Vi var 2 veckor i El Gouna förra sommaren och japp nog blev jag magsjuk alltid (för övrigt världens bästa magsjuka då den resulterade i att p-pillerna inte funkade som de skulle och att vi nu har en liten Tyra här hemma
) men på hotellet vi bodde var de väldigt hjälpsamma och ringde direkt till apoteket, som i sin tur skickade ett bud med medicin. Värsta dundermedicinen som hjälpte på en gång och dessutom var skitbillig! Så det var inte så farligt tycker jag ändå.
I övrigt upplevde jag absolut INTE Egypten på samma sätt som Chica!
Visserligen var väl inte Kairo, där vi var i två dagar, nån toppenupplevelse (förutom att pyramiderna var häftiga!). Väldigt, väldig skitigt och sunkit...
Men förutom det så var vi jättenöjda med vår resa när vi åkte hem! Varmt, soligt, billigt, väldigt mycket att uppleva och oftast trevliga människor
Det man ska förbereda sig på är nog att det tiggs ganska mycket, på ett sätt som man inte är van vid från andra charterställen. Dessutom vill nästan ALLA ha "dricks", trots att de inte gjort något. I Kairo var det tex en polis som fick för sig att han skulle följa med oss runt på kvällen, för att skydda oss, trots att vi bad att få vara ifred. När vi äntligen fick honom att förstå så ville han ändå ha betalt... Så ha alltid mycket småpengar löst, för oftast blir den nöjda bara de får en sedel, även om den för oss är värd kanske 50 öre.
Nu har jag ju inte varit på den där Nilenkryssningen, så jag kan inte uttala mig om hur maten är där. Men den mat vi åt tycker jag ändå var helt okej. Egypten är nog inget land man åker till för deras kulinariska läckerheter
men det fanns alltid mycket fräscha grönsaker att välja på och så, så nog kunde man äta utan problem.
Hoppas resan blir bra!!