Inlägg från: siolina |Visa alla inlägg
  • siolina

Folk med pitbulls gör mig arg!

Men att säga att det beror på ägaren är ju som att säga att vapen inte dödar, utan människor. Det är å ena sidan sant, fast å andra sidan helt meningslöst eftersom både hundar som pitbulls och vapen drar till sig människor som inte kan hantera dem.

• siolina
    tattines skrev 2013-09-25 14:27:24 följande:
    Absolut är det en populär ras bland "fel" människor men alla människor med dessa hundar är inte fel. Är det rätt människa som har hunden så ser man till att förebygga och undvika situationer där olyckor lätt inträffar och på så sätt är den inte farlig. Precis som ett vapen (nu när du ändå tar upp det) inte är farligt om det inte används ;) 
    Fast det är ju långt ifrån alltid rätt människa. Väldigt ofta är det fel människa. Vilket all amatöravel både visar och förvärrar.
  • siolina
    tattines skrev 2013-09-25 14:35:34 följande:
    När det gäller köksavlade hundar så ja, då är det väldigt ofta fel människor som har dessa hundar. Jag är inte för den typen av avel och jag tycker inte att den borde finnas.

Sen vet inte jag vad du anser vara rätt människa. Jag har ingen renrasig pitbull men "en såndär kamphund" (och har haft renrasiga pitbulls) och jag är långt ifrån fullärd men jag är inte sämre än dig eller någon annan. De människor jag vet har renrasiga amstaffs, staffar, pitbulls från bra avel är det inget fel på. Vuxna, "vanliga" människor.
    Fast du skriver hela tiden om dessa fel människor som avlar och har hundarna. Så länge vi inte kan kontrollera vilka som avlar eller håller sig med hundar så kommer detta vara ett problem och ett hot för andra människor. Det är som att förespråka fritt vapenägande och säga att det är människorna som skjuter folk och inte vapnen som är farliga. Problemet kvarstår ju så länge man inte gör något åt det. Antingen måste hundägandet regleras enormt mycket mer (men detta är också en osäker väg att gå) eller så måste vi försöka undvika spridandet av potentiellt så aggressiva hundraser.
  • siolina
    tattines skrev 2013-09-25 18:43:02 följande:
    Blev tokigt där första meningen att hon lägger sig vid lek och även då hon blir "utskälld". Detta hänger förstås inte ihop som det låter som menar bara att hon är väldigt försiktig vid lek av mindre hundar och respekterar även andra hundars vilja att hon inte kommer för nära.
    Fast vad spelar det för roll hur din hund uppför sig? Du kan posta hur många bilder du vill. Problemet kvarstår, det finns alldeles för många människor som inte kan hantera dessa hundar på det att de blir farliga för andra hundar och människor, vilket inte är okej. Det handlar inte bara om att man har olika smak. Jag vet att dessa hundar kan vara underbara. Det ändrar liksom ingenting så länge det finns så många opålitliga hundar av dessa raser.
  • siolina
    Nellies skrev 2013-09-25 19:52:07 följande:

Men det finns massor med opålitliga schäfrar,labradorer, goldens, pudlar osv som är farliga för andra hundar och människor så problemet ligger ju knappast i rasen. Problemet är dåliga oansvariga ägare oavsett ras
    Fast "kamphundar" attraherar ju speciellt olämpliga hundägare. Som har dem för att de vill ha tuffa hundar s a s.
  • siolina
    tattines skrev 2013-09-25 21:35:23 följande:
    Precis som goldens är vanliga familjehundar där det ska gullas och kramas och gosas utan några som  helst grundläggande kunskaper. Man har köpt en gullig hund och vet inte hur man tyder dess signaler vilket slutar med att den hugger då man inte respekterat då den velat vara ensam och måste visa med ett tydligt nej. Precis som jag skrev innan. Olämpliga ägare finns det överallt, ibland handlar det om brist på kunskap, ibland att man skaffar hunden av fel anledning. Listan kan göras lång.
    Menar du att generna inte har någon betydelse för hundarnas benägenhet att bli aggressiva?

Jag menar, chihuahuor är ju en annan livsstilshund som ofta införskaffas av fel personer av fel anledningar. De blir också ofta rätt illa skötta och beter sig illa. Men konsekvenserna blir ju inte lika stora. 
  • siolina
    tattines skrev 2013-09-25 23:32:39 följande:

Nej det menar jag absolut inte och jag har ju flertalet gånger skrivit att apbt kan visa starka instinkter till "fight" just pga deras avel. Jag har heller aldrig förnekat att en chihuahua inte gör lika stor skada som dessa hundar. Tror till och med att jag skrev i ett tidigare inlägg att en pitbull tex för större skada än en chihuahua. Tror nog att det är många raser som gör det iof ;) Något mer du undrar? Vet inte om du missat det jag skrivit och därför missförstår mig eller om du bara är ute efter onödigt tjafs.
    Ledsen om jag missat något, men det är lätt hänt i en så lång tråd. Är inte ute efter onödigt tjafs, men jag tycker att det är vissa saker i diskussionen man inte ska glömma bort:
    Dels att vissa hundraser är aggressivare än andra.
    Dels att vissa hundraser i större utsträckning än andra drar till sig fel människor.
    Kombinationen av dessa två faktum gör att vissa hundraser är riskraser, hur underbara och snälla enskilda individer än kan vara.
    En restriktivare lagstiftning har i Danmark visat sig vara effektivt. Kanske kan vi lära oss något av det?
  • siolina

