• Ayya

Kennelhosta!

Hm, min vovve blev lite krasslig tidigt i Lördags morse... Lät som om han hade nåt i halsen som satt fast och försökte kräka upp det. Det hände inte så ofta och jag försökte titta om det satt nåt där. Natten till söndagen var ganska jobbig och jag ringde till Strömsholm söndag morgon. Eftersom jag hade en veterinär tid på måndagen och vovven i övrigt mådde bra så tyckte dom jag skulle avvakta.

Ringde min veterinär i morse och hon sa direkt att det förmodligen är kennelhosta och att det cirkulerar väldigt kraftigt just nu i vårt område.

Kunde inte dom på strömsholm sagt det? Hela söndagen träffade vi andra hundar, valpar som vuxna och har förmodligen spridit smittan vidare...

• Svar på tråden Kennelhosta!
  • Ayya

Ja det kommer lite slem. Nej han har inte feber. Är pigg och alert i övrigt.

• Jacqueline

I dom flesta fallen är det inte ens kennelhosta utan en vanlig förkylning.
    MEN ,ta hunden till veterinär för säkerhetsskull.
    kennel hosta yttrar sig oftast i kraftiga host "anfall" då hunden får ut vitt skum/slem efter varje hostning.
    I många fall är hunden inte påverkad i övrigt men kan få feber om det går för lång tid innan behandling.

• ragnarök

Kennelhosta behöver inte behandlas om inte hunden blir hängig, får feber etc. Det räcker att vila.
    De flesta vet är nog tacksamma om man inte kommer in med hunden eftersom det är så smittsamt.

Visst borde dom kunna förstått att det var kennelhosta när du ringde, men det är inte alltid så lätt över telefon..

• Ayya

Jag pratade med veterinären i morse och hon sa att de oftast inte behandlade mot hostan utan det bästa är att den "läker" ut av sig själv så hunden får antikroppar.

Veterinär besök var inte tvunget då han inte hostat sen sent igår kväll.

• Ayya

Jag pratade med veterinären i morse och hon sa att de oftast inte behandlade mot hostan utan det bästa är att den "läker" ut av sig själv så hunden får antikroppar.

• ms smurfan

de får ju inte ställa diagnos via telefon, de som sitter och tar emot samtalen är receptionister.

Vet du med dig att din hund hostar, inte känns kry så ska den ju definitivt inte träffa andra hundar fören du varit till veterinären.

Tänk nu på att ringa alla du träffat och berätta att din hund troligen har kennelhosta. Kennelhosta sprider sig jättelätt och det är därför viktigt att man sätter stopp på det genom att upplysa de som man träffat.

Karenstiden är minst 14 dagar (dvs innan man får träffa andra hundar igen) på www.skk.se kan du läsa mer

• Ayya

• Ayya
    ragnarök skrev 2007-10-15 10:10:52 följande:
    Kennelhosta behöver inte behandlas om inte hunden blir hängig, får feber etc. Det räcker att vila.De flesta vet är nog tacksamma om man inte kommer in med hunden eftersom det är så smittsamt.Visst borde dom kunna förstått att det var kennelhosta när du ringde, men det är inte alltid så lätt över telefon..
    Ne, klart det inte är lätt. Men med tanke på vad jag beskrev och hur det står att hostan funkar så är det exakt samma symtom... O visst kan jag inte skylla på dom. Är bara orolig att man ska ha smittat ner andra hundar.

Vi ska till veterinären på torsdag för 1-års vaccination. Egentligen skulle vi gjort det idag men hon var inte så sugen på att få dit oss förrän han varit symtom fri ett par dagar.
  • BubbelGuppie

min mammas hund har kennelhosta nu man kan köpa barnhostmedecin på apoteket och ge hade hennes veterinär sagt så du kan ju testa det om din hund hostar väldigt mycket... blev genast mycket bättre för hennes hund som hosta nästan helatiden.

Svar på tråden Kennelhosta!