Inlägg från: Micke81 |Visa alla inlägg
  • Micke81

Marocko

Hälsade på en kompis som bor i Casablanca i februari. Ska du klara dig där så måste du kunna arabiska eller franska. Nästan ingen kan engelska där. Har hört att Casablanca är en av de städer där det är störst skillnad mellan rika och fattiga, vilket var jobbigt för mig som är van vid den svenska välfärden. Har varit i fattiga länder tidigare med har inte tyckt det varit lika jobbigt som här. Hade svårt att stå emot tiggeriet. Hade iförsig lite dåligt samvete då min kompis företag går riktigt bra där nere så vi levde i överflöd med hembiträden, barnflickor etc. Fick aldrig nån klar bild av vad det kostade där nere då min kompis alltid satte upp på notan eller betalade när vi var ute (var dock på rätt exklusiva ställen).

Kommer åka dit igen men endast för att hälsa på min vän. Men då ska jag även ta några dagar i Marakech.

Om du åker till Casablanca så bör du besöka något som jag tror heter Bab Marakech. Detta är en stor marknad som ligger inne i Casablanca. Här hittar du allt från klockor (falska, pris runt 250 kr) och kläder till kryddor, mat etc.
    Utelivet hann jag inte testa så mycket men var ute nån gång. Dom ställena min kompis tog mig till var det bara en massa rika snorungar som köpte in helrör och champange med pappas kort.

Detta stack en del i mina ögon då jag såg hur folk levde ute i kåkstäderna.

Svar på tråden Marocko