• Monis

Varför ska det vara så svårt att hitta sitt första IT-jobb?!

Jag tar snart examen inom IT efter drygt fyra år och har letat jobb sen april (parallellt m uppsatsen) och har fortfarande inte fått nåt!! Har sökt ca 20 jobb och det känns rätt mkt med tanke på att det "ska" vara så lätt att få IT-jobb nu. Jag vill jobba med lite mer administrativa uppgifter inom IT fel mer med människor,iaf inte programmering. Problemet ligger nog främst i att jag tidigare har jobbat med ngt helt annat som jag känner att jag inte har så stor nytta av. Sen är det väl heller inget plus att jag snart blir 40 och har ett litet barn. Tycker det där som tidningarna skriver om att det är attityden och inte kompetensen som är det viktigaste, inte verkar stämma i praktiken. Jag har verkligen rätt attityd, är villig att jobba hårt, är social, positiv etc etc. Vet att det inte heller är fel på CV:t eller det personliga brevet för jag är bra på att skriva och uttrycka mig. Det börjar bli dags att skicka ut spontanansökningar också känns det som och inte bara svara på jobb som jag får via mail från arbetsförmedlingen etc. Finns det ngn vänlig själ som har nåt tips till en snart desperat?! Tack så mkt på förhand.

• Svar på tråden Varför ska det vara så svårt att hitta sitt första IT-jobb?!
  • Chaplin

Systemutvecklarjobb finns det HUR mycket som helst av och de flesta är ju programmeringsjobb och ofta ser jag att de söker just nyutexaminerade. Om man ska jobba med mer administrativa uppgifter krävs det ofta att man har erfarenhet.

Jag skulle om jag var du söka ett "programmeringsjobb" och sedan försöka söka mig vidare efter ett tag. När jag gick ut -01 så ville jag inte heller programmera, men insåg snabbt att det var nog den bästa ingången man kunde ta. Jag blev väldigt snabbt ansvarig för det system jag jobbade med och skötte kundkontakter, var ansvarig för leverans, uppföljning osv... Jag fortsatte att programmera lite grand, men det blev mindre och mindre med tiden.

På jobbet jag har nu ingår inte programmering alls, utan jag jobbar som IT-ansvarig för ett antal system. Jag är glad att jag har programmeringsbakgrund, även om den inte är så gedigen. Men jag har en mycket god förståelse för massor av saker jag inte skulle haft en aning om ifall jag inte hade börjat med programmmering. Jag skulle inte vilja vara utan den kunskapen, det skulle försvåra min vardag avsevärt.

Vad är det för typ av arbeten du söker? Kan du ge något exempel på de jobb du sökt?

• Monis

Tack så mkt för ditt tips men jag har inte intresse för programmering och har bara läst 10 p java och speciellt en av dessa kurser var jättedåliga så jag fick aldrig en bra grundkunskap. Det skulle kännas falskt att söka jobb med inställningen att jag vill jobba med programmering.Hade jag bara intresset så skulle det kanske vara en annan sak. Även om företagen söker nyexade så verkar det som om de vill ha nyexade med ngn form av praktiskt it-erfarenhet iaf.
    Jag har sökt jobb som t.ex. testare, It-admin, projektadmin, webbutvecklare, it-pedagog, marknadsassistent, it-konsult och konsultmäklare. Min största nackdel är att jag endast har jobbat inom barnomsorgen (har studerat desto mer, it-kurser etc) och det blir för stort glapp mellan min tidigare jobberfarenhet och den jag nu söker. Jag kanske borde söka mig till skolan och försöka få nåt IT-jobb fast det inte känns så jättelockande...
    Undrar om man kan erbjuda sig att jobba gratis för att få erfarenhet? Får man det? Jag har en bra kontakt som jobbar med teknisk dokumentation och jag skulle ju kunna hjälpa henne vilket hon sagt att hon behöver.

