• Ayishaaa

graviditetskalender

Alltså, om man här på fl räknar ut hur långt gången man är så står det som i mitt fall, du är i vecka 10 (9+0). Hur ska man läsa i graviditetskalendern då, ska man kolla under vecka 9 eller vecka 10? Jag fattar verkligen inte......Någon som kan förklara??

• Svar på tråden graviditetskalender
  • Bella 81

Hej. Om det står att du är i v 10 ska du läsa under vecka 10. Du har alltså gått 9 fulla veckor och 0 dagar.

• K0TTE

När du är i vecka 10 så har du gått 9 fulla veckor + 0,1,2,3,4,5 el 6 dagar. Läs under vecka 10 för att få veta vad som händer under dessa 7 dagar.

• tosalisa

dte är liksom så att så bm o doktorerna räknar stt så fort du är en dag över v9 så e du i v 10 enl dom. Medans vi "vanliga dödliga", inte anser att vi e i v 10 en v efter v 9, om du förstår hur jag menar. Det står även datum(vilka dagar v gäller) på den sidan där du har gravkalendern, fast i tunnare text bredvid veckonumret liksom

• Ayishaaa

Ok, då är min barnmorska speciell. Hon påstår att jag är i vecka 10 när jag är i 10+1 2 3 4 5 6...Men här på fl sägs något annat...konstigt tycker jag...

• Rhea

Jag är en dag mer vid BM än här på FL.

• Ellenor

Ja alla doktorer samt barnmorskor jag gått till säger att man är i v 6 så länge man är i 6+0-6

Så det gör jag med.

• Perniilla
    tosalisa skrev 2007-10-15 15:42:11 följande:
    dte är liksom så att så bm o doktorerna räknar stt så fort du är en dag över v9 så e du i v 10 enl dom. Medans vi "vanliga dödliga", inte anser att vi e i v 10 en v efter v 9, om du förstår hur jag menar. Det står även datum(vilka dagar v gäller) på den sidan där du har gravkalendern, fast i tunnare text bredvid veckonumret liksom
    Det är väl ändå tvärtom? De flesta här på FL, ( inte jag ) räknar att så fort man är ex, 9+x så är man vecka 10. Men de flesta BM och läkare ( alla jag träffat ) räknar då med att man är v 9 när man är på 9+x, och det blir då v 10 när man är på 10+x. Hoppas ni förstår.
  • Rhea

Ja de räknar ju fullgångna veckor, men jag har alltid räknat den veckan jag går in i.....
    Eller ex. 18+3, alltså 18 fullgångna + 3 dagar (inne och knallar på v.19 mao)

• Ayishaaa

Ja, de som jag pratat med räknar också fullgågna veckor...alltså jagsom är i 9+1 är i vecka 9 nu..

• tosalisa

ingen aning hur andra räknar, men jag personligen räknar inte att jag är i v 10 förrän jag är i 10+0, alltså 9+0-9+6 är jag enl mig i v9. Jag går in i v40 på lördag, och är "bara" i v39 idag

• Ellenor

För mig känns det sopm om man tar ut saker i förskott om man säger V.8 då man är i 7+2 till exempel =)

• Fi4

nu är jag i vecka 26+3 alltså e jag i vecka 27. för jag har jue gått 26 FULLA veckor.
    om du kollar på på din graviditetskalender så står det även där.
    tex

du är i vecka 10
    du har gått 9 fulla veckor och 3 dagar.
    =)

• augustin

Precis så säger min också.... Och jag tror faktiskt att det är vi som har lite bråttom när vi räknar själva

Ayishaaa skrev 2007-10-15 15:45:36 följande:
    Ok, då är min barnmorska speciell. Hon påstår att jag är i vecka 10 när jag är i 10+1 2 3 4 5 6...Men här på fl sägs något annat...konstigt tycker jag...
  • Bobbenn

Du är i v 10 när du är 9+ osv. Grattis till graviditeten

BF 27/3-08
Svar på tråden graviditetskalender