• tess021

Filmer från VHS till DVD, går det? Hur?

Nu vet jag inte om det är här jag ska ställa frågan, men jag chansar på det ändå. Har massor med filmer från när jag var liten, julfirande, födelsedagar, utflykter.. tjae, allt. Mamma har alla på vhs, och det känns onödigt att köpa video enbart för dessa filmer. Jag skulle gärna föra över dom till dvd, någon som vet hur man går till väga? :)

• Svar på tråden Filmer från VHS till DVD, går det? Hur?
  • Marcupilami

Antingen köper du en kombinerad dvd/vhs-spelare eller så skickar du iväg dem till ett ställe där de för över från vhs till video. Sök på nätet, det finns massor.

dator heter det. datOR...
  • Marcupilami

Alltså, en kombinerad dvd/vhsspelare där det är inspelningsfunktion på dvd:n från vhs.

• tess021

Tack så mycket :) Är så jäkla rädd om dom här filmerna, skulle störtböla om de försvann eller blev förstörda. göra det själv är därför uteslutet, för feg =P Får nog skicka iväg dom då. Du vet inte om det finns något ställe man bara kan gå in på där de kan göra det, istället för att "skicka iväg"?

• ferrari modena

det beror på hur många filmer du har , jag lämnade precis in min vhs film till expert för att fåden till dvd kostar mig 139kr

• tess021

Okej. jag har en hel del... men man kanske kan ta en del i taget. Priset varierar väl på hur mycket som finns på varje band också eller?

• Marcupilami

Jag tror du får mängdrabatt om du har många. Sök på Google. Har kollat en gång men det var ett tag sen så jag kommer inte ihåg några adresser.

• tess021

okej, tack så mycket för svaren :)

• Mint

Jag tror inte att det finns någon risk att du förstör filmerna! Jag tror det ska gå att göra det om du har en VHS-spelare som du kopplar till en DVD-inspelare (möjligen behöver den ha hårddisk? Inte säker). Jag vet att min pappa gjorde det och han har ingen avancerad utrustning, bara en vanlig VHS-uppspelare och en DVD-spelare med hårddisk.

• KnasMamman

Om du har en extern dvd-brännare kan du bara koppla den till video-bandspelaren och bränna direkt på skiva själv! Har ej testat detta själv ännu, men jag kommer att införskaffa en då nästan alla mina filmer på barnen ligger på Vhs-band just nu

Svar på tråden Filmer från VHS till DVD, går det? Hur?