Bit statistik!
Uncia skrev 2007-10-22 19:57:13 följande:
Jag måste också hoppa in och säga att dagens chowchow har ett otroligt stabilt och lugnt temperament. funkar förträfligt med andra hundar, barn osv. sen är det en ras som älskar sin familj och inte är så noga med andra. men ska för det inte vara aggressiv.På våra choweträffar och på stora utställningar ser man aldrig något gruff eller anfall. är lugnt hos oss. och på träffarna har flera hanar och tikar kunnat gå ihop utan någonting.rasen ser sig själva som störst bäst och vackrast och har därför ingen anledning att behöva stödda sig. mina har då aldrig försökt sig på något även om andra hundar gjort utfall och skällt emot mina.(jag har haft 3st) och har bra kontakt med rasfolk som vittnar detta. uppfödarna ska ha stor eloge att dem fått rasen till sånt bra temperament idag då dem FÖRR var mer skarpa av sig.sen finns det alltid någon individ som skiljer sig. men man ska veta att det tyvärr i usa inte är samma hantering med hundar ofta så som vi i sverige har det.Denna Chowen är en hanhund, och han går ihop med alla hundar jag träffat på, även min egna hanhund som han lever med dygnet runt.
Vi har två små barn, och inget gruff där inte.
Aldrig sett eller hört han morra mot något, enda gångerna han gör något, är att han skäller lite när vi åker hemmifrån, och när det ringer på dörren, men det kan man knappast kallas aggrissivitet!