andra människor som satt och fikade, hade det varit en svensk som satt och pratade så högt om andra människor hade denna mer elr mindre blivit lynchad, varför verkar det ok att "dom" snackar om varandra på detta sätt men om "vi" skulle göra det blir det ett jädrans rabalder? för så tycker iaf jag att det verkar vara....?!
    Såklart att det är annorlunda. Varför är det svårt att förstå det??

Det är ju som att snacka skit om sig själv med en viss distans.
    Men att snacka skit om andra är långt ifrån samma sak.
  • Lisen08
    ixxia skrev 2007-10-16 17:45:59 följande:
    så om en tjej från tex colombia sitter och kallar ngn från turkiet turkjävel bara för att hon är mörkhyad så är det ok?
    Det var inte det jag skrev, men jag anser inte att det är likvärdigt om en svensk kallar sin kompis för jävla svenne som om en invandrare gör det.
    Alt att en turk kallar sin vän för turknörd e.d.

Man sitter liksom i samma båt.

Jag tror inte att t ex en blondin skulle ta så illa vid sig om hennes blonda kompis sa ngt kaxigt ang blondiner.
    Skulle däremot jag säga något liknande till min blonda vän, så kan det tolkas annorlunda.

Därmed inte sagt att det är ok att kalla någon för turkjävel, svennejävel eller något nedlåtande över huvudtaget.
  • Lisen08
    ixxia skrev 2007-10-16 21:00:31 följande:
    nej inte om man tex är kompisar kanske, men det tror ja dom inte va.. bara för att man kommer från samma land behöver man ju inte va vänner
    Men det trodde jag
    UlricaAndersson skrev 2007-10-16 20:53:34 följande:
    Oavsett vad man tycker har alla rätt till en egen åsikt...
    Vem har påstått motsatsen?
Svar på tråden Ni borde skämmas!