• The horselover

Vi sitter i samma båt! Har sökt IT-jobb länge men jag älskar att programmera.

Har dragit mig ur ett arbete faktiskt, det är mycket resor om man ska jobba som konsult och jag var inte beredd att va borta halvårsvis. En annan gång har jag nästintill blivit diskriminerad, de valde så klart en yngre singelkille. Jag är 34 med två barn.

Nu verkar det vara mer sug och jag har skickat in några ansökningar, jag bor i Karlstad, var bor du?

I Stockholm verkar det ju iaf finns hur mkt jobb som helst.

Önskar dig lycka till!

• sommarblomma1

Jag jobbar inom IT som programmerare / systemutvecklare och har läst en drös med CV då det också är min uppgift på företaget att ta ut de mest intressanta cv som vi vill kalla till intervju.

Inom denna branschen även om det inte gäller programmering är det extremt viktigt att du i ditt CV skriver exakt vilken inriktning som intresserar dig mest. Du måste också få fram att du verkligen verkligen brinner för denna inriktning. Skriv exempel på varför just denna inriktning passar just dig. Jag lägger nästan alltid CV åt sidan där de skriver ett väldigt brett intresseområde utan speciell inriktning. Sen kan man givetvis skriva att man så småningom är intresserad av att vidareutveckla sig inom andra inriktningar.

I övrigt är det viktigt att stavkontrollera sitt cv och gärna be någon annan läsa igenom det. Även om man skickar via vanlig post är det en idé att skriva in cv i en dator och stavningskontrollera exempelvis i Word. Jag läste exempelvis ett CV där en person sökte en tjänst inom det administrativa och hon framhävde att hon var "nogran". Att dessutom stava fel på just det ordet fick mig att höja ögonbrynen. Men i övrigt var den CV väldigt intressant så hon lyckades komma vidare...

• Kaffemums

Mitt tips är att vara väldigt tydlig med vad du vill jobba med. Specificera vilka arbetsuppgifter/vilken roll du vill ha och varför du skulle kunna göra det så bra!

Ingen idé att vara bred och generell, då förstår inte arbetsgivaren var de ska placera in dig.

Jag jobbar också inom IT och jag gillar inte heller programmering. Jag gav mig f-n på att jag skulle kunna få ett jobb ändå och jag lovar att jag fick hålla på ett tag. Efter över 100 ansökningar (det här var ett par år sen) så fick jag napp. Som IT-konsult och första uppdraget var programmering. Jag hatade varenda minut, men jag tvingade mig igenom ett halvår och sen dess har jag kunnat styra in uppdragen på sånt som jag verkligen vill göra istället.

• Monis

Tack för tipsen. Jag känner att jag har nog gjort det mesta "rätt" när jag sökt jobb, skrivit CV, brev etc förutom det där som amadina först skrev, att jag bör skriva utifrån vilken inriktning jag brinner för. Tidigare har jag skrivit mer otydligt (eftersom jag kan tänka mig flera områden). Några gånger har jag faktiskt skrivit att det är interaktionsdesign/användbarhet som är mitt största intreseområde men det finns ju inga sådana jobb, och finns de så bör man ju ha jobberfarenhet. så nu inriktar jag mig bl.a. på administativa jobb där jag kan få nytta av projektledningskursen som t.ex. projektadmin, IT-admin, projektassistent. Tror att det skulle passa mig perfekt.Panso, vad kul att du lyckades! Grattis! Jag får nog kämpa på ett bra tag till! Har ju "bara" sökt ca 30 st! Det är ju ändå bra tider för jobb! Jag bor i Stockholm så visst finns det jobb.

• Kaffemums

Ja precis, det är jättebra tider för att få jobb inom IT och speciellt i Sthlm. Det är bara en tidsfråga för dig, inget annat. Och har du redan sökt 30 jobb så ska du se att det snart är din tur.

Svar på tråden Varför ska det vara så svårt att hitta sitt första IT-jobb?!