• Solaika

Fibromyalgi - måste fråga

Härom dagen på jobbet så var det en läkare som kommenterade att Fibromyalgi egentligen inte finns. Det finns en diagnos som heter så.. men det finns ingen egentlig beskrivning av vad det är för symptom på det.

Så nu undrar jag då:
    Du som har fått diagnosen Fibromyalgi.
    Vilka symptom har du?

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Svar på tråden Fibromyalgi - måste fråga
  • Sundström

Ont i musklerna.

Stel i lederna.

Påverkan av tryck i vädret. Regniga dagar är jobbiga, men även en del soliga dagar där det är högt tryck i luften.

Ovanligt trött

Koncentrationssvårigheter.

Svårt att sova

Svårt att slappna av. 

Svårt att resa sig upp pga av muskelvärk och stelhet.

Spänningshuvudvärk, pga av tryck i luft. 

Synsvikt. 

Knakande leder.

m.m.

• Solaika
    Sundström skrev 2007-10-16 20:51:58 följande:
    Ont i musklerna.Stel i lederna.Påverkan av tryck i vädret. Regniga dagar är jobbiga, men även en del soliga dagar där det är högt tryck i luften.Ovanligt tröttKoncentrationssvårigheter.Svårt att sovaSvårt att slappna av. Svårt att resa sig upp pga av muskelvärk och stelhet.Spänningshuvudvärk, pga av tryck i luft. Synsvikt. Knakande leder.m.m. 
    Hm.. det där låter som en beskrivning av mig.. bortsett från synen.. men jag har fått diagnos som en mild form av reumatism.
  • Sundström

Tråkigt att höra. Men det går att leva med. Jag levt med det i 16 år och är idag bara 28.

Ät bra mat och försök träna. Du kommer må bättre med ett hälsosamt liv. Försök se positivt på din dag och acceptera din situation. Jobbigt att höra men det stärkte mig till slut att göra så. Förklara för omgivningen och strunta i de som inte tror på dig. Du vet hur du mår inte de. Det tråkiga är att det inte syns.

Ja fibromyalgi är idag ett gemensamt ord för flera olika "värksjukdomar" eller reumatiska problem. Tyvärr foskars det för lite i´det.

• Solaika
    Sundström skrev 2007-10-16 21:02:01 följande:
    Tråkigt att höra. Men det går att leva med. Jag levt med det i 16 år och är idag bara 28. Ät bra mat och försök träna. Du kommer må bättre med ett hälsosamt liv. Försök se positivt på din dag och acceptera din situation. Jobbigt att höra men det stärkte mig till slut att göra så. Förklara för omgivningen och strunta i de som inte tror på dig. Du vet hur du mår inte de. Det tråkiga är att det inte syns. Ja fibromyalgi är idag ett gemensamt ord för flera olika "värksjukdomar" eller reumatiska problem. Tyvärr foskars det för lite i´det.
    Ja, det har ju varit en del av vardagen så länge jag kan minnas.. Iaf sen jag var typ 10 år. Är 24 idag. Jag håller min positiv.. man blir ju knäpp ibland när det värker som värst.. men man står ut med det med. De som behöver veta vad som är fel vet det.. resten bryr jag mig inte i. Osynliga sjukdomar är nog det värsta.. men som du säger.. man får helt enkelt strunta i dom som ifrågasätter o inte tror på en.
  • Solaika

*puffar lite*
    Nog måste det finnas fler med diagnos?

• Solaika

*nyfiken*

• stardust

Hej, vissa läkare säger att den finns och andra inte. Jag har stött på båda och på sista tiden mer av de som säger att det inte finns.
    Mina sympton är liknade som Sundström förutom det sista halvåret har jag haft ruskigt ont i mina ben.

Här är en tråd med folk som har fibro
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25488424.html

• Helle76

Jag har:

Värk - på många ställen eller som flyttar omkring i kroppen

Illamående

Yrsel, balansproblem

Irritabilitet, humörsvängningar, ?kort stubin?, psykisk
    stresskänslighet

Domningar, stickningar

Slemhinnesymtom - ögon, mun, näsa, underliv.

Trötthet/kraftlöshet

vaknar inte utvilad

Illamående

Kroppsklåda

Vadkramper, spec. nattetid

Feberkänsla, ibland kokande känsla i kroppen; ömsom kall-varm; svettningar

Colon irritabile symtom

Närminnesstörningar

Koncentrationsproblem; svårt att finna ord

Svar på tråden Fibromyalgi - måste fråga