Inlägg från: loijsan |Visa alla inlägg
  • loijsan

Ni borde skämmas!

Bei Bei skrev 2007-10-15 08:29:36 följande:

Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL. Jag läser tråd efter tråd om hur "dom" (invandrare, mörkhyade, ickesvenskar) bara förstör, lever upp våra bidrag, hotar våran tradition, invaderar dagis, tar över våra bostäder och jobb. Jag blir så TRÖTT på denna trångsynhet!Fattar ni inte att många av dessa människor som ofrivilligt blivit tvungna att söka sig hit har gjort det för att de inte ÖVERLEVER annars!Fattar ni inte att många av dessa människor har enormt djupa sår och har upplevt hemska saker?Fattar ni inte att dessa människor förtjänar en bättre värld, kärlek & trygghet?Dessa människor borde få vårat fulla stöd istället för bara massa skitsnack och hårda ord.Hjälp dem att få en bättre start i Sverige istället.Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför måste vi vara så förbannat egoistiska?Jag är less på den svenska avundsjukan och på fördommar som inte stämmer.AMEN!
    Dags att göra lite research innan man öppnar munnen kanske? Enkelriktade människor är ganska lama om du frågar mig.
  • loijsan
    Zebilah skrev 2007-10-16 14:59:19 följande:
    Ibland önskar man att det blev krig här i sverige så att vi själva får smaka på hur det känns att tvingas iväg till ett land där man blir spottad på.
    Och om man kommer från ett krig så visar majoriteten av dessa invandrare ett märkligt sätt att visa sin tacksamhet gentemot ett land som faktiskt har offrat enorma summor pengar, bostäder, hälsovård etc för att sk "rädda" deras liv. Sedan skyller jag på politkerna, det är deras fel att de är här och det är deras fel att de beter sig som de gör, klart att de beter sig så, politikerna låter dem. Hade de istället utvisat dem för minsta lilla brott och satt fart på deras häckar och krävt att de ska lära sig svenska så hade det inte sett ut som det gör idag.
  • loijsan
    Henrik31 skrev 2007-10-16 15:19:50 följande:
    Om det nu är så pissigt så fattar jag inte varför folk flyr hit som om det vore rena himmelriket?Kanske bättre att fly till grannländer med samma kultur och människosyn som de är vana vid.
    Håller med. Tycker det är konstigt att om man flyr från ett land så har man råd att åka andra sidan jordklotet, speciellt med tanke på att majoriteten i dessa länderna har det dåligt ställt ekonomiskt. En ungersk väninna till mig var i Ungern på semester och där hörde hon en del intressanta saker på radio och i tidningar, tydligen så uppmanar de folk att ta sig till Sverige, att de blir så väl omhändertagna och inte behöver jobba. Hon blev alldeles förskräckt...
  • loijsan
    beEMbe skrev 2007-10-16 15:25:04 följande:
    Ja det finns alldeles förmycket vardags rasismen i Sverige och många är redo för att stå upp för det. Undra varför dwet är så?
    Kan inte säga att reagera på att man tycker systemet är fel och att de utnyttjar systemet är rasistiskt.

Här är termen för rasism

"Rasism innebär att personer eller grupper av personer tror att deras ursprung och etnisk tillhörighet är förmer än andras och därmed anser sig ha rätten att diskriminera de andra på grund av deras tillhörighet." www.immi.se/alfa/r.htm

Jag ser inte många som uttrycker sig om att det har med deras ursprung att göra. Bara det att folk får mer och mer nog av våldtäkten på vårt system. Man kan inte vara blind för det för evigt även om propagandan för solidaritet pågår.
  • loijsan

Sedan vill jag göra ett tillägg. Om man flyr från ett land, borde man inte åka tillbaks till sitt hemland då oroligheterna/kriget är över?

• loijsan
    esmeralda76 skrev 2007-10-16 15:29:23 följande:
    Loijsan"Håller med. Tycker det är konstigt att om man flyr från ett land så har man råd att åka andra sidan jordklotet, speciellt med tanke på att majoriteten i dessa länderna har det dåligt ställt ekonomiskt. En ungersk väninna till mig var i Ungern på semester och där hörde hon en del intressanta saker på radio och i tidningar, tydligen så uppmanar de folk att ta sig till Sverige, att de blir så väl omhändertagna och inte behöver jobba. Hon blev alldeles förskräckt... "Det är väl så att dom flyktingar som egentligen är mest fattiga och mest utsatta aldrig får ngn. möjlighet att ta sig ur det. Dom som kommer sig därifrån är förmögna eller bryr sig inte om att gå över lik för att ta sig därifrån.Därför tycker jag att det är bäst att hjälpa folk på plats och ge bistånd. Förhoppningsvis kommer insatserna till dom som bäst behöver dom.
    Exakt vart jag ville komma, folk tror att det är de mest behövande som kommer hit.
Svar på tråden Ni borde skämmas!