Inlägg från: mogreta |Visa alla inlägg
  • mogreta

Bit statistik!

Finns denna kända lista om vilken hundras som biter allra mest?

Är grymt nyfiken om någon har en länk eller källa till någon "bit statistik".

• Svar på tråden Bit statistik!
  • mogreta

Ahh, den är väll mer än 20år gammal?

Finns det någon nyare variant, gärna svensk?

• mogreta
    LillaLulla skrev 2007-10-15 20:09:58 följande:
    Zchimla - jo, det finns ju lite olika sorters statistik där, frågade i en annan tråd hur man skulle tolka det men fick som svar att jag skulle sätta mig ner och tjuta en stund. ^^
    Gjorde du det då?
  • mogreta
    Zimlis skrev 2007-10-15 20:05:16 följande:
    Hmm jag vet inte jag, men jag tycker verkligen att man ska se till antal hundar som finns av varje ras för att det ska bli en rättvis statistik.
    Jamen eller hur!
    Ta typ 1000hundar och sen procenten eller nåt.
  • mogreta

Eller så toppas listorna av Pit bulls och alla PB-älskare håller knipen så ingen golden-ägare får tag i listan

• mogreta

Är sonen en tax eller dalmatiner?

• mogreta
    Zimlis skrev 2007-10-15 20:31:20 följande:
    Min golden-hanne jag hade tidigare blev ett mörkertal eftersom han högg grannfrun i benet - han var sjuk då och hade fått dille på att hata alla kvinnor. Hon valde att inte anmäla för det tog inte så illa = gick inte hål och dessutom så visste hon att han va sjuk och vi vet inte vad MEN något hade hänt när han va på djursjukhuset och han hade svårt för främmat folk överhuvudtaget efter den vistelsen.Han som aldrig visat direkta tendens till att va aggressiv tidigare va plötsligt helt totalförändrad och mötte främmande människor med dovt morr. Måste ju bara tala om att mina föräldrar bor ute på landsbygden så det va därför de valde att låta han leva kvar, men han fick aldrig mer gå lös efter den händelsen.Han gick bort för 2½ år sen
    Jag har aldrig träffat någon aggresiv PB, eller jag har inte träffat så många PB överhuvudtaget.
    Däremot vet jag andra hundraser som bitit människor.
    Jag är varken för eller emot PB i denna tråden, bara lite ironisk.
  • mogreta
    rotterusslan skrev 2007-10-15 20:33:36 följande:
    Denna statistik är ju tyvärr lite missvisande med tanke på dagens årtal. Vid den tidpunkten så var ju inte Schäferaveln på topp och många individer som aldrig borde ha sett dagens ljus står för den statistiken.Jag minns att jag för mindre än en månad sedan diskuterade på att annat forum och då skickades en länk på en nyare undersökning. Blandraser stod högst på listan med hela 44% och tätt under kom Golden Retriver följd av Tax. Bordercollie var på 6 plats. Har försökt att hitta den utan att lyckas. Söker vidare...
    Ja, hoppas du hittar den!

Känner eller iallafall kände en blandras som högg ett barn, dock avlivades hunden samma dag, och nej det var inte fel på ägaren!
  • mogreta
    rotterusslan skrev 2007-10-15 21:01:05 följande:
    network.bestfriends.org/Library/Download.aspx...Visserligen inte Svensk statistik, men det är ju inte bara här som hundar bits.
    Tack för länken!

Men hur kan chow-chow bitas i 705% av fallen, när nästa ras bara ligger på 008%

Någon som förklara som inte är så skitdålig på engelsa+matte som jag är?

Hu, tur man inte känner någon chow-chow
  • mogreta
    Dag o natt skrev 2007-10-15 21:48:10 följande:
    HÄR!!!! Har hittat! www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...
    Spännande! Tack för hjälpen!
  • mogreta

Ojdå, på den senaste statistiken tror jag att PB-älskarna får hålla igen på deras golden- biter-mest-statistik.

• mogreta
    rotterusslan skrev 2007-10-15 22:25:08 följande:
    Skulle vara intressant om det i samband med de här siffrorna som visas stod orsak till angrepp. Provocerat eller inte (av ägare eller utomstående) samt händelseförlopp. Allt sådant här borde registreras i en databas, där man med hjälp av hundens chipnummer kan kolla upp vad den har "åstadkommit". Jag snöar alltid in på sådana här saker och kommer säkert att sitta uppe hela natten och göra en egen undersökning.
    På sidan 3 och 4 fanns det lite uppgifter om en del av orsakerna till attackerna.
  • mogreta
    Dag o natt skrev 2007-10-15 21:40:15 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article412228.abDetta är en som jag hittade. Men där jämför de bara hur många som blivit bitna av kamphund och annan ras. Inget rasspecifikt alls och alltså väldigt "luddig".
    Ja, den där var väldigt luddig, det kunde ju ha varit 1pekingese, 1dalmatiner, 1pudel osv.
  • mogreta
    rotterusslan skrev 2007-10-15 22:35:03 följande:
    Jag söker mer ingående information om händelseförlopp, vad som utlöste angreppet specifikt, om det låg sjukdom bakom osv. Det står mycket bra info, men inte tillräckligt mycket för att stilla min nyfikenhet.
    Förstår vad du menar!

Jag kommer att bli lika insnöad på den där kända listan med golden i topp på att bitas, det cirkuleras ju hejvilt så fort pitbullen kommer i kläm, men sen när man frågar vet ingen vart de sett den.
  • mogreta
    Dag o natt skrev 2007-10-16 09:24:08 följande:
    Den statestiken är gjord mellan 75-80. Känns ganska gammal och oaktuell nu.
    Över 30år, det känns lite väl gammalt.

Konstigt att ingen har denna lista någonstans.
  • mogreta
    LillaLulla skrev 2007-10-17 12:40:44 följande:
    Men den där som börjar på dogbitelaw är ju från 1982 till 2006?
    Jo, det är den ju, dock slutade ju den studien eller vad det är, för ett år sedan, medan den andra slutade för 27år sedan.
Svar på tråden Bit statistik!