• Junibarn

Ni med öronbarn, se hit!!

Själv är jag sk öronbarn och har haft över 50 st i mitt liv. Min son är nu 9 månader och är idag inne på sin andra inflammation. Jag är rädd att han "fått mina öron"
    Jag känner mig mycket kritisk till antibiotika eftersom det bryter ner imunförsvaret och skapar en ond cirkel men samtidigt så säger dom ju att barn under 2 år ska behandlas.

Hur gör ni med era öronbarn?? Några tips? Kanske nåt kring den alternativa vården som finns?!

• Svar på tråden Ni med öronbarn, se hit!!
  • vargzaga

Junibarn:
    Ursäkta att jag skriver som en kratta.
    Rören har inget med smärtan att göra.
    Min flicka får alldrig ont i öronen vid öroninflamation, vilket gör det svårt att upptäcka att hon har inflamation.
    Rören har hon haft för att få ut vätska som har varit innanför trumhinnorna.
    Vi har inte provat alternativa behandlingar på henne

• Finellie

Hej! Är själv öronbarn (har kraftigt nedsatt hörsel på ena örat idag..) och stora tjejen har oxå haft en del problem. Hon är 10 nu men har gått med mig till min läkare de senaste 5-6 åren. Varenda förkylning sätter sig i öronen med vätska bakom trumhinnan och nedsatt hörsel som följd, men är man bara uppmärksam så går det att mota "Ole i grind" med hjälp av hög läge,alltså flera kuddar eller nästan sitta och sova, och nässpray!

• Magdis

Hej!

Min lilla tös är också öronbarn, tre dubbelsidiga hittills i år. Och ja, hon har varit mer sjuk än andra och har (troligen) på grund av detta haft dålig viktuppgång. Dessutom har vi hittills inte hittat ngt pencillin hon tar, kräks upp allt men det har gått ´bra endå. Lite mer koll hos läkaren bara. Men skitjobbigt. Vill bara att hon ska vara frisk och må bra.

• Antigone

Min pojk var ett öronbarn. Han var 4 veckor vid första dubbelsidiga infektionen.....sen fortsatte det.
    När han var 16 månader började jag ge honom Esberitox-N, hälsokost efter att samtalat med en god vän som är läkare. Han rådde inte mig i egenskap av yreksrollen!!!Vill poängtera detta!!
    Esberitox har använts i europa, tyskl och england i decennier på små barn utom i sverige. Efter att gått på kuren i ca 1 månad fick han aldrig tillbaka sina öroninfektioner.
    Han är 10 år idag.

• Junibarn

Antigone, tack för tipset! Ska genast ge mig ut och leta efter det!!

Magdis, hur gick det med läkningen när hon inte fick i sig pencillinet?

• Rebekka

Min lilla tös var ju öronbarn och det bästa tipset är att så fort ditt barn är förkylt så börja med nässpray som verkar avsvällande och påverkar därmed örontrumpeten och minskar risken för öroninflammationer.

• emmy

Hejsan! Jag är också själv öronbarn och min lilla tjejs pappa var också ett öronbarn...så det var väl dömt att det skulle bli så även för vår lilla tjej1 Hon är nu 7½ mån och har precis avverkat sin andra dubbelsidiga öroninflammation. Den första hade hon vid 4 månaders ålder. Hon har fått penicillin båda gångerna fast jag har inte varit glad att ge henne det! Men när man ifrågasätter att ge penicillinen till läkaren så tittar de på en som om man är dum....det klart man måste säger de!!! Tycker det är tråkigt och vet ingen huskur men hade också gärna velat ha tips!

• vofflan

Lite ot men jag var öronbarn
    Ingen av mina barn är det

Dotten har haft öroninflammation 2 ggr hon är 5 och sonen har haft det 1 gång och han är 7

Lycka till

• miar

precis emmy, man känner sig dum i huvudet för att man ifrågasätter penicillinet!

rebekka - från vilken ålder rekommenderas det?

• Junibarn

Vi har alltid varit noga med att ge nässpray men det har inte hjälp...

Jag ifrågasatte också denna penicillin men han sa att det var absolut nödvändigt! Men nästa gång han visar tecken på öronont så ska jag pröva de där dropparna först.

• Starkast

med 2st på 9 månader "klassas" han inte som öronbarn. Min äldsta hade massor fram till 2 år ungefär. (vid 9m var han uppe i 6st) sen försvann det. min lilla har ofta med. Antar att de flesta "växer till sig". så ge inte upp hoppet!

• Belana

Vofflan: jätteskönt att höra att de inte tvunget ärver det! Det får bebben gärna slippa!
    /Ännu ett fd öronbarn med allergi och nedsatt hörsel idag som nyfiken läser om era huskurer och är lite skeptisk till all antibiotika

• våsann

Antropofoserna i Järna vet jag har droppar för öronen som flera sagt fungerar. Man ger tydligen dessa droppar, i öronen, när man anar att en förkylning på väg, i förebyggande syfte.

Jag har ingen åsikt om alternativa behandlingar, skulle nog vara villig att pröva allt i laddat läge, bara jag vet att det inte är skadligt.

Svar på tråden Ni med öronbarn, se hit!!