• Ayya

Kennelhosta!

Hm, min vovve blev lite krasslig tidigt i Lördags morse... Lät som om han hade nåt i halsen som satt fast och försökte kräka upp det. Det hände inte så ofta och jag försökte titta om det satt nåt där. Natten till söndagen var ganska jobbig och jag ringde till Strömsholm söndag morgon. Eftersom jag hade en veterinär tid på måndagen och vovven i övrigt mådde bra så tyckte dom jag skulle avvakta.

Ringde min veterinär i morse och hon sa direkt att det förmodligen är kennelhosta och att det cirkulerar väldigt kraftigt just nu i vårt område.

Kunde inte dom på strömsholm sagt det? Hela söndagen träffade vi andra hundar, valpar som vuxna och har förmodligen spridit smittan vidare...

• Svar på tråden Kennelhosta!
  • Ayya

Grejen är att vi var på hundklubben igår, så vi träffade nog en sisådär 30 hundar. Plus att jag hade besök av vänner med hund plus att han lekte med grannhunden. Hade jag misstänkt att han hade hosta så hade vi hållt oss hemma men jag trodde ju bara att han satt nåt i halsen nåt som Strömsholm bekräftade för mig. Den jag pratade med i telefon på strömsholm var veterinär assistent, inte receptionist, och hon gick iväg o pratade med en veterinär som sa samma sak.

ms smurfan skrev 2007-10-15 10:19:29 följande:

de får ju inte ställa diagnos via telefon, de som sitter och tar emot samtalen är receptionister.Vet du med dig att din hund hostar, inte känns kry så ska den ju definitivt inte träffa andra hundar fören du varit till veterinären.Tänk nu på att ringa alla du träffat och berätta att din hund troligen har kennelhosta. Kennelhosta sprider sig jättelätt och det är därför viktigt att man sätter stopp på det genom att upplysa de som man träffat.Karenstiden är minst 14 dagar (dvs innan man får träffa andra hundar igen) på www.skk.se kan du läsa mer
  • Ayya

Han är hostfri nu som tur är, han hostade bara c:a 48 timmar varav c:a ett dygn ganska mycket.

BubbelGuppie skrev 2007-10-15 10:21:53 följande:
    min mammas hund har kennelhosta nu man kan köpa barnhostmedecin på apoteket och ge hade hennes veterinär sagt så du kan ju testa det om din hund hostar väldigt mycket... blev genast mycket bättre för hennes hund som hosta nästan helatiden.
  • Ayya

Jag trodde kennelhostan gjorde hunden jätte sjuk....

• Veizades

måste bara få sno din tråd lite ts, hoppas det är OK!

Min hund har varit i kontakt med en hund som fått kennelhosta, men han har ännu inte visat några som helst tecken på att han är sjuk..
    Det jag undrar är om jag borde låta bli å klappa på andra hundar..Kan jag föra smittan vidare på nått vis?
    Springer en hel del lösa hundar här å vissa av dem kommer fram..Vill bara veta hur jag ska göra om jag ska ignorera dem elle rom jag kan klappa dem å sådär ändå?
    Å hur farligt är kennelhosta för en hund?

Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Ayya
    Veizades skrev 2007-10-15 10:37:09 följande:
    måste bara få sno din tråd lite ts, hoppas det är OK!Min hund har varit i kontakt med en hund som fått kennelhosta, men han har ännu inte visat några som helst tecken på att han är sjuk..Det jag undrar är om jag borde låta bli å klappa på andra hundar..Kan jag föra smittan vidare på nått vis?Springer en hel del lösa hundar här å vissa av dem kommer fram..Vill bara veta hur jag ska göra om jag ska ignorera dem elle rom jag kan klappa dem å sådär ändå?Å hur farligt är kennelhosta för en hund?
    Hur länge sen är det ni träffade hunden med kennelhosta?

OM jag förstått det rätt så smittar det när hunden hostar.
  • Veizades
    Ayya skrev 2007-10-15 10:38:46 följande:
    Hur länge sen är det ni träffade hunden med kennelhosta?OM jag förstått det rätt så smittar det när hunden hostar.
    eehm.. det var i tfredags så det har ju inte gått så lång tid än..
    Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Ayya

Oki, nu när jag forskat lite så har jag kommit på att vi träffade en hund för ungefär 1 vecka sen som hade samma symtom.

• LillaRonjaa

Kennelhosta är inte farligt och läker ut av sig själv. Dom brukar hosta i ca en vecka och om hunden har kennelhosta så smittar det redan innan hunden ens börjar visa symtom (hosta) och smittar även en tid efter att dom har slutat hosta.

Att det skulle vara farligt är ju om hunden har hjärtfel eller visar sig bli väääldligt dålig. Min hund har hade det för ett tag sedan och hon hostade i ca 2 veckor, hostade så hon höll på att spy och upp kom det vitt slem mm. Hon var lite småhängig ett tag men repade sig själv.

• Ayya

Oki.. Han är mycket bättre idag.. Hostat endast 2 ggr...

• ms smurfan

det viktiga är som sagt att inte träffa andra hundar på en tid.

• Ayya

Ja, jag tror veterinären sa ungefär 14 dagar efter sista hostattacken. Ska dit imorgon så vi får höra vad hon säger då.

Vi träffar fortfarande grannhunden men det är förmodligen hon som smittat mina hundar.

• Ayya

Nu är min andra lilla ligist oxå sjuk .

• ms smurfan

nämen fy vad tråkigt. Tänk på att inte ens träffa grannhunden, de kan dra smittan fram och tillbaka mellan sig och har du otur blir det allvarligare.

• Ayya

Dom får antikroppar mot smittan efter att dom varit sjuka. Så de kan inte smitta varann fram o tillbaka...
    ms smurfan skrev 2007-10-18 11:10:27 följande:

nämen fy vad tråkigt. Tänk på att inte ens träffa grannhunden, de kan dra smittan fram och tillbaka mellan sig och har du otur blir det allvarligare.
Svar på tråden Kennelhosta!