• Melindrha

För oss som har barn med män i fängelse del 5

Japp då kör vi en fortsättning då den andra tråden går ut snart!

Välkommen till del 5

Den här tråden är ämnad för oss som har barn med män i fängelse, här kan vi prata och stötta varann utan att någon dömer. Det kan ju vara ganska påfrestande att alltid behöva förklara och försvara sig så det här får bli en liten fristad.
    Här kan man dela med sig av oro, längtan, ilska, hur barnen hanterar det och hur man förklarar samt allt annat som man vill prata om.

Även ni som inte va med i förra omgången är självklart välkomna.
    Om ni vill berätta er historia, varsågod! Om ni vill va med men vara väldigt anonyma så går det också bra! Om ni tänker försöka er på ett liv tillsammans efter eller inte spelar ingen roll.

Och sen alla som är inne och tittar och bara följer oss i smyg om ni inte gillar det vi skriver här i vår tråd håll det för er själva eller starta en egen tråd om det för ni kommer ingenstans med att att kasta det på oss!! Det är bara löjligt...

Länkar till 1a, 2a, 3:e och fjärde tråden

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m13851668.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m16788636.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m20073259.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m23080685.html

Eftersom det är så många som är inne och ställer frågor ang våra killar & Vad dom gjort osv och att det alltid blir sånna negativa diskutioner som vilseleder tråden ifrån dess ämne och skapar tråkig stämmning. FLs regler säger att det är ett sk OT (offtopic) om ngn skriver ngt sådant. Så ser ni ett sånt inlägg så anmäl det direkt till redaktionen som OT regelbrott så kanske vi slipper detta framöver men så länge ngn svarar på det inlägget och kliver in i OT diskutionen så är det inget regelbrott eftersom då tillåter "tråden-anhängarna" diskutionen. så anmäl direkt det kommer ett inlägg som inte har med trådens ämne att göra

• Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 5
  • HAE

hejhej
    bra att du fixade en ny tråd!!sitter o lyssnar på denna låt

bara älskar den

• Catchie80

Fotboja får man i upp till 6 månader. Men det beror på straffets längd. Tror det är över 2,5 år man får upp till 6 månader. Det normala är ca 3 månader. För det mesta ska man sitta 1/4 del av sitt straff innan man börjar med permissar. När man haft permissar kan man ansöka om frigång, om man har ett så långt straff som godkänner frigång.Då fortsätter permissionerna som vanligt. Fotboja godkänns endast om det är en skötsam intern som ej har flyktrisk osv, och då max 6 månader om straffet är över 2,5 år. Tror man måste ha straff på minst 1 år för att ens få ha boja. Att man måste ha suttit halva strafftiden är lag men det finns undantag så man kan ansöka dispens för att få börja permissioner tidigare. Det finns alla stadgar osv om du söker på lagarna om anstalt. Det är enklast nästan. Min kille satt 2,5 år. Efter 4 mån fick han börja med permissar, vi sökte om dispens 2 månader pga gott uppförande osv. Han började frigången efter 6 månader, och när det var exakt 6 mån kvar till han skulle släppas så kom han hem med boja.

Det finns en massa om och men på straff under och över 2 år, under och över 4 år osv. På min sambos straff skulle han suttit minst 6 mån innan permiss. På straff över 4 år ska man suttit minst 1/4 del av straffet osv. Skitkrångligt..
    Anonym (sambo) skrev 2007-10-15 20:31:09 följande:

Då kanske du kan svara lite snabbt på en fråga om utökad frigång och frigång. Det här med att man måste ha suttit halva tiden av straffet - är det lag eller är det en bedömningsfråga? Finns det någon möjlighet att man kan avtjäna ett fängelsestraff (som redan är påbörjat) med fotboja i hemmet innan halva tiden gått?Kram till dig, hoppas ni har det bra nu trots skyddad id.

• Millan86

Hoppar också med till den nya tråden.
    Nu är det bara två dagar kvar till sambons permiss, imorgon ska jag handla hem allting som behövs för att göra tacos, och så ska vi göra iordning det tillsammans alla tre på torsdag. Tror och hoppas på att det kommer att bli ett toppenmysigt dygn... Glad

• Anonym

Japp, nu har jag också hittat hit.
    Catchie80: vad kan dispensen grundas på då? Gäller det enbart permissioner eller också frigång/utökad frigång?

• Anonym (sambo)

Såg att mitt nick trillat bort....

• Anonym (så ensam)

nu har jag oxå hittat hit!!!

• Melindrha
    Millan86 skrev 2007-10-15 23:28:13 följande:
    Hoppar också med till den nya tråden.Nu är det bara två dagar kvar till sambons permiss, imorgon ska jag handla hem allting som behövs för att göra tacos, och så ska vi göra iordning det tillsammans alla tre på torsdag. Tror och hoppas på att det kommer att bli ett toppenmysigt dygn... 
    Hehe fler än jag som planerar tacos:) Blir samma här på torsdag
  • Catchie80

Vi grundade vår ansökan på att han suttit 4 mån i häkte som inte räknades in pga att fängelsetiden inte var i direkt anslutning till häktet. Är det inte i direkt anslutning så räknar man inte häktes tiden som en del av straffet, sjukt men så är det. Dessutom på att han varit exemplarisk sen dag 1, hade ingen flyktrisk, alltid varit ren på drog/alkoholtest, aldrig varit sen från arbete, aldrig missat en arbetsdag och att hans son behövde honom för att kunna skapa sitt band till sin pappa.

Man ska alltid grunda ansökningar på barn/familj, inte på vad HAN känner, för det är ju HAN som sitter inne och ska ta sitt straff. Jag skrev i alla ansökningar "min son förtjänar, min son behöver" osv. Dessutom skrev jag ofta "jag tar mitt straff och ser framåt som en laglydig medborgare men min son ska inte straffas för mina dumheter" osv osv. Tillräckligt mycket ånger och tillräckligt mycket påpekande om barnens behov, gärna med referenser till barnombudsmannen osv, brukar funka. Vi fiock aldrig avslag på något vi ansökte.

Anonym skrev 2007-10-16 08:06:56 följande:
    Japp, nu har jag också hittat hit. Catchie80: vad kan dispensen grundas på då? Gäller det enbart permissioner eller också frigång/utökad frigång?
  • Anonym (hmmm)

Ida var killen på rättegång för stöld.. Tack å lov så blev det villkorligt.. Var så rädd att han skulle åka in tanke på hans andra domar..

Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 5