Recept önskas på smördegsinbakat
Hej!
Önskar lite smarriga recept där smördeg ingår. Tycker det verkar gott men har ingen aning om vad jag ska hitta på så har ni några tips tas de tacksamt emot.
Hej!
Önskar lite smarriga recept där smördeg ingår. Tycker det verkar gott men har ingen aning om vad jag ska hitta på så har ni några tips tas de tacksamt emot.
Mitt absoluta favoritrecept med smödeg kommer här:
SMÖRDEGSINBAKAD FLÄSKFILÉ:
* Helstek en fläskfilé (rejält med salt och peppar.)
* Blanda en kräm av 2 dl créme fraich, Créme Bonjour Paprika Chili färskost, 2 vitlöksklyftor, salt och grovmalen sv.peppar.
* Skär en djup skåra längs hela filén och lägg i ostkrämen.
* Lägg filén på smördeg och rulla in paketet.
* Gör gärna något mömster med ev. överbliven deg, t.ex. en fläta.
* Pensla med ägg.
* In i ugnen ca 20 min 225 grader.
Serveras med en god sallad och förslagsvis potatisgratäng.
Detta har alltid blivit väldigt uppskattat när jag har bjudit på det!
Lycka till!
Mmmm...det lät riktigt smarrigt. Tack så mycket
Men ååååh, vad gott det lät *dregglar*
Jag hittade en förrätt som jag tänker prova här snart någon dag - kanske till helgen...
SMÖRDEGSINBAKAD VÄSTERBOTTENSOST MED HJORTRONCHUTNEY
Det här behöver du (4 port):
Inbakad västerbottensost
* 2 pkt fryst smördeg à 425 g
* 300 g västerbottenost
* 2 äggulor eller 1 ägg
Hjortronchutney
* 200 g hjortron
* 1 st stjärnanis
* 2 msk äppelcidervinäger
* 3 msk socker
Gör så här:
Inbakad västerbottensost
1. Tina smördegen och kavla ut plattorna till 12 x 18 cm.
2. Riv osten och lägg en boll av ost på vardera degen. Pensla kanten med ägg, dubbelvik, skär till halvmånar och tryck till kanterna med gaffel.
3. Pensla med ägg och grädda inför serveringen i 175° ca 13 min.
Hjortronchutney
1. Koka upp hjortron, stjärnanis, vinäger och socker. Låt sjuda 10 minuter.
2. Servera ljummen.
Jag brukar göra en fetaost och spenatblandning och göra knytten av dem.
En gnutta vitlök och ett ägg ska vara i också
Kul med lite förrätt / plockmats tips.
Mera någon?
Jag brukar göra smördegsinbakad fläskfile med fyllning av creme fraiche och cantadou vitlök. Sedan gör jag en sås av det som är över av den röran. Kanongott med lite extra gegg . Går säkert att göra av den röran som pebbles skrev om också.
Funderade lite på sås, men det löste ju sig självt. Tackar
Har smakat smördegsinbakad laxfilé där man gjort en lätt svampstuvning och lagt ovanpå fisken och sedan svept in den i smördeg. Godast blir smördegen om man penslar den med lite ägg innan gräddning och strör rikligt med sesamfrön ovanpå så de blir lite rostade, det tillför jättemycket smak
Smördegsinbakad feta ost.
Jag tar fetaost 1 pkt o gegger ihop till en massa brukar spä med lite grädde. Blandar i peppar, basilika och ibland soltorkade tomater eller oliver och slickar ut på smördeg och gör små piroger. MUMMA va gott.
Annars är inbakad fläskfile med cremebonjour ost kantarell gott. Stek antingen filen hel och skåra den o fyll med ost eller stek små medaljonger o klicka ost på de och täck med smördeg.
Jag brukar göra "kanelbullar" av smördeg med vitlöksfärskost och rökt kalkon i när jag gör drinktilltugg. Ska serveras varma och brukar gå åt innan man hinner få ut en ny plåt.
Annars brukar vi göra smördeksinbakad oxfile (wellington) och servera med någon god sås och tex potatisgratäng. Jättegott men väldans onyttigt.
Pebbels1, oj va gott det där låter med fläskfilén! Kan man byta ut den mot kalkonfilé?? Köra samma sak alltså, men med kalkon istället???
Cokie:
Jag brukar göra en krämig potatisgratäng till och i och med att du dessutom har den goda oströran i smördegspaketet så blir ytterligare sås, i mitt tycke, överflödigt. Och då ska du veta att jag ÄLSKAR såser!!!
Rosana:
Ja den ÄR helt underbart god! Det har jag aldrig testat, men det går säkert bra att byta ut fläskfilén mot vilken filé som helst. (Kanske inte fisk dock
)