Medicin vid oro och ångest!
Som man inte går upp i vikt av? Jag har väldig ångest för min vikt så kan absolut inte ha någon medicin som jag går upp i vikt av. Jag har väldigt kraftig oro och ångest i bland.
Som man inte går upp i vikt av? Jag har väldig ångest för min vikt så kan absolut inte ha någon medicin som jag går upp i vikt av. Jag har väldigt kraftig oro och ångest i bland.
Atarax, oxascand.
Är de beroendeframkallande?
Atarax är inte, men sobril är.
oxascand är alltså samma som sobril.
Är det inte bättre isåfall att sikta på någon medicin som ger långvarig effekt, typ antidepressiva? Visst atarax funkar för endel, det är en antihistamin egentligen men ska verka lugnande. Ej beroendeframkallande. Jag tror det ska finnas en antidepressiv medicin som inte brukar ge viktuppgång. Sedan drabbas ju inte alla av viktuppgång överhuvudtaget.
Sedan kan jag väll tycka att man i första hand inte väljer medicin utan kanske samtalskontakt och försöker lösa sina problem utan.
Alltså jag äter redan Zoloft och Lergigan. men behöver nåt mer när jag får svår oro och ångest. Har gått i samtalsterapi i över 2 år.
Lyrica, men de gick jag upp av så det gick inte. Fick därför Lergigan men det funkar inte så bra. Känner inget av det.
bla. och depression
Jag äter sobril 10 mg/3ggr dag. Men de är ett måste just nu för att jag överhuvudtaget ska fungera.
Jag som skrev inlägget ovan tittade i patient fass och följande info finnns om sobril.
Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?
Biverkningarna är dosberoende och äldre personer är känsligare.
Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Dåsighet förekommer hos cirka 10-15% av alla patienter, men avtar normalt efter några dagars behandling.
Mindre vanliga: Huvudvärk, yrsel, svårighet att samordna muskelrörelser, muskelsvaghet, minnesluckor vid höga doser.
Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 patienter): Allergiska hudreaktioner, andningssvårigheter, sömnlöshet, mardrömmar, upphetsning, aggressivitet, vanföreställningar (hallucinationer).
Jag har stesolid 6 mg vid behov, fungerar bra, men ingen långvarig effekt och så är de ju beroendeframkallande.
Sen har jag lite andra mediciner, citalopram, fluoxetin, atarax och propavan, men det är ju stesoliden som är den mest lugnande.
Svar på inlägget ovan
Den som skrev inlägget av annonsen undrade över detta. Och jag ville ge info om sobril.