• ladylovelylocks

sås till fisk

nån som har nån god sås man kan ha till fisk och ris, fisken jag har heter yellow sole (översatt med mitt lexikon blir det gul sjötunga ) Det blir ju lite torrt utan sås, men jag vet inte vad jag ska hitta på. Är inge vidare på att laga mat, så det får gärna vara nåt enkelt med ingredienser man oftast har hemma.

• Svar på tråden sås till fisk
  • Pyret 85

skirat smör funkar ju, annars filsås(kan ej recept)

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Grodan Soda

Har endast testat denna sås till ugnsstekt lax men den passar säkert.

Creme fraische (stavning?)
    Röd stenbitsrom
    Finhackad rödlök

Blanda i mängd som du vill. Har inga mått men brukar ta en burk creme och en burk rom och ca 1 rödlök. Supergod!

• 061104

Finns ju fisksås att köpa på påse, man blandar ut den med mjölk.

Den är jätte god

• MissKate

Keldas färdiga cirtronsås, finns i mjölkdisken. Den är god till fisk.

• Piipen

MIn moster bjöd på en kanongod sås till lax en gång.
    Det var fiskbuljong ( på vatten o tärning) å creme fraiche dill o peppar tror jag... mycket god iaf =)

• snart tre

Bra fisksåser är:

- Lime-aioli (antingen gör man själv eller köper färdig på burk) passar de flesta fisksorter
    - Hollandaise (samma som ovan)
    - Romsås (creme fraiche, dill och röd rom) - väldigt gott till exempelvis lax
    - Skirat smör och färskriven pepparrot är gott till strömming
    - Filsås (tycker jag är enklare form av fisksås, lite skolmatsal över det hela. Enklast är att göra på gräddfil, dill och citron). Brukar fungera bra till panerad fisk.

• 061104

Kan du skicka receptet till mig på Filsås?

Jag är så sugen på den & minns den från skolan *muuums*

• Öyvind

En kall sås

Cream fresh (som bas) 5 dl

En stor knippa dill
    En vitlöks klyfta
    En chille peppar (halv stark)
    En nypa Cayennepeppar och salt
    Samt en nypa curry

Klar på 10 min typ

• ladylovelylocks
    Pyret 85 skrev 2007-10-15 16:57:19 följande:
    skirat smör funkar ju, annars filsås(kan ej recept)
    hur gör man skirat smör, är det samma sak som smält smör eller?
  • Öyvind

danstina

?Creme fraische (stavning?)?

Tips

Hur tusan stavas vissa ord ??
    Kan vara nock så klurigt ibland *S*

Jag brukar Googlar
    Google är kanon som ordbehandlare!

• Atamon

ladylovelylocks skrev 2007-10-15 17:06:41 följande:

hur gör man skirat smör, är det samma sak som smält smör eller?
    Smält smör = Smält smöret i kastrull utan att bränna det.

Skirat smör = Smält smöret i kastrull utan att bränna.
    Häll över smöret i en kanna och låt vila en liten stund, så att "slaggämnena" lägger sig på botten. Häll av den klara delan av smöret och häll bort det grumliga.

Skirat smör är godare till maten än smält och används t.ex. till färsk vit sparris. Kockar använder ofta skirat smör till stekning, då det inte lika lätt bränner mat.

www.menyse.com/action/recipe
  • ladylovelylocks
    Atamon skrev 2007-10-15 17:36:50 följande:
    ladylovelylocks skrev 2007-10-15 17:06:41 följande: Smält smör = Smält smöret i kastrull utan att bränna det.Skirat smör = Smält smöret i kastrull utan att bränna.Häll över smöret i en kanna och låt vila en liten stund, så att "slaggämnena" lägger sig på botten. Häll av den klara delan av smöret och häll bort det grumliga.Skirat smör är godare till maten än smält och används t.ex. till färsk vit sparris. Kockar använder ofta skirat smör till stekning, då det inte lika lätt bränner mat.www.menyse.com/action/recipe
    okej, tack för tipset!
  • Hallonröd

Blå Band har ju något som heter "Festlig Smögensås" (tror den heter så) och den är kanongod. Funkar ju bra om man inte ska göra egen sås

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Grodan Soda
    Öyvind skrev 2007-10-15 17:08:41 följande:
    danstina ?Creme fraische (stavning?)?Tips Hur tusan stavas vissa ord ??Kan vara nock så klurigt ibland *S*Jag brukar Googlar Google är kanon som ordbehandlare!
    Men orka!
  • barnkär01

har inte läst tidigare så nån kanske redan nämnt.... creme fraische med rivet citronskal/limeskal. inte så avancerat kanske, men gott och fräscht till fisk!

• ladylovelylocks

Nu har vi käkat middag för flera timmar sedan, men tack alla för era kreativa tips!!! Ska spara till nästa gång!

Förresten, det blev skirat smör idag

• Atamon

ladylovelylocks skrev 2007-10-15 22:50:02 följande:

Nu har vi käkat middag för flera timmar sedan, men tack alla för era kreativa tips!!! Ska spara till nästa gång!
    Förresten, det blev skirat smör idag
    Härligt med skirat smör! Rena hälsokosten
  • ladylovelylocks
    Atamon skrev 2007-10-15 23:16:50 följande:
    ladylovelylocks skrev 2007-10-15 22:50:02 följande: Härligt med skirat smör! Rena hälsokosten
    javisst och visst är det nyttigt?
Svar på tråden sås till fisk