• smulan76

Hjälp med gitarrackord, snälla!!!

Är inte speciellt duktig på gitarr men kan dom enklaste ackorden typ D, G, A, E, A7, em osv

Sonen älskar låten sjörövarfabbe med Pippi och tjatar att jag ska spela den, har hittat noter/ackord i barnkammarboken men det är för svårt och jag har inte en aning om hur man byter tonart så det möjligtvis blir lättare ackord.

Någon som kan?!?! Eller har enklare noter till den låten

• Svar på tråden Hjälp med gitarrackord, snälla!!!
  • solida

Vilka ackord står det i boken? jag kanske kan transponera dem till enklare varianter... Skulle nog kunna ta ut dem på min gitarr men just nu sover sonen och ajg vill inte dra igång gitarrspelandet med risk för att han vaknar...

• smulan76

Menar du att jag bara ska skriva ackorden rakt upp och ner som dom kommer i boken, funkar det för dig?
    Vore himla schysst om du ville hjälpa, det är inte akut ju så gör det isåfall när det passar dig.

Är det svårt att transponera?!

• ingensignatur

det är absolut inte svårt att transponera, skriv dem rakt upponer, du behöver bara skriva dem 1 gång/ackord, så kan du juh skriva rätt brevid sen =) om du fattar hur jag menar.. :)

• solida

Det är inte så svårt, men ibland kan de där ackorden vara lite konstiga från början tycker jag... Så det brukar bli bättre om jag provar själv på gitarren.
    Jag kan ge digt ackorden på själva pippi-visan iallafall, den är jätteenkel!

Här kommer Pippi Långstrump C F
    Tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa G
    Här kommer Pippi Långstrump C F
    Ja här kommer faktiskt ja´ G C

Sen fortsätter det så genom alla verser.

• smulan76

Ok, här kommer dom!

Bb , Eb , Gm , C7 , F7 , F

Någon som kan lära mig transponera om det är lätt?!?! Skulle ju vara skitbra att kunna till andra låtar!!

• smulan76

Solida.
    Tack! Pippi-visan har jag lätta ackord till redan i en bok. Tänk om man var så musikalisk som du verkar vara och kan spela på gehör!

• solida

Det här var det bästa jag kunde komma fram till för tilfället, genom att picka väldigt tyst på strängarna... Jag kan ha nåt fel nånstans men det lät ganska rätt:

Sjörövar Fabbe farfars far C F
    Är minsann en sjusärdeles karl C G
    kring alla hav han far och far C F
    tjoahadelittanlej C G C

Men då, vad står på Am
    Fabbe blir plötsligt blek och grå G
    Oj då, vad står på Am
    oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj ooooooj G7 G

Sjörövar fabbe farfars far... etc

Kanske kommer att få modifiera något imorgon...
    Tack för komplimangen! Har spelat rätt mycket barnvisor på jobbet (förskola) i mina dar kan jag säga. Så jag vet ungefär hur de brukar vara uppbyggda. Men de flesta är lite tristare än den här. Lycka till!

• smulan76

Solida
    Åh, tack så jättemycket för hjälpen!!!!
    Nu ska jag impa på sonen imorgon

• solida

Om det låter fel nånstans får du ha överseende... Då får du sjmnga HÖÖÖGT så inte sonen hör att det låter konstigt.

• tinna
    smulan76 skrev 2007-10-16 21:47:33 följande:
    Ok, här kommer dom!Bb , Eb , Gm , C7 , F7 , FNågon som kan lära mig transponera om det är lätt?!?! Skulle ju vara skitbra att kunna till andra låtar!!
    Borde ju bli C, F, Am, D7, G7 enligt dom ackorden du skrev så solidas komp borde fungera utmärkt. Smidigast är ju om du tar dina noter och skriver dit dom andra ackorden brevid, så brukar jag göra när det blir för mycket krångelackord
    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • solida

Jag tyckte D7 lät fel, men det ofta så i böcker där det står ackord. Nåt låter lite konstigt, man ska spela det på nåt speciellt sätt för att få in det rätt i melodin...
    Men det kanske ska in där nånstans också.

• smulan76

Har inte hunnit spela idag och testa tyvärr...

Men frågar igen, hur gör man när man transponerar? Följer man någon typ av tabell för att veta vad man ska byta mot?!
    Konstiga frågor kanske, men jag kan ju inget...

• ingensignatur

de finns tabeller man kan f;lja, men om kan accordf;ljden e de l'ttast att g;ra det i huvudet

• tinna
    smulan76 skrev 2007-10-17 21:07:36 följande:
    Har inte hunnit spela idag och testa tyvärr...Men frågar igen, hur gör man när man transponerar? Följer man någon typ av tabell för att veta vad man ska byta mot?!Konstiga frågor kanske, men jag kan ju inget...
    Om du har elefantboken så finns det en transponeringscirkel längst bak. Annars så är det liksom bara att följa tonstegen, cdefgabc. C blir D om man höjer ett helt osv. Testa dig fram så lär du dig säkert så småningom
    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • kiddo1234
    tinna skrev 2007-10-18 19:08:42 följande:
    . Annars så är det liksom bara att följa tonstegen, cdefgabc. C blir D om man höjer ett helt osv. Testa dig fram så lär du dig säkert så småningom
    Nja, det är inte så där jättenkelt.

Här är en transponeringstabell:
    web.telia.com/~u86514333/transponering.htm

Ta alla de ackord som låter innehåller och leta upp dem i första lodräta raden där. Flytta sedan till en annan lodrätt rad och ersätt alla ackord med det ackord som vägrätt har samma plats i den nya lodräta raden.

Om vi tex. har en låt med CDG så har de position 4, 6 och 11 (vilket inte är en slump för det skiljer 2 halvtoner mellan C och D och 5 halvtoner mellan D och G). Om vi nu flyttar det hela till lodräta rad 6 (som börjar med D) så hittar vi på position 4, 6 och 11: F, G, C.

Vi får alltså följande transponering:

C F
    D G
    G C

Vi ersätter C med F, D med G och G med C.

Det är inte alla låtar som går att spela med de 6-7 enklaste ackorden på gittaren eftersom låtskrivare inte alltid haft oss amatörgitarrister i tanke när de komponerade. Så ibland kan du leta dig död utan att hitta en lodrät rad med ackord du gillar. Dessutom kan det ju vara så att det inte ligger bra i din mun för att sjunga. Då får du gå till gitarraffären och köpa en såndär barréklämma (vad det nu kan heta) som du kan spänna en bit upp på halsen och spela samma enkla ackord men i en ljusare ton.

lycka till
  • smulan76

Kiddo1234

Åh, tack snälla!!!

Svar på tråden Hjälp med gitarrackord, snälla!!!