• Bellaprincipessa

Någon annan med foglossning i v. 16?

Hej,

är i vecka 16 nu och fick foglossning för två veckor sedan. Fick så ont i dag att jag var tvungen att åka hem från jobbet, har fått kryckor nu.

Känner mig deppig, ska det vara så här? Foglossning brukar ju komma senare, jag har 24 veckor kvar.....

• Svar på tråden Någon annan med foglossning i v. 16?
  • sataya

jag fick tidigt men visste inte att det var foglossningar.. de sista veckorna har jag mest legat på ett sätt för att jag haft så ont.. men det börjar kännas lite bättre nu iaf.. (går in i v. 27 imorgon)

Lilla
  • sataya

jag pluggar distans hemifrån så men jobbade extra inom hemtjänsten och undviker det så mycket som möjligt nu med tanke på vilka komplikationer man kan få om man inte är försiktig med foglossningar...

rekomenderar att känna efter vad som är bäst för dig inte bara tänka på jobbet.. kroppen och bebisen är väl viktigare?

Lilla
  • Ericaobebben

Jag fick foglossning i vecka 11 denna graiditet, nu ivecka 19 är jag sjukskriven på halvtid.
    Har både TENS och kryckor. Tens är super tycker ja.

• sataya

TENS det är som plattor som skickar ut små elstötar typ.. det får muskeln att spänna sig och sedan slappna av..

gav sådana till de gamla på hemtjänsten...

man kanske ska be om sådana, ericaobebben hur gjorde du för att få sådana??

Lilla
  • sataya

jag har inte testat något av de..

akupunktur tänker jag dock aldrig gå med på är rädd för nålar och jag tyckte det gjorde ont då jag fick det mot huvudvärk...

Lilla
  • lillsmulan

Jag hade väldiga problem med foglossning förra graviditeten, vilket gjorde mig förberedd den här gången. Kände av fogarna på en gång och bestämde mig för att göra allt för att inte bli helt sjukskriven och ta mig fram endast mha kryckor. Det som funkat bäst för mig är klassisk Homeopati (var utan medicin under 3 veckor och då fattade jag hur mycket det faktiskt hjälper mig), akupunktur (ska visst funka bäst tillsammans med TENS, men har inte provat) och bälte. HAr klarat mig utan sjukskrivning och är i v 26 nu, använder inte kryckor och bältet nån gång ibland bara. Det är stoooor skillnad från förra gången.

• hus busen

Foglossning var den första graviditets symtomen jag fick denna gången och förra gången fick jag det oxå tidigt (v9) kan trösta med att säga att det kan bli bättre under graviditen.... denna gången var det värst fram till v25 sen lättade det lite (vissa dagar är fortfarande jätte svåra) kanske för att jag undviker saker som förvärrar det.

• Mariamor

Ja, jag kan trösta med att det går upp och ner. Det är inte speciellt kul, det kan ingen påstå. Har man riktigt mycket tur så kan barnet stabilicera bäckenet efter v 30 (när det sjunker ner) och smärtan kan försvinna! Men för de flasta är det att ta det lungt som gäller.

För mig kom det v 10 den här grav (ungefär samtidigt som dig förra ggn). Har kryckor och TENS men det som hjälpt bäst är akupunktur som jag fått av BM sjukhuset. Hon var sjuk en vecka och då förstod jag hur illa det kunde vara när jag inte fick akupunktur. Det har varit det bästa för mig, förutom att ta det lungt och vila så ofta man kan. Sova med kudde mellan benen (på sidan) och allt det där...

Senapsfrön (som sätts på akupressurpunkter i örat) lindrar även det lite grand.

Se till att du får den hjälp du behöver och har rätt till. Kanske du behöver sjukskrivas lite tidigare men det är ju bara nu i livet! Mitt råd är, försök att njuta av det fina med graviditeten och tänk att det onda går faktiskt över! Tänk alla stackare som har sådan värk alltjämt (smärtpatienter). Då känns det lite skönare att veta att jag faktiskt kommer kunna gå igen ganska snart!

Kramar och lycka till!

• Ericaobebben

Jag fick TENS ordinerad av sjukgymnasten på vårdcentralen. Det var även där jag fick foglossningsbältet. Akupunktur har de inte här där jag bor tyvärr.

• habibty81

Jag har foglossning och är i v17+0. Jag har så ont vissa dagar men jag vill ju fortsätta jobba. Tyvärr så jobbar jag i en stor butik så vi får se hur länge man pallar med det.
    Jag har fått en remiss till sjukgymnas. Hoppas att det hjälper att träna lite.

• pink1974

hej tjejer,,, väntar baby nr 5 nu och är i v 5... har haft mycket problem med rygg o bäcken i alla graviditeter o värst va d i sista,,, problemen började tidigt för mig,,, redan i vecka 10 kände jag av d,, o blev sjukskriven i v 17 tror jag,, e lite rädd för att d ska bli samma sak nu om inte värre.... hade då även problem med karpaltunnelsyndrom som höll i sig i flera år efteråt...

• Wosh

Hade problem med ländryggen i min första graviditet, men det var ingen som sa att det var foglossning. Fick reda på det efter jag fött. Så jag fick leva med det under mestadels av gravven.
    Väntar nu mitt andra barn och börjar få ont i ländryggen när jag sitter och går.
    Det är en strålande smärta från rumpan och längs ryggraden.
    Är i v 14 nu.

• Bellaprincipessa

Tack för alla era svar. Har fått akupunktur ett par gånger nu och känner att det hjälper. Det är stor skillnad också på vad jag gör på dagarna. Vanliga vardagar när jag jobbar är mycket jobbigare, då har jag väldigt ont sen på kvällen och har svårt att gå normalt på dagarna. På helgerna, som nu, när jag tar det lugnt känns det mycket bättre. Om jag t.ex. måste stå på en stol för att nå ngt, dammsuga lite etc så känner jag också av det direkt. Mannen tar nu hand om all städning....

Svar på tråden Någon annan med foglossning i v. 16?