Inlägg från: stjärnströssel |Visa alla inlägg
  • stjärnströssel

Bit statistik!

SoulChild skrev 2007-10-16 00:09:36 följande:
    fast denna länk va ju inte i sveriges.... americas hundar kan man inte jämnföra med dom i sverige..  och då INGEN av raserna!!!
    men..lägg av!!undra hur långt folk går i sitt försvarstal igentligen!sanslöst!!
    Sen..har jag sätt dig säga att pitbullen inte avlades för kamp..

skriver av vad jag läser i en ras bok!

American staffordshire terriers hundarna kom till usa i mitten av 1800 taletför att kämpa i hundkamper.
    Hundarna avlades långsamt större och kraftigare och blev till skräckinjagande kamphundari ringen.hundarna valdes ut efter styrka men oxå efter vänlighet mot människor.Då det blev förbjudet med kamphundar började en grupp anhängare att avla efter andra kvaliteter än aggression.man ändrade långsamt rasen till att vara en vänlig,lugn och mycket pålitlig familjehund.Dessvärre avlade vissa uppfödare vidare på den aggresiva linjen och skapade därmed pitbull terriern som amstaffen oftast förväxlas med!
    stolt mamma till söta fröken Tyra
  • stjärnströssel
    Nattugglan72 skrev 2007-10-17 13:21:19 följande:
    Vill bara tillägga att chowchow numera är en mycket fredlig hundras. Framförallt i Norden så har man avlat fram väldigt mentalt stabila och sansade hundar! Tyvärr fortlever ryktet om att de är vassa och "farliga" - men detta härör från flera decennier tillbaka. I USA och vissa andra länder däremot så kan chow fortfarande vara en vass hundras - då det finns mycket "puppiemill" (hundfabriker) och där man inte bryr sig om hur man avlar, utan bara är ute efter att sälja valpar.Chow chow är idag är mycket bra familjehund med en oerhört hög toleranströskel och det är ytterst sällan den ej kommer överens med andra hundar.
    chow chow har varit en mat hund..dvs man åt den.
  • stjärnströssel

jajamensan! den hölls i kina för sitt kött jakt och vaktegenskaper!det säger även min vännina som har en!

• stjärnströssel
    Splach skrev 2007-10-22 23:25:26 följande:
    nu tar jag bara hand om en Chow Chow som mer eller mindre bor här, men kan bara hålla med..Denna Chowen är en hanhund, och han går ihop med alla hundar jag träffat på, även min egna hanhund som han lever med dygnet runt. Vi har två små barn, och inget gruff där inte. Aldrig sett eller hört han morra mot något, enda gångerna han gör något, är att han skäller lite när vi åker hemmifrån, och när det ringer på dörren, men det kan man knappast kallas aggrissivitet!
    jag har sätt både trevliga o otrevliga!
Svar på tråden Bit statistik!