• solida

Hjälp med gitarrackord, snälla!!!

Vilka ackord står det i boken? jag kanske kan transponera dem till enklare varianter... Skulle nog kunna ta ut dem på min gitarr men just nu sover sonen och ajg vill inte dra igång gitarrspelandet med risk för att han vaknar...

• solida

Det är inte så svårt, men ibland kan de där ackorden vara lite konstiga från början tycker jag... Så det brukar bli bättre om jag provar själv på gitarren.
    Jag kan ge digt ackorden på själva pippi-visan iallafall, den är jätteenkel!

Här kommer Pippi Långstrump C F
    Tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa G
    Här kommer Pippi Långstrump C F
    Ja här kommer faktiskt ja´ G C

Sen fortsätter det så genom alla verser.

• solida

Det här var det bästa jag kunde komma fram till för tilfället, genom att picka väldigt tyst på strängarna... Jag kan ha nåt fel nånstans men det lät ganska rätt:

Sjörövar Fabbe farfars far C F
    Är minsann en sjusärdeles karl C G
    kring alla hav han far och far C F
    tjoahadelittanlej C G C

Men då, vad står på Am
    Fabbe blir plötsligt blek och grå G
    Oj då, vad står på Am
    oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj ooooooj G7 G

Sjörövar fabbe farfars far... etc

Kanske kommer att få modifiera något imorgon...
    Tack för komplimangen! Har spelat rätt mycket barnvisor på jobbet (förskola) i mina dar kan jag säga. Så jag vet ungefär hur de brukar vara uppbyggda. Men de flesta är lite tristare än den här. Lycka till!

• solida

Om det låter fel nånstans får du ha överseende... Då får du sjmnga HÖÖÖGT så inte sonen hör att det låter konstigt.

• solida

Jag tyckte D7 lät fel, men det ofta så i böcker där det står ackord. Nåt låter lite konstigt, man ska spela det på nåt speciellt sätt för att få in det rätt i melodin...
    Men det kanske ska in där nånstans också.

Svar på tråden Hjälp med gitarrackord, snälla!!!