• U name It

EGYPTEN

Ja äntligen är det dax för oss att se detta underbara land!!! Vi ska åka en nilen kryssning en vecka o sen en sol vecka i Hurghada. Finns det några tips och sånt man måste tänka på mer? vad ska man akta sej för? blir alla verkligen magsjuka där? Längtar sååååå det gör nästan ont faktiskt!!!!

• Svar på tråden EGYPTEN
  • Fru Lycklig

Hej!
    Jag har varit i Egypten 3 gånger och det kommer att bli den 4:de till vintern. Tycker det är ett bra land att resa till. Har inte åkt Nilen-kryssning utan varit på "land" alla gånger.
    Jag har inte varit magsjuk en enda gång. Äter Laktobaciller innan och under resa för att minska risken för magsjuka. Laktobacillerna har jag köpt receptfritt på apoteket.

Undvika att ta i deras pengar. Brukar ha med mig en liten tub med handsprit och tvättar alltid händerna innan jag äter mat.

• milla2

har varit där några ggr blev magsjuk sistagången åt jag inte kött å då klarade ja mig..

• Elli47

Förutom de råd du redan fått så ger jag ett till - borsta tänderna och skölj tandborsten med flaskvatten, inte kranvatten!

• chica

Min man och jag valde att åka till egypten på en Nilen kryssning. Nästan alla var magsjuka på båten , maten var helt kass och mathygienen var riktigt dålig man värmde upp gådagens mat typ varannan dag och lade bara till lite ny sås. Ostar för desert stod framme i värmen i timmar. Mjölk serverades halv varm, och det som skulle ha varit en al inclusive, var endast det under pågående middag sedan fick man betala för allt. En familj tog taxi in till stan när vi lade till i en hamn för att gå till mc-donalds, så som dom utryckte det för att få mat som man kan lita på. Alla klagade på maten. Att gå i land var hemskt, tiggerier, folk med vapen i varje gatuhörn. Vi skulle gå till en bankomat och det kändes jätte obehagligt, vi blev dessutom förföljda en bit. kunde inte komma tillbaka till båten fort nog då. Jag som kvinna tyckte att det var jätte obehagligt att vara där, ville inte ens gå på toa utan att min man följde med mig. Vi blev konstant trackaserade. Aldrig mer egypten! Ska till lägga att jag är mkt resvan och har bott i spanien så det är inte min första resa och jag är inte varken känskig eller harig som person.

• U name It
    chica skrev 2007-10-17 11:35:24 följande:
    Min man och jag valde att åka till egypten på en Nilen kryssning. Nästan alla var magsjuka på båten , maten var helt kass och mathygienen var riktigt dålig man värmde upp gådagens mat typ varannan dag och lade bara till lite ny sås. Ostar för desert stod framme i värmen i timmar. Mjölk serverades halv varm, och det som skulle ha varit en al inclusive, var endast det under pågående middag sedan fick man betala för allt. En familj tog taxi in till stan när vi lade till i en hamn för att gå till mc-donalds, så som dom utryckte det för att få mat som man kan lita på. Alla klagade på maten. Att gå i land var hemskt, tiggerier, folk med vapen i varje gatuhörn. Vi skulle gå till en bankomat och det kändes jätte obehagligt, vi blev dessutom förföljda en bit. kunde inte komma tillbaka till båten fort nog då. Jag som kvinna tyckte att det var jätte obehagligt att vara där, ville inte ens gå på toa utan att min man följde med mig. Vi blev konstant trackaserade. Aldrig mer egypten! Ska till lägga att jag är mkt resvan och har bott i spanien så det är inte min första resa och jag är inte varken känskig eller harig som person.
    Hua!!!! Näää det ät inge vidare ju...
  • eSo

Vi var 2 veckor i El Gouna förra sommaren och japp nog blev jag magsjuk alltid (för övrigt världens bästa magsjuka då den resulterade i att p-pillerna inte funkade som de skulle och att vi nu har en liten Tyra här hemma ) men på hotellet vi bodde var de väldigt hjälpsamma och ringde direkt till apoteket, som i sin tur skickade ett bud med medicin. Värsta dundermedicinen som hjälpte på en gång och dessutom var skitbillig! Så det var inte så farligt tycker jag ändå.

I övrigt upplevde jag absolut INTE Egypten på samma sätt som Chica!
    Visserligen var väl inte Kairo, där vi var i två dagar, nån toppenupplevelse (förutom att pyramiderna var häftiga!). Väldigt, väldig skitigt och sunkit...

Men förutom det så var vi jättenöjda med vår resa när vi åkte hem! Varmt, soligt, billigt, väldigt mycket att uppleva och oftast trevliga människor

Det man ska förbereda sig på är nog att det tiggs ganska mycket, på ett sätt som man inte är van vid från andra charterställen. Dessutom vill nästan ALLA ha "dricks", trots att de inte gjort något. I Kairo var det tex en polis som fick för sig att han skulle följa med oss runt på kvällen, för att skydda oss, trots att vi bad att få vara ifred. När vi äntligen fick honom att förstå så ville han ändå ha betalt... Så ha alltid mycket småpengar löst, för oftast blir den nöjda bara de får en sedel, även om den för oss är värd kanske 50 öre.

Nu har jag ju inte varit på den där Nilenkryssningen, så jag kan inte uttala mig om hur maten är där. Men den mat vi åt tycker jag ändå var helt okej. Egypten är nog inget land man åker till för deras kulinariska läckerheter men det fanns alltid mycket fräscha grönsaker att välja på och så, så nog kunde man äta utan problem.

Hoppas resan blir bra!!

♥ Världens Finaste Lilla Tyra ♥ 070502 ♥
  • mammiiie

Håll hårt i kameran, mobil eller övriga värdesaker!

• Lilu

Har inget att tillägga som inte sagts redan....för övrigt så älskar jag egypten och dess värme och vatten. Skulle åka i morgon om jag fick

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Forellen

När vi åkte till Hurghada var vi 7 stycken och alla utom en av oss blev magsjuk i olika grader och det var vi som är köttätare. Min lillasyster är vegetarian och klarade sig helt utan besvär så det kanske kan vara en rekommendation att vara väldigt försiktig med vilket kött man äter - strandkebab rekommenderas INTE i Hurghada då vi starkt misstänker att det var den som vi alla åkte dit på...

• miie

Ha med desinfektionsmedel till händerna.. Det skitigaste som finns är pengarna... så tvätta händerna ofta med detta så tror jag nog ni klarar er från magsjuka rätt så bra..

Svar på tråden EGYPTEN