Tattines, tyvärr är det ju många som saknar hundvett. Om ett barn skulle komma fram till min (ganska lilla) hund och vilja ta dess tuggben ifrån den skulle min hund förmodligen hugga (adopterad problemhund) även om den normalt är en fredlig individ. Jag skulle förstå min hund men det är ju ändå inte okej, det är liksom alltid hundägarens ansvar, hur knäppt det än blir ibland, och skulle man ha otur skulle en hund även i Sverige efter en liknande incident kunna avlivas.

Jag tycker verkligen inte att alla med "kamphundar" är idioter, däremot är det jättekomplicerat att det har blivit en imagepryl, precis som med chihuahuor fast farligare för andra hundar och även människor om man har otur.
    Det bästa vore väl om man kunde reglera aveln. I jämförelse med många andra delar av världen är ju hundaveln rätt välskött i Sverige och därför också våra hundar bra, men nu är gränserna öppnare och det finns pengar att tjäna och då kommer de mindre seriösa amatöruppfödarna fram.

Äh, vilket svammel. Jag menar helt enkelt: jag VET att massor av hundar är superfina. Tyvärr är det tycker jag (beroende på var man bor säkert, om du bor på landet märker du förmodligen inte av problemet lika mycket som folk som bor i storstädernas förorter) alldeles för många "kamphundar" som inte känns pålitliga utan gör utfall mot andra hundar till höger och vänster och endast hindras från att attackera andra hundar genom att de är kopplade. Kan man inte få bukt på problemet med människorna måste man reglera "tillgången" på hundar, (som med vapen) för det är inte rätt att så många ska gå runt och känna sig otrygga. Något sådant.

• siolina
    tattines skrev 2013-09-26 13:32:28 följande:
    Och även om en kampis gör större skada än en chihuahua tycker jag inte det är okej att en hund biter oavsett storlek. Jag vill inte att min hund eller mitt barn blir biten av varken en grand danois eller en chihuahua.
    Håller helt med! Det var därför jag blandade in min egen inte så stora hund i svamlet.
  • siolina

Tycker också synd om vanskötta hundar. Och störs av folk som inte kan hantera sina hundar, oavsett storlek. Jag vet inte hur många gånger det har kommit lösa hundar rusande på stranden mitt bland alla människor och barn som ligger och solar/leker/badar och kastat sig i sjön till allmän förskräckelse medan deras ägare lite överslätande säger att hunden är ofarlig och bara vill leka. Det är liksom inte okej, folk blir rädda och man vet heller aldrig vad andra kan göra mot hunden. Min hund är rätt nervös av sig och rädd för de flesta andra hundar. Det är samma sak där, det spelar ingen roll hur snälla andra hundar är, men kommer de framrusandes okopplade medan jag har honom i koppel så tycker han att det är pest och pina och det hjälper inte att ägarna säger att de bara vill hälsa/leka. Sedan finns det runtomkring där jag bor dessutom ett par mycket opålitliga hundar, med synnerligen olämpliga ägare som slår dem med kopplet och händerna och skriker och har sig. Vi är flera som har anmält två olika personer men vi vet ju inte vad de heter så det händer ingenting. Det hela gör att jag aldrig kan slappna av när jag är ute med min hund och tyvärr, bland dessa hundar har faktiskt de flesta kamphundsutseende. Dock inte alla. Jag skulle nog helst vilja reglera hundhållningen rent allmänt men tyvärr tror jag att olämpliga ägare både är extra vanliga bland "kamphundar" och att de skapar extra stora risker på grund av hundarnas styrka och genetiska aggressivitet.

• siolina

emsapemsa, kan ju börja om hela min förklaring igen, men det kommer jag inte orka mer än i kort drag: hur tråkigt det än är för seriösa hunduppfödare och -ägare så måste ju allmänhetens säkerhet vara viktigare. Samma sak med vapen: det finns ju andra är kriminella som använder vapen med seriösa avsikter men skadan just de ställer till är för stor för att inte ta hänsyn till den.
    Så, hundhållningen eller tillgången måste regleras, för som det är idag är vi många som är alldeles för otrygga.

• siolina
    tattines skrev 2013-11-06 17:21:43 följande:
    Stoppa den oseriösa aveln så skulle det göra mkt. Jag är så less på korsningar där man inte tänkt öht. Och skärp "reglerna" för att få äga hund så slipper vi som vet vad vi gör riskera rasförbund för våra fina älskade missuppfattade hundar.
Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!