• sommar barn

Kan man få vattkoppor i munnen?

Hej! Har en dotter som precis i dagarna fått vattkoppor. Allmänntillståndet är nedsatt och hon har dessutom feber. Hon har ätit mindre än vanligt (vilket jag inte tyckar är konstigt)men ändå fått i sig mat. Nu ikväll fick hon dock inte i sig ngt, inte ens vällingen gick ned fast hon verkade hungrig. Upptäckte efter det att hon även i munnen, på insidan av kinderna hade blåsor, kan det vara vattkoppor, kan man få sånna i munnen? Någonn som vet?

• Svar på tråden Kan man få vattkoppor i munnen?
  • hejlis

ja det kan man... Inget roligt!

• Långbenopluto

Ja, man kan få det i princip överallt...

Prova ge henne glass, det kan lindra lite... Och alvedon!

Mamma till Marcus och Isak
  • k girl

Jag hade till och med vattkoppor i halsen...! Jag minns att jag fick rätt kraftigt avsvällande medicin som gjorde att jag fick hjärtklappning och blev jättesvag i benen...

• sommar barn

Tack ni som svarat. Jasså då kan man tydligen ha det å då utgår jag nu från att hon har dessa koppor även i munnen. Någon som vet vad man mer (än glass och alvedon)kan ge för att lindra smärta i munnen? Alvedon gav jag henne till natten, då jag i första hand ville dämpa febern, men såg det också som bra då hon verkade ha ont i munnen. Hon har precis fyllt ett år och jag har hört att små barn generellt har lätta besvär när de får vattkoppor, vilket inte verkar vara fallet här.

• Laurin

Ja förmodligen. Jag fick en vattkopp på lungsäcken när jag låg sjuk i vattkoppar som barn.

• Sweetie

Mina två har nyss haft vattkoppor.. Min son är 2½ och dottern 6 mån.. Dottern fick det jävligast då man inte kunde göra annat än att lindra med kylbalsam, bad och alvedon.

Sonen kunde man ju ge tavelgyl för klådan iaf vilket va perfekt!! Så det är ett kanon tips! Ge tavegyl!! Det är receptbelagt så ring din bvc sköterska och be dom skriva ut det så du kan hämta det på apoteket då dom inte vill ha vattkoppsbarn på varken BVC,sjukhus eller dyl ju..

Bada svalt är med kanon samt kylbalsam.. Sonen såg ut som en "jag vet inte vad" då han va helt dränkt i kylbalsam.. hehe..

MAssor med krya på kramar!!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Amor vincit omnia ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Nimbuz

Ja, min son hade vattkoppor i sommras och han hade i munnen

Anton 2oo4-12-06 och bebis med bf 2o:e Januari
  • Arne Bus

Jajamensan! Det kan man få precis överallt....och då menar jag ÖVERALLT! Min flicka fick tom på ögonvitan, jätteläskigt såg det ut! Hela snippan var alldelles full också, det var hon mest besvärad av, stackarn. Hoppas din tjej tillfrisknar snart TS och att hon slipper vara så sjuk..... Rekommenderar oxå tavegyl som någon ovan här skrev. Ett extra plus är att barnet blir så trött av tavegyl att de mest sover hela tiden och det är ju skönt om man är så sjuk!

Svar på tråden Kan man få vattkoppor i munnen?